Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Program menedżerski: rekrutacja, przebieg, korzyści

Program menedżerski: rekrutacja, przebieg, korzyści

 
Program menedżerski: rekrutacja, przebieg, korzyści

Pierwsze programy menedżerskie w Polsce pojawiły się kilkanaście lat temu. Są to dedykowane absolwentom oraz studentom ostatnich lat rozwiązania wspierające rozwój ich ścieżek kariery. Są opcją, możliwością i alternatywą dla studentów i absolwentów. Po co takie programy są tworzone i czy warto brać w nich udział?


Każda firma ma swój sposób na rozwój zawodowy pracowników. Standardowa ścieżka kariery to mozolne pięcie się w górę od stanowisk niskiego szczebla, po coraz wyższe. Pracownik zdobywa wiedzę o organizacji, a dzięki szkoleniom i coraz bardziej skomplikowanym zadaniom rozwija kompetencje potrzebne do pracy na wyższym stanowisku.


Taka ścieżka kariery bardzo dobrze przygotowuje pracowników do objęcia wyższych stanowisk, ale ma dwie wady:
• Bywa, że trwa bardzo długo,
• Osoby, które nie mają wystarczających umiejętności miękkich, by zarządzać innymi i nie będą w stanie dotrzeć do stanowiska menedżerskiego. Zatrzymają się na poziomie starszego specjalisty. Często bez informacji zwrotnej, dotyczącej tego, w czym tkwi problem.


Dla osób, które chcą w przyszłości zarządzać ludźmi, w niektórych firmach istnieje alternatywna ścieżka kariery, jaką jest właśnie program menedżerski. Z perspektywy firmy to wspieranie młodych talentów. Z punktu widzenia młodego pracownika trampolina do tego, by w miarę szybko osiągnąć upatrzone stanowisko. A także opcja na to, by doskonale poznać siebie, swoje słabe i mocne strony.

 

Programy menedżerskie dla absolwentów: jak wygląda rekrutacja?

 

Z programów menedżerskich korzystać mogą zazwyczaj niedawni absolwenci studiów wyższych oraz niekiedy również studenci ostatnich lat. 

W Makro Cash and Carry organizujemy taki program dla osób ze wszystkich krajów MAKRO/METRO. Do naszego programu Metro Potentials przyjmowani są absolwenci mający nie więcej niż 3 lata doświadczenia zawodowego – wyjaśnia Pani Magdalena Cieszko, Personnel Specialist w dziale Rekrutacji i Zarządzania Talentami Makro Cash and Carry Polska.


Rekrutacja do programów menedżerskich ma wieloetapowy, skomplikowany i trudny przebieg.
Trzeba pamiętać, że to nie są po prostu ładniej nazwane praktyki dla absolwentów. To wymagający, trwający kilka lat proces, dedykowany najlepszym absolwentom. Osobom, które mając ogromny potencjał, faktycznie są w stanie w ciągu zaledwie kilku lat, zdobyć doświadczenie konieczne do skutecznego zarządzania zespołem.


Dla firmy wybór osoby, która zawiedzie pokładane w niej nadzieje, byłby bardzo kosztowny. Dlatego, na poszczególne etapy rekrutacji kładzie się ogromny nacisk, a proces wyboru odpowiedniej grupy uczestników programu trwać może kilka miesięcy. Firma musi wiedzieć, że rozwój talentów w jej organizacji może się udać.

 

Jak wyglądają poszczególne etapy rekrutacji do programów menedżerskich?

 

Pierwszym etapem jest wysłanie aplikacji. Trzeba to zrobić wiosną – wtedy zaczynają się nabory do programu. Kolejnym etapem jest zazwyczaj pierwsza rozmowa kwalifikacyjna bądź testy osobowościowe i / lub kompetencji. 

 

Moim pierwszym krokiem do rozpoczęcia podróży w METRO było wysłanie CV. Już po kilku dniach oddzwoniono do mnie. Kiedy zaproszono mnie na spotkanie w centrali Makro w Polsce, byłam bardzo zestresowana. Wiadomo, że każdy chce się zaprezentować z jak najlepszej strony. To Twój moment prawdy – musisz pokazać, że jesteś dobrym i cennym kandydatem, który zarówno chce się rozwijać, jak i przyniesie firmie wartość – opowiada o swoim doświadczeniu z udziału w rekrutacji Nadia Błaszczyk, uczestnik programu Metro Potentials.


To, co uderzyło mnie już na samym początku, w MAKRO Cash and Carry Polska było to, że dział HR kładł nacisk na to, by atmosfera spotkania była przyjazna. Czułam się komfortowo i dzięki temu dałam z siebie wszystko – dodaje Nadia.

