Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Własna działalność: call center

Własna działalność: call center

 
Własna działalność: call center

Ankiety, badania, propozycje kupna, usług, reklamy, zaproszenia… profil działalności call center może być bardzo różny. Jak otworzyć tego typu firmę?

 

Call center – jak założyć?

 

Na czym polega call center? Jak pochodząca z języka angielskiego nazwa wskazuje, jest to "centrum telefoniczne", czyli firma wykorzystująca technologię telefonii do celów zarobkowych, takich jak:

  • pozyskiwanie klientów,
  • obsługa bieżących klientów,
  • sprzedaż,
  • infolinia,
  • prowadzenie badań rynku,
  • akcje marketingowe,
  • bankowość telefoniczna,
  • prowadzenie rezerwacji, sprzedaż biletów,
  • windykacja.

By prowadzić taką działalność, konieczne jest spełnienie wymogów prawnych. Rejestrując firmę należy wybrać PKD: 82.20.Z – Działalność centrów telefonicznych (call center), ewentualnie: 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (jeśli działalność firmy będzie polegać na zautomatyzowanym udzielaniu informacji przez telefon).

 

Call center może być prowadzona w ramach działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, firma może być też spółką jawną, partnerską, komandytową, akcyjną, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, cywilną.


Zatrudnienie pracowników – rekrutacja

 

Praca w call center (tzw. praca na słuchawce) uważana jest za typowe zajęcie dla osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy czy studentów. Nie oznacza to jednak, że w swojej firmie nie możesz postawić na wysoką jakość usług wykonywanych przez wykwalifikowaną, doskonale przygotowaną kadrę. Profesjonalizm w każdej branży jest na wagę złota.

 

Warto zadbać o to, by obsługę klienta call center wykonywały osoby o odpowiednich predyspozycjach. Najlepiej sprawdzą się osoby:

  • otwarte, lubiące pracę z ludźmi,
  • komunikatywne,
  • łatwo nawiązujące relacje,
  • o wysoko rozwiniętych zdolnościach negocjacyjnych,
  • opanowane, cierpliwe, o wysokiej kulturze osobistej,
  • potrafiące pracować w stresie i pod presją czasu,
  • szybko uczące się.

Kolejną kwestią jest odpowiednio przygotowany pakiet szkoleń. Pracownicy powinni otrzymać materiały informacyjne i być przygotowani merytorycznie do wykonywania obowiązków.

 

Call center – dobra strategia rozwoju firmy

 

Sukces call center w dużej mierze opiera się na umiejętnościach pracowników w nawiązywaniu kontaktu z klientami. Sprawne zarządzanie kadrą i budowanie zgranego, dobrze wyszkolonego zespołu powinno być zatem priorytetem w tego rodzaju działalności. Dobrze zawczasu pomyśleć o minimalizowaniu współczynnika rotacji w firmie, gdyż szybki odpływ pracowników to problem, z którym borykają się liczne centra telefonicznej obsługi klienta. Skuteczny system motywacyjny, możliwość awansu i rozwoju, premie dla najlepszych zwrócą się w postaci lepszych wyników firmy.

 

Bez wątpienia należy też zwrócić uwagę na kwestie technologiczne. Call center, w zależności od rodzaju działalności, obsługuje połączenia przychodzące lub wychodzące. Sprawnie działająca firma wykorzystuje różne technologie, pozwalające na efektywne zarządzanie połączeniami, np. IVR (ang. Interactive voice response), czyli interaktywny system pozwalający dzwoniącemu na przykład wybrać rodzaj usługi/język/inne opcje z listy, dzięki czemu telefon klienta zostaje właściwie przekierowany. IVR może również prowadzić automatyczną weryfikację klientów, na przykład żądając podania pinu, weryfikując głos itp.

 

Kolejnym powszechnie używanym systemem jest ACD (ang. automatic call distributor), czyli automatyczny dystrybutor połączeń. Pozwala na zarządzanie połączeniami – grupowanie ich czy na przykład ustawianie w kolejkach z określonym czasem oczekiwania.

 

Obecnie trudno sobie również wyobrazić sprawnie działające call center bez systemu CTI (ang computer telephony integration), dzięki której system telefoniczny i komputerowy współpracują w obsłudze klienta.

 

Wyposażenie stanowiska pracy: jakie słuchawki do call center?

 

Mając na względzie kwestie technologiczne należy zastanowić się nad odpowiednim sprzętem, którym będą się posługiwać pracownicy. Jakie wybrać słuchawki do call center? Przede wszystkim funkcjonalne i wygodne – dobrze przylegające do uszu i zbierające dźwięk, z wbudowanym mikrofonem, możliwością dopasowania do wielkości głowy, regulacji głośności. Trzeba wziąć pod uwagę, że zatrudniony będzie nosił je przez wiele godzin, nie mogą więc być zbyt ciężkie. Stanowisko pracy każdej osoby musi być ergonomiczne i spełniać zasady bhp np. w kwestii ustawienia monitora, krzesła z oparciem, wielkości biurka.

 

Jak wyliczyć zyski firmy?

 

Utworzenie własnego call center wiąże się ze sporymi wydatkami na start. Pozyskanie pomieszczeń, zapewnienie sprzętu, zatrudnienie pracowników oraz reklama biznesu – to główne wydatki. Z kolei zyski mogą generować np. umowy z firmami, dla których call center będzie prowadzić obsługę klienta, wykonywać badania rynku, a także bezpośrednia sprzedaż produktów i usług.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.