Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Biznesplan - krok po kroku

Biznesplan - krok po kroku

 
Biznesplan - krok po kroku

Masz pomysł na własny biznes? Świetnie! Kolejnym etapem będzie przygotowanie planu strategicznego firmy, czyli biznesplanu. Ten pozwoli ci wyznaczyć cele i metody ich osiągnięcia, ale także oszacować opłacalność przedsięwzięcia. Co więcej - jeśli planujesz rozpocząć swój biznes, plan firmy przyda się nie tylko w samym procesie organizacji własnej działalności, ale przede wszystkim w uzyskaniu dofinansowania. Jak przygotować biznesplan krok po kroku?

 

Biznesplan - założenia

 

Mówiąc o planie biznesowym, warto zastanowić się, jaka tak naprawdę jest jego rola. W czym ma nam pomóc? Strategiczna koncepcja firmy będzie nie tylko sporym ułatwieniem dla nas samych, ale otworzy nam drogę do uzyskania środków finansowych od inwestorów czy banków. Ułatwi modernizację przedsiębiorstwa i planowanie inwestycji.

 

Założeniem omawianego dokumentu jest poniekąd także kształtowanie opinii otoczenia na temat naszej działalności. Pamiętajmy jednak, że aby przyniósł on zamierzony skutek, musimy nadać mu atrakcyjną formę. Pomysł na biznesplan to tak naprawdę połowa sukcesu. Zwięzły i wiarygodny sposób przedstawienia naszej koncepcji firmy dopełni całości, a być może zaważy też na powodzeniu przedsięwzięcia.

 

Elementy biznesplanu małej i dużej firmy

 

Jak napisać biznesplan?” to pytanie, które nurtuje każdego początkującego przedsiębiorcę. Choć nie ma jednego uniwersalnego wzorca, który gwarantowałby stworzenie doskonałej strategii, możemy jednak wskazać kilka podstawowych elementów, jakie przykładowy biznesplan powinien obejmować. Jego ostateczny kształt determinuje wiele czynników, które powinniśmy wziąć pod uwagę. Na strukturę biznesplanu wpływ będzie miał chociażby cel, dla którego przygotowujemy projekt przedsięwzięcia, a także wielkość firmy. Zatem budowa biznesplanu powinna obejmować:
• spis treści,
• streszczenie biznesplanu,
• charakterystykę firmy,
• analizę otoczenia,
• strukturę zatrudnienia,
• analizę SWOT,
• plan finansowy przedsięwzięcia,
• opis strategii marketingowej,
• harmonogram działań,
• załączniki.

 

Jak napisać streszczenie biznesplanu?

 

Streszczenie biznesplanu jest najważniejszym elementem planu strategicznego firmy. Zanim przystąpimy do jego napisania, dobrze byłoby zdać sobie sprawę z wagi tej części dokumentu. Dlaczego? W pewnym sensie to od streszczenia zależy dalszy sukces. O ile dobrze przygotowane streszczenie nie zaważy na podjęciu ostatecznej decyzji na przykład o przyznaniu nam środków na biznes, o tyle będzie miało znaczący wpływ na to, czy dalsza część zostanie w ogóle przeczytana.

 

 

Pamiętajmy, że w konspekcie musimy zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje z poszczególnych fragmentów planu biznesowego. Nie może zabraknąć zatem celu opracowania projektu, opisu przedmiotu biznesu i potencjalnych korzyści dla klientów, wysokości potrzebnych nakładów pieniężnych i ich przeznaczenia, a także informacji dotyczących doświadczenia i umiejętności osób odpowiedzialnych za prowadzenie interesu.

 

Pisanie charakterystyki firmy w biznesplanie

 

Równie ważna, jak streszczenie samego dokumentu, jest także charakterystyka przedsiębiorstwa. Sposób, w jaki zaprezentujemy biznesplan firmy i jaką formę nadamy opisowi naszej działalności może zadecydować o tym, czy potencjalny inwestor będzie w ogóle zainteresowany dalszym ciągiem prezentacji biznesplanu. Charakterystyka przedsiębiorstwa będzie tak naprawdę jego wizytówką. Jest to nasza karta przetargowa, której użyć możemy starając się właśnie o dofinansowanie inwestycji. W tej części naszego projektu znaleźć muszą się podstawowe dane o firmie.

