Problemy z koncentracją – przyczyny, stres, sposoby radzenia sobie 2019-01-11

Problemy z koncentracją w pracy


Obecnie coraz więcej ludzi ma problemy z koncentracją. Nie możemy skupić się nawet przez krótką chwilę na wykonywanym zadaniu. Nasze myśli ciągle gdzieś uciekają, a my nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że może i ciałem jesteśmy obecni w danym miejscu, ale duch krąży zupełnie po innej orbicie. Jak temu zaradzić? Czy można walczyć z brakiem koncentracji? Czy jest jakiś sposób na to, żeby pozbyć się problemów z pamięcią w młodym wieku?

W pracy ten stan jest dość uciążliwy, ponieważ coraz wolniej wykonujemy swoje zadania. Nie jesteśmy produktywni, a w jedno, nawet najprostsze zadanie, musimy włożyć bardzo dużo wysiłku. Zdecydowanie nie jest to to, czego oczekuje od nas pracodawca. Rozkojarzenie lub senność w pracy może się zdarzać, ale raczej sporadycznie. Jeżeli przez ostatnie kilka dni, tygodni, czy nawet miesięcy możemy zaobserwować u siebie problemy z koncentracją i pamięcią, to warto zastanowić się, czy nie powinniśmy udać się do lekarza na badania.

Inną przyczyną braku koncentracji w pracy może być dostęp do niektórych stron i portali internetowych. Czasem zamiast dokończyć powierzone nam zadanie sprawdzamy, czy ktoś nie dodał posta na Facebooku. Życie w świecie wirtualnym stało się dla nas ważniejsze, niż nasze realne środowisko, dlatego poświęcamy mu coraz więcej czasu.                                                                                                                                                                                                                                

 

Brak koncentracji – przyczyny


Jedną z podstawowych przyczyn dekoncentracji pracowników jest zmęczenie. Powoduje ono brak koncentracji, rozkojarzenie, zapominanie. Obecnie żyjemy coraz szybciej. Ilość obowiązków i zadań, które spadają na nas jednego dnia, często nas przerastają. Gonimy myślami od jednej rzeczy, którą mamy zrobić, do następnej, przez co nie możemy zatrzymać się i poświęcić więcej czasu jednemu zadaniu. Niedobór snu także ma kolosalny wpływ na koncentrację w pracy. Kolejnym czynnikiem jest stres, który bezsprzecznie ma wpływ na zdolność naszego skupiania się. Wszystko to wpływa na naszą efektywność.

Wiele badań, które były wykonywane na przestrzeni ostatnich kilku lat pokazało, że Polacy to jeden z najbardziej zapracowanych narodów Europy. W związku z tym, że często oprócz pracy na etacie zostajemy w biurze po godzinach lub bierzemy dodatkowe zlecenia dla podreperowania domowego budżetu, jesteśmy przemęczeni. Przemęczenie powoduje nadmierną podatność na stres, rozdrażnienie, bezsenność. Żaden z tych czynników nie będzie pozytywnie wpływał na koncentrację.

W niektórych przypadkach osłabienie i brak koncentracji w pracy mogą być spowodowane problemami zdrowotnymi. Warto wtedy sprawdzić, czy nie mamy niedoborów witamin i minerałów, które być może trzeba zacząć suplementować.

 

Brak koncentracji a stres


Stres jest przyczyną wielu chorób. Jest to cichy zabójca XXI wieku. Chociaż wydawać się nam może, że jesteśmy spokojni, to nawet podświadomie się stresujemy. Stres powoduje między innymi bóle głowy, bóle kręgosłupa, problemy trawienne, bezsenność, a to wszystko prowadzi do zaburzeń koncentracji. Jeżeli jesteśmy zestresowani, a dodatkowo przemęczeni, to nic dziwnego, że nie możemy skupić myśli przez dosłownie 5 min na jednej rzeczy.

 

Zaburzenia koncentracji – jak sobie radzić


Zaburzenia koncentracji można pokonać. Bardzo ważną rolę może tu odegrać odpowiednie nawadnianie organizmu. Woda ma duży wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. To właśnie odwodnienie może spowodować zmęczenie, zawroty głowy czy nudności. W przypadku długotrwałych zaburzeń koncentracji ważną rolę odgrywa także wysiłek fizyczny oraz przebywanie na świeżym powietrzu. Wysiłek fizyczny, spacery bądź jazda na rowerze pozwala nam zniwelować skutki codziennego stresu. Także właściwie skomponowana dieta może mieć wpływ na koncentrację. Musimy dostarczać swojemu organizmowi wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. Na poprawę koncentracji wpływają przede wszystkim selen, beta-karoten, witamina C, E. Także sen jest ważny. Badania wykazały, że dzienna dawka zdrowego snu to 7-8 godzin. Wtedy człowiek może odpowiednio funkcjonować.

Pracodawca może przedsięwziąć pewne środki, aby pracownicy skupili się na swoich zadaniach. Jest to między innymi blokowanie niektórych stron internetowych, a także zachęcanie do krótkich przerw, które pozwolą nam odpocząć.

Przeczytaj także:

Skomentuj