Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

 
Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie – na czym polega

 

Proces zarządzania ryzykiem określa sposoby postępowania, dzięki którym kontroluje się poziomy ryzyka w danej organizacji. Istnieją pewne międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem, opracowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO 31000). Znormalizowanie i opisanie ich w odpowiednich dokumentach ma pozwolić każdemu przedsiębiorstwu (niezależnie od branży, zakresu podejmowania decyzji czy etapu, na jakim znajduje się dana organizacja) odpowiednio poradzić sobie z obecnymi lub przyszłymi problemami.

 

Przy zarządzaniu ryzykiem w przedsiębiorstwie bierze się pod uwagę różne elementy wpływające na działalność biznesową, zarówno te, które mają źródła w krajowej gospodarce, jak i te, związane z sytuacją na świecie.

 

Etapy zarządzania ryzykiem

 

Działania związane z zarządzaniem ryzykiem w przedsiębiorstwie są podejmowane na podstawie wielu czynników. Każdy wybrany proces dzieli się na szczegółowe zadania. Najczęściej stosuje się podział na cztery etapy.

 

• Pierwsze kroki związane są z identyfikacją ryzyka. Rozpoznanie przyczyny i rodzaju problemu to podstawa do tego, by planować dalsze posunięcia.
• Kolejny krok to pomiar ryzyka, analiza. Sprawdza się prawdopodobieństwo jego wystąpienia, a także ewentualne późniejsze konsekwencje.
• Kolejny etap koncentruje się wokół sterowania ryzykiem i dobierania odpowiednich metod jego ewentualnej redukcji.
• Ostatni etap polega na monitorowaniu i kontroli ryzyka. Sprawdza się między innymi to, czy podjęte działania są skuteczne, wprowadza poprawki, itp.

 

Metody zarządzania ryzykiem

 

W momencie nastania odpowiedniego etapu zarządzania ryzykiem wybiera się właściwą metodę radzenia sobie z tym zjawiskiem. W związku z tym, że temat jest bardzo obszerny, a badania cały czas trwają, pojawiają się coraz nowsze strategie.

O ryzyku w przedsiębiorstwie mówi się również przy opracowywaniu trochę innych tematów takich jak na przykład zarządzanie jakością czy zarządzanie projektami. Wszędzie tam pojawia się możliwość wystąpienia ryzyka, a co za tym idzie odpowiednich metod do przeciwdziałania.

Metody zarządzania ryzykiem można określić na zasadach ogólnych (charakteryzujących sposoby postępowania) lub za pomocą specjalnie wypracowanych i nazwanych strategii. W pierwszym przypadku chodzi o takie metody jak np. unikanie ryzyka, przeniesienie go, podjęcie lub zwiększenie ryzyka. Ich opis można znaleźć we wspomnianym wyżej standardzie ISO.

 

Zgłębiając się w tematykę zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się jednak jeszcze szczegółowo z takimi koncepcjami jak ERM (kompleksowe zarządzanie ryzykiem), BCP (plany ciągłości działania), Disaster Recovery i innymi. Klasyfikują one ryzyko np. ze względu na skutki negatywne, możliwe efekty pozytywne, dotyczą badań nad zachowaniem ciągłości pracy danego przedsiębiorstwa czy utrzymaniem pozytywnego wizerunku firmy na rynku.

 

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie – techniki

 

Każdy etap zarządzania ryzykiem, każda metoda - to procesy bardzo złożone. W zależności od zastosowanych strategii stosuje się odpowiednie techniki do określania i charakterystyki poszczególnych elementów. Np. przy identyfikacji ryzyka można stosować techniki wywiadów, burzy mózgów - czyli zbierania pomysłów i opinii, a już przy pomiarze ryzyka stosuje się odpowiednie wzory i skale do obliczania i określania poziomu zagrożenia czy prawdopodobieństwa wystąpienia zjawiska.

 

Wprowadzenie procedur zarządzania ryzykiem do przedsiębiorstw jest coraz bardziej popularne. Ma na celu zminimalizowanie ewentualnych strat lub niedopuszczeni do sytuacji, w której nie będzie można zrealizować konkretnego zadania czy projektu.

 

Dobrze jest też dobrać techniki pozwalające w odpowiednim momencie rozpoznać i zdefiniować ryzyko w przedsiębiorstwie. Można do tego podejść, wprowadzając stałe procedury w firmie, można też prowadzić okresowe audyty, kontrolujące aktualną sytuację przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?