 

 

Spotkania rekrutacyjne, assessmenty, case studies

 

Poza spotkaniami rekrutacyjnymi firmy organizują również Assessment Center, czyli spotkania, w których uczestniczy przynajmniej kilku kandydatów, którzy wspólnie pracują nad różnorodnymi zadaniami, prezentacje, które kandydat musi przygotować, case studies, które musi opracować oraz dodatkowe testy kompetencji lub językowe. W każdej firmie elementy procesu mogą różnić się od siebie, a w czasie rekrutacji bada się również to, czy kultura organizacyjna firmy będzie dla tej konkretnej osoby odpowiednia.

 

Moim osobistym krokiem milowym było assessment center zorganizowane w Polsce. Było okazją, by posłuchać osób, które pracują w firmie oraz poznać innych kandydatów. Atmosfera była przyjemna, więc łatwo było o współpracę oraz osobiste zaangażowanie. Traktowałam to bardziej jako cenne doświadczenie niż rywalizację. To pomogło mi zachować pozytywne nastawienie przez cały dzień rozwiązywania ekscytujących, ale i trudnych zadań – relacjonuje Nadia Błaszczyk.


Największym wyzwaniem była dla mnie prezentacja przed członkami zarządu. Miałam szansę przygotować prezentację związaną z polskim oddziałem makro i porozmawiać o swoich przemyśleniach i obserwacjach z ludźmi, którzy na co dzień kształtują politykę firmy w moim kraju. Czułam się wyróżniona. Takie doświadczenie nie zdarza się co dzień – dodaje Nadia.

 

Wyjazdy zagraniczne w ramach rekrutacji

 

Niektóre etapy rekrutacji do programu menedżerskiego mogą nawet wymagać wyjazdu poza kraj zamieszkania.


Wszyscy kandydaci z całego świata, którzy dostali się do finału, zostali zaproszeni na ostatni etap rekrutacji do Dusseldorfu, gdzie znajduje się siedziba Metro AG. Assessment przeprowadzony w Niemczech był niezwykłym doświadczeniem, a ciekawe było to, że nie konkurowaliśmy ze sobą. Wiadome było, że jeśli będziemy dość dobrzy, to znajdzie się miejsce w programie dla każdego z nas. Firma naprawdę wybiera najlepszych, zatem bycie częścią tego wydarzenia jest niezwykle ubogacającym doświadczeniem. Każda osoba, która została zaproszona do tego etapu, powinna traktować to, jako zawodowe osiągnięcie – wspomina Nadia.

 

Etapy programu menedżerskiego


W każdej firmie program menedżerski wygląda nieco inaczej, ale istnieje ich wspólny mianownik:
• rozwój pracownika w organizacji wymaga przejścia przez kilka różnych działów, gdzie uczestnik programu pracuje na różnych stanowiskach. W każdym dziale spędza się zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy,
konieczna jest relokacja (przynajmniej na jakiś czas). W firmach międzynarodowych prawie zawsze w ramach programu trzeba wyjechać do oddziału w innym kraju. Taki wyjazd może trwać od 3 do 12 miesięcy,
• pracownik otrzymuje mentora, który dba o jego rozwój w organizacji,
• po każdej części programu udzielany jest uczestnikowi programu feedback, który pozwala mu ukierunkować rozwój.


Program Metro Potentials, który realizujemy w Makro Cash and Carry Polska, trwa 2 lata i podzielony jest na 5 bloków, z których część odbywa się za granicą – 6 miesięcy pracownik spędza w innym kraju, a na 3 miesiące jest oddelegowany do centrali w Dusseldorfie. Pozostałe trzy bloki realizowane są w macierzystym kraju, ale mogą wymagać pracy w różnych miastach. Kandydat do programu menedżerskiego musi być gotowy na wyjazdy – wyjaśnia Magdalena Cieszko, Personnel Specialist w dziale Rekrutacji i Zarządzania Talentami Makro Cash and Carry Polska.


Korzyści z programu menedżerskiego:

 

Każda większa firma realizuje programy rozwoju pracowników i menedżerów. Nie każda jednak inwestuje w program menedżerski. Dlaczego?


Powodem jest to, że aby taki program był skuteczny, to rozwój kompetencji pracownika w ramach programu musi być efektywny i szybki, a to wymaga doskonałej organizacji pracy oraz zespołu, który taką osobę może wspierać. 

