Praca.pl Poradniki TSL
TSL – sytuacja w branży

TSL – sytuacja w branży

 
TSL – sytuacja w branży

Transport, spedycja i logistyka to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż. Rozwój handlu detalicznego i globalizacja owocują zwiększeniem apetytu firm produkcyjnych i handlowych na zdobywanie nowych rynków zbytu. To zaś wymaga dobrze opracowanego systemu dystrybucji i transportu.

 

Spis treści

Praca w TSL – poszukiwani pracownicy

 

Z analizy ofert pracy pojawiających się w serwisie Praca.pl wynika, że w ramach TSL najbardziej poszukiwani są kierowcy oraz spedytorzy / dyspozytorzy. Od spedytorów międzynarodowych oczekuje się przede wszystkim doświadczenia oraz znajomości przynajmniej jednego języka obcego.

 

Transport

 

Podstawowym stanowiskiem w transporcie jest praca kierowcy. Poszukiwani są kierowcy kategorii C+E z ważną kartą kierowcy. Ze względu na konieczność zapewnienia klientom jak najlepszej jakości usługi i jednocześnie ogromnej odpowiedzialności, jaka leży po stronie kierowcy, cenione są osoby z doświadczeniem i pozytywnymi referencjami od poprzednich pracodawców.

Z analiz ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczonych w 2014 roku w serwisie Praca.pl wynika, że ⅓ wszystkich ofert pracy oferują trzy województwa:


•    śląskie – 11,55% wszystkich ofert dla kierowców
•    mazowieckie – 10,54%
•    dolnośląskie – 9,97%

 

Regiony, w których kierowcy mają mniejszy wybór ofert to:


•    lubelskie – 3,83%
•    podkarpackie – 3,94%
•    warmińsko-mazurskie – 4,06%

Specyfika pracy kierowcy

 

Wielu młodym ludziom, którym marzy się praca kierowcy, wydaje się, że jest to praca dająca możliwość zwiedzania świata; praca nieomal romantyczna. Niestety, rzeczywistość jest nieco inna. To praca ciężka, monotonna, a  trasy – zwłaszcza międzynarodowe – poznaje się latami. To również praca dla samotników. Przez większość dnia kontakt z innymi kierowcami ma się głównie przez CB-radio. Trzeba też przede wszystkim uważać na ładunek – zwłaszcza jeśli przewozi się produkty spożywcze lub materiały niebezpieczne. Nie jest to też praca dla tych, którzy lubią regularny tryb życia i chcą codziennie wracać po pracy do domu. Kierowca zazwyczaj spędza w trasie tydzień lub dwa – za to po powrocie ma kilka dni wolnego.


Ścieżka rozwoju kierowcy


Kierowcy zazwyczaj zostają na swoim stanowisku przez lata. Nie dlatego, że nie mają się jak rozwijać, ale dlatego, że lubią swoją pracę. Dla ambitnych istnieje możliwość przejścia na stanowisko kierownika grupy kierowców, spedytora czy dystrybutora. Wiedza na temat tego, jak od podszewki wygląda przewóz towarów i z jakimi sytuacjami można się spotkać na trasie, zdecydowanie pomagają w późniejszej pracy na wyższych stanowiskach.

Zarobki w transporcie (średnia za: egospodarka.pl):


•    kierowca krajowy – 3500 zł brutto
•    kierowca międzynarodowy – 5000-6000 zł brutto
•    kierowca z uprawnieniami ADR – 7000 zł brutto

 

Często stosowanym rozliczeniem wśród kierowców jest podstawa plus procent od frachtu.

 


Spedycja

 

Główne zadania w pracy spedytora to nawiązywanie kontaktów handlowych z firmami potrzebującymi usług transportowych, negocjacja warunków przewozu oraz nadzorowanie transportu. Innymi słowy, spedytorzy odpowiadają za to, by kierowcy mieli co wozić.

 

Obecnie w Polsce rozwijają się głównie duże firmy spedycyjne, często z zagranicznym kapitałem. Duża konkurencja na rynku TSL oraz oczekiwania klientów do ciągłej optymalizacji (czyli obniżania) kosztów transportu sprawiają, że mniejsze firmy powoli przestają być konkurencyjne i tracą zleceniodawców na rzecz firm posiadających duże zaplecza magazynowe i mogących dowolnie łączyć ładunki (przez co transport staje się tańszy), czy oferować dropshipping.


