Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Własny biznes: gabinet dentystyczny

Własny biznes: gabinet dentystyczny

 
Własny biznes: gabinet dentystyczny

Na pytanie, jak otworzyć gabinet dentystyczny, większości z nas najpierw przychodzi do głowy odpowiedź: zostać dentystą. Jednak jak się okazuje, gabinet mogą otworzyć także osoby bez kierunkowego wykształcenia.

 

Jak otworzyć własny gabinet dentystyczny

 

Lekarz dentysta musi mieć kwalifikacje, które potwierdzone będą właściwymi dokumentami. W ramach uprawnień stomatolog wykonuje świadczenia zdrowotne: bada stan zdrowia, rozpoznaje choroby i im zapobiega, leczy i udziela porad, a także wydaje opinie i orzeczenia. Obszar badań lekarza dentysty obejmuje choroby zębów, jamy ustnej, części twarzowej czaszki i przyległych jej okolic.

 

Obowiązkowe jest posiadanie prawa do wykonywania zawodu, dentysta też nie może być zawieszony w prawie do wykonywania zawodu lub ograniczania wykonywania zawodu, nie może być ukarany karą zawieszenia ani pozbawiony możliwości wykonywania zawodu poprzez karny środek zakazu albo zawieszenia. Lekarz dentysta musi posiadać do użytku odpowiedni gabinet, wpisać się do CEIDG oraz zawrzeć umowę ubezpieczenia OC.

 

Do wykonywania wymienionych czynności oczywiście niezbędne jest otwarcie gabinetu stomatologicznego. Jeśli taki biznes planuje założyć lekarz dentysta, może to zrobić w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska. Innym sposobem jest wejście w spółkę (cywilną, jawną, partnerską) i stworzenie praktyki grupowej.

 

Jeśli osoba planująca otworzenie gabinetu nie posiada uprawnień związanych z zawodem stomatologa, musi wcześniej założyć NZOZ - niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, następnie otworzyć gabinet i zatrudnić wykwalifikowanych specjalistów.

 

Biznesplan gabinetu stomatologicznego

 

W biznesplanie gabinetu stomatologicznego dobrze będzie wykazać gotowość pod względem prawnym (czyli posiadane uprawnienia lub uprawnień dentystów, których chcemy zatrudnić). Dokument powinien zawierać opis działalności, charakterystykę klientów (czy będziemy specjalizować się w leczeniu dzieci, chirurgii dentystycznej, ortodoncji itd.).

 

Istotne jest rozeznanie się w działaniach konkurencji oraz zaplanowanie odpowiedniej strategii marketingowej. Ważne jest, by dobrze przemyśleć wszystkie aspekty, jak zakup odpowiedniego, nowoczesnego sprzętu ale też wystrój pomieszczeń, chwytliwą reklamę i nazwę gabinetu stomatologicznego.

 

Wymogi sanepidu gabinet stomatologiczny

 

Lekarz dentysta chcący prowadzić działalność gospodarczą powinien „dysponować pomieszczeniem, w którym będą udzielane świadczenia zdrowotne, wyposażonym w produkty lecznicze, wyroby medyczne, aparaturę i sprzęt medyczny odpowiedni do rodzaju i zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz posiadać opinię właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o spełnieniu warunków wymaganych przy udzielaniu określonych świadczeń zdrowotnych, a także świadczeń udzielanych w zakresie określonym w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty” - jak czytamy w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy prowadzonym przez polski rząd.

 

Osoba planująca otworzyć gabinet w ramach NZOZ powinien zapewnić, by wszelkie świadczenie były wykonywane przez uprawnione osoby, musi wykorzystywać wyroby medyczne odpowiadające wymaganiom ustawy z dn. 20 maja 2010 r o takowych. Tak samo jak lekarz dentysta - musi zadbać o właściwy gabinet pod względem ogólnoprzestrzennym, sanitarnym, instalacyjnym. Właściciel powinien mieć także odpowiednią umowę OC.

 

W ramach szczegółowego rozpoznania warunków funkjonowania gabinetu należy zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Dokument jest uzupełnieniem do art. 22. ust. 3 ustawy o działalności leczniczej. Określa ono między innymi zasady sterylizacji narzędzi, konieczną liczbę umywalek, dostęp do wody ciepłej i zimnej itp. Oprócz owego rozporządzenia warto przybliżyć sobie poradniki stacji sanitarno-epidemiologicznych.

 

Odbiór gabinetu stomatologicznego przez sanepid

 

Zanim zawita do nas kontrola sanepidu należy przygotować się do wizytacji. Dobrze jest mieć uporządkowaną i gotową do zaprezentowania niezbędną dokumentację, samemu przejrzeć wszystkie pomieszczenia, w tym np. sprawdzić dostęp do ciepłej wody, czystość pomieszczeń itp. Radzi się także odpowiednio pouczyć personel, który może zostać przepytany z przeprowadzania czynności leżących w jego obowiązkach.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Spawacz MIG/MAG (M/K)

    AB Job Service Polska Sp. z o.o.   Holandia, Kesteren   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   86,00 - 119,00 zł brutto/godz.  Szukamy 6 pracowników
    1 godz.
    Zakres obowiązków: spawanie metodą MIG/MAG (ręczne lub zrobotyzowane) montaż części według rysunków technicznych; obróbka mechaniczna (szlifowanie, wiercenie, cięcie, gratowanie) programowanie robota spawalniczego; kontrola jakości gotowych produktów; dbanie o sprzęt i stanowisko...
  • Dyrektor Placówki

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa na zastępstwo  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; współpraca i wsparcie sprzedaży produktów bankowych w placówkach Poczty Polskiej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność...
  • Operator procesu produkcji sera (M/K)

    AB Job Service Polska Sp. z o.o.   Holandia, Lopik   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   10 605 - 18 305 zł brutto/mies.  Szukamy 10 pracowników
    2 godz.
    Zakres obowiązków Ustawianie, uruchamianie i regulowanie maszyn produkcyjnych; Monitorowanie parametrów pracy (temperatura, prędkość, wydajność) Samodzielne usuwanie drobnych usterek i zgłaszanie ewentualnych awarii technikom; Kontrolowanie jakości wyrobów; Współpraca z kolegami, aby...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozliczeń Klientów Kafeterii

    Benefit Systems S.A.   Wrocław, ul. Powstańców Śląskich    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przygotowywanie i weryfikacja danych źródłowych przed rozliczeniami, Udział w procesie rozliczania kart przedpłaconych i świadczeń kafeteryjnych, Zlecanie wystawiania dokumentów księgowych, przygotowywanie raportów i ich wysyłka do klientów, Kontakt z klientami...
  • Business Unit Manager Airspace Services

    Emitel S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Zadania: kierowanie przygotowaniem strategii produktowej w linii biznesowej Airspace Services (systemy do wykrywania i monitorowania dronów, systemy antydronowe, systemy do zarządzania ruchem dronów, i inne) opracowywanie koncepcji nowych oraz rozwijanie już istniejących produktów w linii...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?