 

To również ogromna odpowiedzialność, jaka spoczywa na barkach osób rekrutujących kandydatów do programu. Muszą oni potrafić dostrzec potencjał managerski w osobach, które do tej pory nie miały takich doświadczeń, a ich całościowe doświadczenie zawodowe jest dość nikłe. Wreszcie, cała kultura organizacyjna przedsiębiorstwa musi wspierać taką formę kształcenia liderów, a pracownicy akceptować to, że często ich przełożonym zostanie osoba młodsza wiekiem i stażem pracy.


Skoro to takie trudne, to dlaczego niektóre firmy to robią?


Programy menedżerskie jako metody rozwoju pracowników w organizacji sprawdzają się w organizacjach dynamicznych, które potrzebują stale nowych pracowników o wysokich kompetencjach zarządczych. Pozwalają doskonale przygotować pracowników do objęcia nowych stanowisk.


To, czy firma prowadzi programy menedżerskie, jest też ważną informacją dla osób, które chcą kandydować na inne stanowiska w firmie (poza programem). Jeśli firma zadaje sobie tyle trudu, by inwestować w młode talenty, to najprawdopodobniej daje też duże możliwości pracownikom zatrudnionym już w firmie.


Faktycznie, w makro dajemy możliwość uczestnictwa w programie menedżerskim również osobom, które już u nas pracują, o ile spełniają pozostałej kryteria: wykształcenia, znajomości języka i stażu pracy. Dla tych, którzy nie uczestniczą w tym programie, mamy inne ścieżki rozwoju – Milena Ziubińska, Personnel Specialist w dziale Rekrutacji i Zarządzania Talentami Makro Cash and Carry Polska.


Korzyści dla uczestników programu


Choć proces rekrutacji jest wymagający a program menedżerski trudny i wymagający wyrzeczeń, przeprowadzek i ciągłej pracy nad sobą, to młodzi, wykształceni ludzie mają dzięki niemu szanse na zrobienie szybkiej i błyskotliwej kariery. W krótkim czasie zdobywają ogromną wiedzę na temat organizacji i cały szereg kompetencji, które pozwalają im na bycie skutecznymi liderami.


Już sam proces rekrutacji daje młodym ludziom ogromnie duże doświadczenie przydatne później w toku całej kariery zawodowej.


Nadia Błaszczyk tak opisuje swoje doświadczenia związane z rekrutacją: Dzięki ludziom, których poznajesz w trakcie procesu i regularnym informacjom zwrotnym dawanym przez działa HR, rozwijasz się i rośniesz przez cały czas trwania rekrutacji do programu. Jesteś traktowany indywidualnie i możesz w pełni wykorzystać okazję do rozwoju. To, czego dowiesz się o sobie w trakcie rekrutacji, zostanie z Tobą już na zawsze, niezależnie od tego, jak zakończy się dla Ciebie rekrutacja i czy dostaniesz się do programu.


Program menedżerski - zarobki


Warto również dodać, że wynagrodzenie uzyskiwane w ramach programu menedżerskiego jest też z reguły wyższe niż średnie wynagrodzenie, jakie może otrzymać absolwent niemający jeszcze doświadczenia zawodowego.

 

 

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • MONNARI TRADE S.A.
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Salon Monnari Praca od zaraz Praca dla osób z doświadczeniem i bez doświadczenia
  • Specjalista ds. sprzedaży elektronicznej

    Zakłady Chemiczne ANSER Sp. z o.o.   Wiskitki    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Region: Wiskitki woj. mazowieckie Opis stanowiska: kompleksowa obsługa klientów w kanale internetowym (pomoc w doborze produktów, przyjmowanie zamówień i nadzór nad ich realizacją, kontakt z klientem) realizacja strategii w obszarze e-commerce; współpraca B2B ze sklepami internetowymi...
  • Kierownik sklepu

    Praca.pl Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Kontakt z głównymi klientami, Osiąganie celów sprzedażowych, Nadzór nad zespołem, Pozyskiwanie nowych klientów, Przygotowanie ofert i obsługa klientów.
  • Minit Polska Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    OPIS STANOWISKA: nadzór nad działalnością podległych sklepów i pracowników; przygotowywanie grafików i kontrola czasu pracy; kontrola zamówień i inwentaryzacji wykonanych przez sklepy; realizowanie założonych planów sprzedaży; kontrola stanu maszyn i wyposażenia sklepów; kontrola...
  • MONNARI TRADE S.A.
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Salon Monnari Praca od zaraz Praca dla osób z doświadczeniem i bez doświadczenia
  • Doradca Klienta / Sprzedawca Vistula

    VRG S.A.   Toruń, Copernicus    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.