Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prywatna szkoła muzyczna: jak otworzyć?

Prywatna szkoła muzyczna: jak otworzyć?

 
Prywatna szkoła muzyczna: jak otworzyć?

Jesteś melomanem albo urodzonym pedagogiem, marzy Ci się własna szkoła muzyczna? By otworzyć tego typu placówkę sam nie musisz mieć wykształcenia kierunkowego, obowiązuje Cię jednak szereg zasad. Oto garść wskazówek na start, jak zrealizować pomysł na własny biznes – prywatną szkołę muzyczną.

 

Spis treści

Prywatna szkoła muzyczna: jak założyć?

 

Szkoła muzyczna to rodzaj szkoły artystycznej. A taką, zgodnie z Prawem oświatowym, może prowadzić zarówno stowarzyszenie, fundacja lub inna osoba prawna, jak i osoba fizyczna.

 

Prywatne szkoły muzyczne uzyskują uprawnienia placówek publicznych po spełnieniu warunków ustawowych. Zgodnie z art. 14.4 powyższego aktu prawnego:

 

Niepubliczna szkoła artystyczna może uzyskać uprawnienia publicznej szkoły artystycznej (...) jeżeli:

 

  • realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne – również podstawę programową kształcenia ogólnego;
  • realizuje zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania publicznej szkoły artystycznej danego typu;
  • przyjmuje kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień, predyspozycji lub praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia kształcenia w danej szkole artystycznej, danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji, uwzględniając limity wiekowe kandydatów określone dla kandydatów do publicznej szkoły artystycznej danego typu;
  • stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (...)
  • prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznych szkół artystycznych;
  • kształci w zawodach szkolnictwa artystycznego określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;
  • zatrudnia nauczycieli zajęć edukacyjnych (...) posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych (...)
  • stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla publicznych szkół artystycznych.

 

Twoja szkoła będzie także podlegać nadzorowi pedagogicznemu Centrum Edukacji Artystycznej, powołanemu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Szkołę będziesz musiał wpisać do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, zarówno jeśli to będzie szkoła muzyczna pierwszego stopnia, szkoła muzyczna drugiego stopnia czy policealna szkoła muzyczna. Pamiętaj też, że dana placówka może mieć charakter szkoły ogólnokształcącej z kształceniem artystycznym, jak i realizować wyłącznie program nauki artystycznej. By dokonać wpisu, powinieneś złożyć wniosek do Centrum Edukacji Artystycznej. Wszelkie informacje na ten temat uzyskasz telefonicznie (22 42-10-615) lub mailowo: szkol.niepub@cea.art.pl. Po pomyślnej weryfikacji i uzyskaniu wpisu Twoja jednostka zostanie zarejestrowana także w RSPO, czyli Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych. Wpisu dokona Departament Szkolnictwa Artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Automatycznie złożony zostanie też wniosek o dopisanie placówki do REGON. Więcej informacji na temat działania szkoły artystycznej z uprawnieniami szkoły publicznej oraz bez takowych, a także wzory formularzy i informacje o załącznikach znajdziesz w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej (Centrum Edukacji Artystycznej/ Nadzór pedagogiczny).

 

Jaką lokalizację wybrać dla szkoły muzycznej?

 

Realizację pomysłu na pierwszy biznes – a także na każdy kolejny! – należy zacząć od przygotowania biznesplanu. Naprawdę warto zwrócić się w tym zakresie o pomoc do specjalisty, który pomoże wyliczyć wydatki na start, przeprowadzi badanie rynku, oceni ryzyko, oszacuje możliwe zyski.

 

Wybór lokalizacji szkoły jest istotny. Zwykłe mieszkanie w bloku raczej nie nadaje się do tego celu, nie tylko z uwagi np. na niedostateczny metraż. Pamiętaj, że zajęcia w szkole będą hałaśliwe, co raczej nie spodoba się sąsiadom. Pomieszczenia w szkole muzycznej powinny zostać specjalnie przystosowane i wygłuszone.

 

Prywatna szkoła muzyczna: wyposażenie

 

Ważnym elementem biznesplanu jest obliczenie wydatków na wyposażenie placówki – instrumenty, podręczniki, meble do klas i sekretariatu, komputer oraz inny sprzęt biurowy. Ceny fortepianów zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych, perkusji od około 2,5 tys., nieco tańsze są pianina.

 

Rekrutacja pracowników do szkoły muzycznej

 

Jeśli masz odpowiednie kwalifikacje, samodzielnie możesz uczyć w szkole. W większości przypadków niezbędne będzie jednak zatrudnienie nauczycieli. Czym się kierować w czasie rekrutacji? Oczywiście personel musi mieć uprawnienia do pracy z dziećmi i młodzieżą. Zwróć uwagę, czy kandydaci mają wykształcenie kierunkowe, gdzie zdobywali doświadczenie lub uzyskali dyplom. Wybierz też osoby, które są otwarte, potrafią rozmawiać z ludźmi – dobra komunikacja z uczniami, a także np. rodzicami dzieci pobierających naukę to podstawa.

 

Pamiętaj też, że nie każdy pasjonat gry na instrumencie jest zarazem dobrym nauczycielem muzyki. Pedagog powinien być cierpliwy i wyrozumiały, umieć zarazić entuzjazmem, zainteresować uczniów.

 

Marketing dla prywatnej szkoły muzycznej

 

W rozkręceniu działalności kluczową rolę odgrywa przemyślana strategia promocyjna. Jak ją przygotować? Na wstępie zastanów się, do kogo kierujesz ofertę swojej szkoły. Przykładowo, jeśli chcesz stworzyć szkołę muzyczną dla dzieci, powinieneś zadbać o stworzenie komunikatów trafiających do ich rodziców. Zamieść reklamy w miejscach odwiedzanych przez rodziny, ale także w pobliżu szkół czy placów zabaw. Nieco inne reklamy stworzysz w przypadku szkoły II stopnia, w której kształci się głównie młodzież itp. Koniecznie zorganizuj uroczyste otwarcie szkoły.

 

Nie pomijaj marketingu internetowego! Placówka musi mieć profesjonalną stronę internetową, a najlepiej również konto w mediach społecznościowych. Możesz zaplanować reklamy w ramach Google Ads, zlecić wykonanie artykułów sponsorowanych, prowadzić kampanię w mediach społecznościowych – możliwości jest naprawdę sporo.

 

Pamiętaj, że Twoim celem jest nie tylko zwrócenie uwagi konsumentów, ale też tworzenie długofalowych relacji. Co sprawi, że dana osoba (np. rodzic dziecka) zaufa Twojej szkole? Musisz udowodnić, że to profesjonalna placówka, w której uczeń będzie się rozwijał. Jak zachęcić do nauki nastolatka czy nawet starszą osobę? W reklamach pokaż, jak fascynujący jest świat muzyki.

 

Sprawdź także, jak zostać muzykiem instrumentalistą

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?