Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Term sheet – czym jest? Czy warto go podpisywać?

Term sheet – czym jest? Czy warto go podpisywać?

 
Term sheet – czym jest? Czy warto go podpisywać?

Term sheet to wstęp do umowy inwestycyjnej, jaką zazwyczaj podpisują startupy z inwestorami. Jest to sygnał zainteresowania ze strony inwestora i szansa na negocjowanie warunków współpracy, tak aby była korzystna dla obu stron. O czym warto pamiętać, opracowując term sheet? Co grozi za naruszenie jego postanowień? Sprawdź, dlaczego warto podpisać term sheet.

 

Spis treści

Term sheet – co to jest?

 

Termsheet to nic innego jak porozumienie określające warunki umowy inwestycyjnej. Taki zbiór ustaleń wskazuje zarówno charakter prowadzonej współpracy, jak i jej podstawowe cele, stanowiąc wstęp do podpisania właściwej umowy. Uwzględnione w dokumencie ustalenia są także ważne dla dalszych negocjacji.

 

Przygotowany przez inwestora dokument to formalna odpowiedź na biznesplan – propozycja współpracy w zakresie konkretnej inwestycji. Założyciele spółki, którzy otrzymają term sheet, mają możliwość zapoznania się z oczekiwaniami odnośnie realizowanej transakcji i warunków planowanej inwestycji. Podpisanie takiego dokumentu to wyrażenie chęci nawiązania współpracy oraz droga do dalszych negocjacji odnośnie jej warunków. Gdy treść dokumentu zostanie wspólnie ustalona, przygotowywana jest właściwa umowa inwestycyjna. To ona reguluje przebieg transakcji, określa prawa i obowiązki spółki oraz inwestora.

 

Term sheet – cel

 

Inwestycja kapitałowa to dla firmy szansa na rozwój biznesu i osiągnięcie założonych celów biznesowych. Aby jednak transakcja doszła do skutku, często konieczne jest znalezienie zainteresowanego projektem inwestora. Oznaką chęci inwestowania w projekt jest dokument przedstawiający proponowane warunki. Takie wstępne porozumienie między założycielami spółki a inwestorem to zabezpieczenie dla obu stron. Jest to pierwszy krok do finansowania inwestycji stanowiący:

 

  • zestawienie zawierające warunkiwspółpracy;

  • plan realizacji transakcji.

 

Dlaczego warto podpisać term sheet? To nie tylko wstęp do planowanej inwestycji, ale przede wszystkim potwierdzenie, że obie strony są gotowe do negocjacji. To także sposób na zastrzeżenie poufności procesu negocjacyjnego. Przy okazji warto dodać, że jako podsumowanie warunków transakcji term sheety nie są wiążące w pełnym zakresie, co pozwala na dalsze konsultacje. W pełni wiążące są jedynie postanowienia porozumienia dotyczące wyłączności, prawa właściwego, poufności, kosztów i jurysdykcji. Jeśli jednak negocjacje nie pójdą zgodnie z planem, każda ze stron może zrezygnować z podpisania umowy inwestycyjnej.

 

Term sheet – z czego się składa ten dokument?

 

Term sheet to prawdopodobnie pierwszy dokument, który pomysłodawca otrzyma od potencjalnego inwestora. I chociaż nie jest zbyt szczegółowy, zazwyczaj zawiera warunki współpracy, uprawnienia inwestora i klauzule, na które warto zwrócić uwagę, ponieważ będzie je zawierała umowa inwestycyjna.

 

Elementy, które powinien zawierać term sheet to:

 

  • strony porozumienia;

  • cele biznesowe;

  • czas współpracy;

  • formy finansowania;

  • sposób wejścia i wyjścia z inwestycji;

  • kwestie wyłączności (korzystanie z przedmiotu umowy, udział innych podmiotów w negocjacjach itp.).

 

W zależności od inwestora term sheety są krótkie (wyłącznie podstawowe kwestie istotne dla danej transakcji) lub długie (szczegółowe ustalenia odnoszące się do różnych aspektów inwestycji). Najczęściej jest to kilka stron dokumentu podzielonego tematycznie.

 

Naruszenie term sheet – jakie może mieć konsekwencje?

 

Fakt, że term sheet nie wiąże żadnej ze stron, ma swoje plusy i minusy. List intencyjny stanowi wstęp do negocjacji i pokazuje, że są one prowadzone w dobrej wierze. Jednocześnie wypracowane w dokumencie ustalenia nie są regulowane przepisami – wyjątek stanowią postanowienia o zachowaniu poufności czy postanowienia o wyłączności negocjacji.

 

Oznacza to, że term sheety charakterystyczne dla współpracy o podłożu inwestycyjnym to umowy dżentelmeńskie. Jeśli jedna ze stron w jakikolwiek sposób naruszy ustalone warunkiwspółpracy, strona poszkodowana nie ma możliwości dochodzenia swoich praw w sądzie lub w inny sposób.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?