Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zazdrość w pracy

Zazdrość w pracy

 
Zazdrość w pracy

Mówi się, że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. Równie dobrą sytuacją do oceny, kto komu dobrze życzy, jest osiągnięcie sukcesu. Awansujesz, a koleżanka z pracy nagle przestała chodzić z tobą na kawę? A może to ty zazdrościsz koledze udziału w nowym projekcie albo tego, że dostał lepszy służbowy samochód? Jak objawia się zazdrość, jakie ma skutki i dlaczego zarządzanie emocjami jest ważne?

 

Zazdrość w pracy – jak się objawia?


Można powiedzieć, że zazdrość w pracy i rywalizacja idą w parze, nie zawsze pociągając za sobą negatywne konsekwencje. Często napędzają do działania, do dawania z siebie więcej. „Zazdroszczę mu, ale przecież skoro on może to osiągnąć, to ja tym bardziej. Muszę się tylko postarać” – jeśli nasze emocje w pracy idą w takim kierunku, można powiedzieć, że pomagają się zmobilizować się i przekraczać granice.

Najczęściej jednak zazdrość w pracy wynika z frustracji spowodowanej tym, że ktoś inny zdobył coś, co uważamy za wartościowe. Zazdroszcząc, raczej nie analizujemy, dlaczego nasz kolega czy koleżanka osiągają kolejne sukcesy, podczas kiedy my tkwimy w tym samym miejscu. Wręcz przeciwnie – szukamy, często mało racjonalnych argumentów potwierdzających to, że spotyka nas jawna niesprawiedliwość, wszyscy inni traktowani są lepiej, mają prostsze, życie, a sukces przychodzi im dużo łatwiej.

Osoba, której na co dzień towarzyszy zawiść, chorobliwa zazdrość, najprawdopodobniej ma problemy z własną samooceną. Niskie poczucie własnej wartości nie pozwala jej podejmować działań – po co miałaby się starać, skoro i tak nie potrafi czegoś zrobić, nie jest wystarczająco dobra, zdolna, cierpliwa, by podołać zadaniu, a do tego wszyscy inni są lepsi. Lista wymówek to otwarty zbiór, który nie pozwala zaakceptować samego siebie. To z kolei przekłada się na brak zadowolenia z pracy i niską wydajność. Cierpią na tym także relacje z innymi. Zazdrosny współpracownik zaczyna być traktowany jako tokstyczna osoba i powoli wykluczany z grupy.

 

Jak pokonać zazdrość w pracy?

 

Zarządzanie emocjami w pracy to niełatwe zadanie. Dobrze ukierunkowane pozwalają w pełni się realizować, realnie ocenić sytuację i przede wszystkim rozgraniczyć fakty od wyobrażeń.

Złym rozwiązaniem jest tłumienie emocji, ich ukrywanie lub ignorowanie. Jeśli zaczynamy zauważać, że zazdrość w pracy zbyt często nam towarzyszy, spróbujmy zastanowić się nad jej przyczyną. W takich trudnych momentach warto przemyśleć, z czego wynikają negatywne emocje. Nie skupiajmy się jednak na analizie osiągnięć naszych kolegów czy koleżanek. W zamian znajdźmy coś, w czym my jesteśmy dobrzy, za co powinniśmy sami siebie doceniać i nagradzać.

 

Krótko mówiąc, uwierz w siebie.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.