Kim jest typowy spedytor?

 

Kierunkowe wykształcenie w tym zawodzie nie jest potrzebne. Jednak w przypadku pracy jako spedytor międzynarodowy konieczna jest znajomość języka angielskiego i/lub innego języka, którego używa się na terenie, jaki obsługuje spedytor. Ze względu na dużą dynamikę zdarzeń oraz fakt, że branża spedycyjna jest niskomarżowa, spedytorzy muszą cechować się umiejętnością multitaskingu, odpornością na stres i świetną organizacją pracy.

„W FM Logistic mocno stawiamy na rozwój kompetencji miękkich, takich jak umiejętność budowania relacji z klientem, współpracy i nastawienia na wynik przy jednoczesnym dbaniu o zadowolenie klienta. Nasi spedytorzy to jednocześnie osoby zajmujące się obsługą klienta, zatem są to cechy niezwykle ważne do tego, by móc skutecznie realizować zadania” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.


Spedytor w systemie home office

 

Coraz częściej spedytorów zatrudnia się w systemach home office. To propozycja dla osób, które cenią sobie elastyczność (choć w tej pracy nie ma miejsca na samodzielne zarządzanie czasem) i dla tych, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą pracować w biurze. Do zadań takich osób należy wtedy również rozwijanie własnej bazy klientów i ich aktywne pozyskiwanie.

 

Zarobki w spedycji (za: CPL Jobs)


Firmy spedycyjne najczęściej zatrudniają spedytorów w oparciu o podstawę plus premię uzależnioną od wypracowanych zysków.


•    spedytor krajowy – 3000-5000 zł brutto
•    spedytor międzynarodowy – 3500-5000 zł brutto
•    kierownik spedycji – 8000-12 000 zł brutto

 

Logistyka

 

Kryzys to bardzo dobry okres dla logistyków. Firmy handlowe szukają oszczędności, a optymalizacja kosztów transportu to jeden z najważniejszych czynników, który może stanowić o być albo nie być przedsiębiorstwa. Dlatego w okresie, kiedy inni drżą o zatrudnienie, dobry logistyk wie, że o pracę nie musi się martwić. Zawód logistyka znalazł się w 2013 roku na 6. miejscu najlepszych zawodów w Polsce według miesięcznika Forbes.


Kim jest typowy logistyk?

 

Według raportu Antal International większość logistyków w Polsce ma już obecnie wykształcenie kierunkowe (43% ukończyło studia magisterskie w tym zakresie, a 32% podyplomowe). Co trzeci logistyk nie posiada jednak wykształcenia kierunkowego.

Dla pracodawców najbardziej u logistyka liczy się doświadczenie zawodowe oraz kompetencje pozwalające mu skutecznie radzić sobie z problemami i wyzwaniami tej pracy. Liczą się zatem:


•    umiejętność szybkiego podejmowania decyzji,
•    zdolności analityczne,
•    odporność na stres.

 

Gdzie pracuje logistyk?

 

Z raportu Antal International wynika, że większość (78%) to pracownicy firm z kapitałem zagranicznym. Międzynarodowa współpraca i konieczność zajmowania się transportem nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy i świata wymuszają na logistykach znajomość języków obcych. I mimo iż 48% logistyków działa jedynie na krajowym rynku, to 97% z nich deklaruje znajomość języka angielskiego. Kolejne popularne języki obce to język rosyjski i niemiecki. Osób pracujących w logistyce i znających inne języki obce nie jest wiele – dlatego dla tych, którzy chcą w przyszłości specjalizować się w branży TSL, nauka języka hiszpańskiego czy francuskiego to bardzo dobry pomysł na rozwój kariery i zwiększenie szans i zarobków na rynku pracy.

 

 

Dużo absolwentów – mało specjalistów

 

Logistyka od kilku lat jest popularnym kierunkiem studiów i wiele uczelni oferuje możliwość specjalizacji w TSL. Osoby pracujące w branży podkreślają jednak, że w tym zawodzie nic nie zastąpi doświadczenia. W podbramkowej sytuacji – awarii w taborze, błędnego przydzielenia ładunku czy nagłej choroby kierowcy – akademicka wiedza nie pomoże. Trzeba działać szybko i skutecznie. Dlatego na rynku pracy sytuacja w obszarze logistyki może wydawać się niejasna – wiele osób szuka pracy, a jednocześnie wielu pracodawców nie może znaleźć pracownika.