 

 

Powinny one obejmować misję, wizję oraz cele naszej działalności, nazwę i logo, a także formę oragnizacyjno-prawną. Nie możemy pominąć ogólnego opisu biznesu, ale także informacji o osobach za niego odpowiedzialnych. W kilku zdaniach musimy poinformować odbiorcę konspektu, czym tak naprawdę nasza firma będzie się zajmować. W przypadku strategii biznesowej przedsiębiorstwa, które już istnieje na rynku, konieczne będzie przedstawienie jego krótkiej historii.

 

Plan finansowy - bieznesplan

 

Każdy przykład biznesplanu obejmować będzie także plan finansowy. Ten uważany jest za jedną z najbardziej skomplikowanych części konceptu. Nie sposób go jednak pominąć, ponieważ to właśnie w tym dokumencie zawarte muszą zostać przewidywane koszty i przychody firmy. Plan finansowy biznesplanu ma przede wszystkim pomóc przedsiębiorcy w realizacji założeń w taki sposób, by osiągnąć zyski, nie narażając firmy na upadłość. W tej części naszej strategii musimy wykazać, że zaplanowane działania i poniesione inwestycje będą w stanie przynieść nam oczekiwane zyski. Co najważniejsze, owy plan przyda się nie tylko na początku działalności, ale także przez cały czas prowadzenia firmy.

 

Biznesplan - analiza rynku i strategia marketingowa

 

Plan marketingowy to jeden z najtrudniejszych kroków w tworzeniu biznesplanu. Etapem poprzedzającym jego przygotowanie będzie analiza rynku. Ta powinna obejmować jego charakterystykę, ale także opis docelowych odbiorców czy klientów strategicznych, uwzględniać również konkurencję, a także prezentować prognozowany udział planowanego przez nas przedsięwzięcia w kontekście ekonomicznym.

 

 

Dopiero po przeprowadzeniu pogłębionej analizy, możemy zająć się przygotowaniem strategii marketingowej. Ta z kolei powinna obejmować zapis działań związanych z promocją i reklamą oraz charakterystykę wybranych kanałów dystrybucji, ocenę zagrożenia konkurencją, a przede wszystkim opis produktu, czyli wszystkiego, co firma może zaoferować swoim konsumentom.

 

Biznesplan - załączniki

 

Załączniki są ostatnim elementem biznesplanu. Te bardzo często mogą przysporzyć nam wiele problemów. Zastanawiając się co powinien zawierać biznesplan, musimy także poszukać odpowiedzi na pytanie dotyczące wspomnianych załączników. W tej sekcji możemy zawrzeć wszelkie umowy handlowe stanowiące jeden z czynników realizacji naszego projektu, strukturę organizacyjną, życiorysy członków zarządu czy różnego rodzaju badania rynkowe. Jeśli dysponujemy referencjami, nie wahajmy się dołączyć ich do naszego biznesplanu. To w załącznikach omawianego dokumentu powinniśmy ująć także plan finansowy firmy, sprawozdania finansowe oraz dokumenty potwierdzające wypłacalność przedsiębiorstwa.

 

Biznesplan - wzór

 

Dla niektórych, opracowanie biznesplanu brzmi przerażająco. Jego przygotowanie może spędzać sen z powiek. To dlatego tak dużą popularnością cieszy się hasło: „biznesplan wzór”. W jego poszukiwaniu Internet okaże się prawdziwą kopalnią inspiracji. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że tak naprawdę nie istnieje jeden idealny plan firmy. Na próżno szukać uniwersalnego wzorca, który sprawdziłby się w dowolnym rodzaju działalności. Ważna jest przede wszystkim sama struktura dokumentu, która powinna obejmować wskazane wyżej elementy i jego dopasowanie do własnych potrzeb. Zadbajmy jednak o to, aby nasza strategia przygotowana była w sposób zwięzły i czytelny. Taki, aby chciało się ją czytać.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?