Wybrana kategoria

Od spedytora do dyrektora – czyli jak zrobić karierę w spedycji?

2019-09-24

Jak zacząć pracę w spedycji?
Aby zacząć pracę w spedycji, nie potrzeba doświadczenia ani wykształcenia kierunkowego. Zaczyna się wtedy od stażu lub stanowiska młodszego dyspozytora. Według specjalistów HR z FM Logistic przyuczenie do zawodu u operatora logistycznego posiadającego kilkuset klientów zajmuje około roku. „Jakiekolwiek doświadczenie nowego pracownika w branży transportowej (w działach administracyjnych, gospodarki paletowej czy nawet w pracy kierowcy zawodowego) przyspiesza proces przyuczenia się do nowego stanowiska” – wyjaśnia Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. Personalnych z FM Logistic.

Ścieżka kariery
Ze stanowiska juniorskiego przechodzi się na stanowisko spedytora, a następnie specjalisty ds. spedycji. Z takiego poziomu można już kandydować na stanowiska kierownicze. U większych operatorów logistycznych organizowane są kursy i programy menedżerskie, na które zapraszane są osoby z potencjałem do zarządzania i w trakcie których zdobywa się specjalistyczną wiedzę.

„W FM Logistic 80% menedżerów pochodzi z promocji wewnętrznej. Ogłoszenie o wolnym wakacie kierowniczym trafia najpierw do pracowników. Osoby zainteresowane mogą starać się o stanowisko po otrzymaniu pozytywnej rekomendacji od przełożonego. Kierowników wyłaniamy w trakcie wewnętrznego procesu rekrutacji, nierzadko opartego o Development Center“ – opisuje ścieżkę kariery Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju.

Typowe problemy w pracy spedytora
Co jest pewne w pracy spedytora? Nieprzewidywalność!
Osoby, które oczekują stabilnej pod względem zadań pracy według listy zadań „to do”, nie dadzą sobie rady w tym zawodzie. Na codzienną pracę dyspozytora wpływa ogromna ilość czynników, których nie da się wcześniej przewidzieć – trzeba reagować na bieżąco. Katarzyna Pigulska z FM Logistic podaje kilka przykładów problemów w pracy spedytora: co może wydarzyć się w ciągu jednego dnia pracy?
•    niespodziewana śnieżyca, która (jak zwykle) zaskoczy drogowców, unieruchamiając auto w połowie trasy,
•    kierowca myli Lublin z Lubinem,
•    klient gubi „0” podając ilość palet,
•    zbliża się długi weekend, zatem ilość zamówień na transport w ciągu jednego dnia wzrasta o 250%,
•    roboty na drodze wymuszają objazd, na którym dostawca traci 2 godziny czasu
– to tylko kilka przykładów kłopotów, jakie czekają na spedytora każdego dnia.
„Trudne jest to, że choć większość problemów pojawia się niezależnie od spedytora, to on jest tą osobą, która musi problem rozwiązać. Praca dyspozytora / spedytora to spora dawka emocji każdego dnia, więc na pewno jest to zawód dla osób, które potrafią stawić czoła ciągłym wyzwaniom i nieprzewidzianym zdarzeniom w trakcie pracy” – wyjaśnia ekspert z FM Logistic.

Nastawienie na relacje i odporność psychiczna
Poza odpornością na stres, którego poziom przy takiej ilości niespodziewanych wydarzeń może być wysoki, spedytor musi umieć również zadbać o relacje – zarówno z klientem, jak i z podwykonawcami. „W spedycji dość spokojnym okresem jest pierwsza połowa roku – dla przewoźników spedytorzy mają wtedy mniej zleceń. Za to drugie półrocze to niezwykle gorący okres. Dyspozytor musi umieć tak zadbać o kontakt z przewoźnikiem, by móc na niego liczyć w czasie, kiedy zleceń jest bardzo dużo. W FM Logistic dyspozytor nie zakończy dnia pracy, jeśli nie ma pewności, że wszystkie zlecenia, jakie przyjął, są obsłużone” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.

Opis procesu rekrutacyjnego na stanowisko spedytora krajowego na przykładzie firmy FM Logistic:
Po otrzymaniu CV od kandydatów spełniających kryteria umawiamy się na spotkanie rekrutacyjne. W 80% przypadków jedno spotkanie jest wystarczające do podjęcia decyzji. Bierze w nim udział przedstawiciel działu HR oraz bezpośredni przełożony stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. W trakcie rozmowy weryfikujemy wiedzę i doświadczenie kandydata oraz to, jak osoba wpasowuje się w naszą kulturę organizacyjną. Poza samą rozmową wykorzystujemy w tym celu również testy. Decyzję podejmujemy do 2 tygodni. W rzadkich wypadkach organizujemy drugie spotkanie (z przełożonym wyższego stopnia). – Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. rekrutacji w FM Logistic.

Przeczytaj także:

Skomentuj