Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Usprawnienie pracy - jak tego dokonać?

Usprawnienie pracy - jak tego dokonać?

 
Usprawnienie pracy - jak tego dokonać?

Poprawa jakości pracy

 

Platon definiował jakość jako „pewien stopień doskonałości”. Perfekcja i bezbłędność są bezsprzecznie bardzo cenionymi cechami, także jeśli chodzi o wykonywanie zawodowych obowiązków.

 

Managerowie oraz szefowie przedsiębiorstw stale zastanawiają się, jak zwiększyć efektywność pracy. Bardziej zmotywowany zespół przekłada się na sukcesy przedsiębiorstwa - to znany fakt. Jeśli jednak tenże zespół będzie nawet z wielkim zaangażowaniem wykonywał czynności, które zajmują dużo czasu, a przynoszą znikomy efekt, jest duże prawdopodobieństwo, że firma nigdy nie zostanie liderem w branży. Usprawnienie pracy, wyeliminowanie zbędnych zadań i zorientowanie na cel bez wątpienia pozytywnie wpływają na jakość działań przedsiębiorstwa.

 

Jak zwiększyć wydajność pracy?

 

Sposobów na poprawę wydajności zatrudnionych osób jest wiele. Niezależnie od tego na czym polega praca, w jakości znajduje się recepta na sukces. Kluczowe jest produktywne wykorzystywanie czasu, a nie dokładanie zatrudnionym kolejnych obowiązków i nadgodzin. Warto zastanowić się, które zadania można zautomatyzować czy uprościć, aby zyskać przestrzeń na realizację ważniejszych kwestii.

 

Jeśli chodzi o usprawnienia pracy biurowej, należy zadbać o sprawny przebieg dokumentacji w firmie. Wprowadzenie cyfryzacji niektórych dokumentów ułatwi do nich dostęp i skróci czas, który trzeba by było poświęcić na napisanie, drukowanie i potem odnalezienie ich wersji papierowej. Warto także rozważyć wprowadzenie w firmie odpowiednich technologicznych rozwiązań. Mogą one poprawić porozumiewanie się między pracownikami i pozwolą im lepiej zarządzać pracą.

 

Niezwykle ważna jest także efektywna i skuteczna komunikacja. Chaos informacyjny to zmora wielu działów. Odbieranie wiadomości e-mail, które tak naprawdę nie dotyczą danego pracownika, uczestniczenie w spotkaniach niezwiązanych bezpośrednio z jego stanowiskiem są męczące i zajmują czas, który mógłby zostać wykorzystany efektywniej. Problem stanowią także zbyt długie spotkania, pełne dygresji i takie, których przebieg nie jest ściśle kontrolowany. Dobrym sposobem usprawnienia w pracy biurowej może być na przykład ustalenie z góry czasu zebrania. Godzinne spotkanie często da się zastąpić dwudziestominutowym.

 

Jakość pracy zespołu znacznie się poprawi, jeśli będzie on dokładnie wiedział co ma zrobić i w jakim czasie. Można na przykład każdy dzień rozpoczynać od krótkiego, choćby kilkuminutowego, ustalenia podziału zadań danego dnia. Pracownicy powinni też mieć dostęp do informacji zwrotnej – i nie chodzi tu o nieustanną kontrolę ich działań, a raczej otwartość przełożonego na pytania i przekazywanie dodatkowej wiedzy oraz komunikatów, czy praca zmierza w dobrym kierunku.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!