Zarobki dyrektorów spedycji sięgają kilkunastu tysięcy złotych. Czy można wspiąć się na taki szczebel kariery, zaczynając od stażu na stanowisku młodszego spedytora? Jak wygląda ścieżka kariery w spedycji, na czym polega rekrutacja i z jakimi problemami styka się w pracy spedytor?
Spis treści
Jak zacząć pracę w spedycji?
Aby zacząć pracę w spedycji, nie potrzeba doświadczenia ani wykształcenia kierunkowego. Zaczyna się wtedy od stażu lub stanowiska młodszego dyspozytora. Według specjalistów HR z FM Logistic przyuczenie do zawodu u operatora logistycznego posiadającego kilkuset klientów zajmuje około roku.
– Jakiekolwiek doświadczenie nowego pracownika w branży transportowej (w działach administracyjnych, gospodarki paletowej czy nawet w pracy kierowcy zawodowego) przyspiesza proces przyuczenia się do nowego stanowiska – wyjaśnia Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. Personalnych z FM Logistic.
Ścieżka kariery
Ze stanowiska juniorskiego przechodzi się na stanowisko spedytora, a następnie specjalisty ds. spedycji. Z takiego poziomu można już kandydować na stanowiska kierownicze. U większych operatorów logistycznych organizowane są kursy i programy menedżerskie, na które zapraszane są osoby z potencjałem do zarządzania i w trakcie których zdobywa się specjalistyczną wiedzę.
– W FM Logistic 80% menedżerów pochodzi z promocji wewnętrznej. Ogłoszenie o wolnym wakacie kierowniczym trafia najpierw do pracowników. Osoby zainteresowane mogą starać się o stanowisko po otrzymaniu pozytywnej rekomendacji od przełożonego. Kierowników wyłaniamy w trakcie wewnętrznego procesu rekrutacji, nierzadko opartego o Development Center – opisuje ścieżkę kariery Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju.
Typowe problemy w pracy spedytora
Co jest pewne w pracy spedytora? Nieprzewidywalność!
Osoby, które oczekują stabilnej pod względem zadań pracy według listy zadań „to do”, nie dadzą sobie rady w tym zawodzie. Na codzienną pracę dyspozytora wpływa ogromna ilość czynników, których nie da się wcześniej przewidzieć – trzeba reagować na bieżąco. Katarzyna Pigulska z FM Logistic podaje kilka przykładów problemów w pracy spedytora.
-
Co może wydarzyć się w ciągu jednego dnia pracy?
• niespodziewana śnieżyca, która (jak zwykle) zaskoczy drogowców, unieruchamiając auto w połowie trasy,
• kierowca myli Lublin z Lubinem,
• klient gubi „0” podając ilość palet,
• zbliża się długi weekend, zatem ilość zamówień na transport w ciągu jednego dnia wzrasta o 250%,
• roboty na drodze wymuszają objazd, na którym dostawca traci 2 godziny czasu
– to tylko kilka przykładów kłopotów, jakie czekają na spedytora każdego dnia.
– Trudne jest to, że choć większość problemów pojawia się niezależnie od spedytora, to on jest tą osobą, która musi problem rozwiązać. Praca dyspozytora / spedytora to spora dawka emocji każdego dnia, więc na pewno jest to zawód dla osób, które potrafią stawić czoła ciągłym wyzwaniom i nieprzewidzianym zdarzeniom w trakcie pracy – wyjaśnia ekspertka z FM Logistic.
Nastawienie na relacje i odporność psychiczna
Poza odpornością na stres, którego poziom przy takiej ilości niespodziewanych wydarzeń może być wysoki, spedytor musi umieć również zadbać o relacje – zarówno z klientem, jak i z podwykonawcami.
– W spedycji dość spokojnym okresem jest pierwsza połowa roku – dla przewoźników spedytorzy mają wtedy mniej zleceń. Za to drugie półrocze to niezwykle gorący okres. Dyspozytor musi umieć tak zadbać o kontakt z przewoźnikiem, by móc na niego liczyć w czasie, kiedy zleceń jest bardzo dużo. W FM Logistic dyspozytor nie zakończy dnia pracy, jeśli nie ma pewności, że wszystkie zlecenia, jakie przyjął, są obsłużone – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.
Opis procesu rekrutacyjnego na stanowisko spedytora krajowego na przykładzie firmy FM Logistic
– Po otrzymaniu CV od kandydatów spełniających kryteria umawiamy się na spotkanie rekrutacyjne. W 80% przypadków jedno spotkanie jest wystarczające do podjęcia decyzji. Bierze w nim udział przedstawiciel działu HR oraz bezpośredni przełożony stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. W trakcie rozmowy weryfikujemy wiedzę i doświadczenie kandydata oraz to, jak osoba wpasowuje się w naszą kulturę organizacyjną. Poza samą rozmową wykorzystujemy w tym celu również testy. Decyzję podejmujemy do 2 tygodni. W rzadkich wypadkach organizujemy drugie spotkanie (z przełożonym wyższego stopnia) – wyjaśnia Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. rekrutacji w FM Logistic.
Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?