Zarobki w logistyce (za: Antal International):


•    21% zarabia poniżej 5000 zł brutto
•    25% zarabia między 5000 a 7000 zł brutto
•    5% zarabia powyżej 20 000 zł brutto

Stawki na poszczególnych stanowiskach (według raportu płacowego CPL Jobs):


•    magazynier – 2500-3500 zł brutto
•    analityk łańcucha dostaw – 4500-5000 zł brutto
•    specjalista ds. sprzedaży rozwiązań logistycznych – 3500-5500 zł brutto
•    kierownik magazynu – 6000-8000 zł brutto
•    kierownik logistyki – 12 000-15 000 zł brutto
•    dyrektor logistyki – 15 000-20 000 zł brutto

 

Dyrektywa siarkowa – zmiany na rynku TSL


Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie tzw. dyrektywa siarkowa. Jest to Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki, która wymusza na przedsiębiorstwach zajmujących się transportem promowym obniżenie poziomu siarki w paliwach z 1% do 0,1%. Wprawdzie dyrektywa dotyczy transportu drogą morską, ale prawda jest taka, że będzie mieć wpływ na cały rynek TSL. Armatorzy będą zmuszeni podnieść ceny, co odbije się w koszcie całych łańcuchów dostaw międzynarodowych i na firmach zajmujących się logistyką wymusi działania zmierzające do obniżenia pozostałych kosztów. Dyrektywa siarkowa może zatem mieć wpływ również na rynek pracy – zwłaszcza w obszarze umów z pracownikami oraz poziomu wynagrodzeń. Uzyskany w ciągu ostatniego roku wzrost wynagrodzeń na poziomie 3-4% w całej branży (za: HRM Partners) może ulec redukcji.

 

Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Kierowca Kat. C+E z kodem 95

    Gröner Harnecker Logistik GmbH   Niemcy, Kassel, Hamm i Henstedt-Ulzburg    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    6 dni
    Zadania: Praca polega na rozwożeniu żywności z magazynu do sklepów. (tzw. praca wokół komina) Załadunek i rozładunek towaru;
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...
  • Pomocnik magazynowy do pakowania w zakładzie mięsnym

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Żeleźniki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    11 godz.
    Twoje zadania: pakowanie wędlin i produktów mięsnych zgodnie z procedurami; ważenie, etykietowanie i przygotowanie towaru do wysyłki; kontrola jakości produktów przed zapakowaniem; kompletacja zamówień i układanie do pojemników; utrzymywanie porządku na magazynie i na stanowisku pracy;
  • Specjalista / Specjalistka ds. Utrzymania Wózków i Sprzętu Transportowego

    Media Expert   Łódź, Centrum Dystrybucji    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska Zapewnienie sprawnego funkcjonowania urządzeń transportu bliskiego oraz nadzór nad akumulatorownią; Organizacja napraw i kontakt z serwisami zewnętrznymi; Prowadzenie dokumentacji serwisowej i kontrola kosztów eksploatacji; Monitorowanie zapasów części zamiennych i ich...
  • Magazynier z prawo jazdy kat. B lub UDT

    Personnel Service Polska   Łódź    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zadania Dostarczanie komponentów na linię produkcyjną za pomocą wózków ciągnikowych Przyjęcie towarów, rozładunki i załadunki samochodów, sprawdzanie towaru wg dokumentów Odbieranie pustych opakowań i odpadów z linii montażowych i ich segregowanie; Przygotowanie materiałów do...
  • Pakowacz zabawek

    E&A Sp. z o.o.   Holandia, Venray    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Zakres obowiązków: znakowanie, skanowanie, pakowanie zabawek; załadunek, rozładunek kontenerów; kompletacja zamówień, obsługa wózka EPT; Wymagania: komunikatywna znajomość języka angielskiego; gotowość do podjęcia dłuższej współpracy; odpowiedzialność oraz elastyczność;...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.