Praca.pl Poradniki Utrata pracy
Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

 
 Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

Do leniuchowania w pracy mało kto chce się otwarcie przyznać. Według różnych badań ci, którzy mówią o swoim lenistwie, szacują je na około 2 godziny dziennie. Czas ten pożytkują przede wszystkim na przeglądanie portali społecznościowych. Galeria zdjęć, komentarze czy aktualizacja statusu są tym, co zabiera „leniuchom” najwięcej służbowego czasu.

 

Leniwy pracownik – czyli kto?

 

W pierwszej kolejności intensywnie poszukujemy pracy. Pieczołowicie przygotowujemy się do rozmowy kwalifikacyjnej, pokazujemy siebie z jak najlepszej strony i… dostajemy etat. Czujemy radość, zapał, staramy się być punktualni, angażujemy się w nowe obowiązki. Dodatkowy raport czy cztery spotkania więcej tygodniowo z kluczowymi klientami firmy nie stanowią dla nas problemu. Mija trochę czasu i nasz zapał słabnie. Coraz częściej udajemy, że nie skończyliśmy poprzedniego zadania, żeby chwilę poprzeglądać ulubione strony. Na każde nadliczbowe zlecenie reagujemy jak na wielką niesprawiedliwość i najchętniej oddajemy je kolegom. Praca przestała być dla nas wyzwaniem, a nużącą koniecznością. Ten scenariusz wygląda znajomo?

 

Lenistwo w pracy bardzo często jest wynikiem utraty motywacji do pracy. Warunki panujące w firmie, zlecane projekty i stawiane oczekiwania nie są dla nas wystarczającym bodźcem do podjęcia wysiłku poza niezbędne minimum. Pozwalamy sobie na obijanie się również wtedy, jeśli czujemy, że nikt od nas więcej nie wymaga. Chętniej tracimy czas w pracy, jeśli nie mamy z niej satysfakcji – szczególnie finansowej. Gdy zawodowe zadania nas nudzą, również więcej przesiedzimy na krześle, nie robiąc niczego pożytecznego. Ponieważ jednak czas w firmie trzeba jakoś zapełnić, szukamy bardziej interesujących alternatyw. Filmiki, zakupy online, newsy sportowe czy lifestyle’owe – a zegar tyka.

 

Bardziej odważni piją kolejną kawę z koleżeństwem. Przecież kiedyś trzeba opowiedzieć o weekendzie, zapytać o dzieci i kolejny raz podkreślić, że szef nie dał podwyżki. Wiele osób przeciąga również przysługujący ustawowo czas wolny w czasie pracy, na przykład 5-minutową przerwę na godzinę pracy przy komputerze czy 15-minutową przerwę lunchową.

Ci, którym stanowisko pozwala, załatwiają prywatne sprawy poza biurem, niekoniecznie zgłaszając ten fakt przełożonym. Wizyta w urzędzie, odbieranie paczek, przewożenie dzieci z punktu A do B, a nawet domowe zakupy – w tym wypadku niektórzy pracownicy wykazują się prawdziwą kreatywnością.

 

Sposób na lenistwo

 

Obijanie w pracy generuje straty dla przedsiębiorstwa, które płaci za bezproduktywny czas zatrudnionych osób. Na lenistwie tracą również pracownicy, ponieważ nie rozwijają się zawodowo i nie odczuwają satysfakcji ze swojej pracy. Co zrobić, by zwalczyć to zjawisko?

 

Firma powinna przede wszystkim zadbać o sprawnie funkcjonujący system motywacyjny. Za wzmożoną aktywność podwładni powinni być nagradzani w stopniu współmiernym do podejmowanego wysiłku – niekoniecznie finansowo, choć premie i dodatki należą do najsilniejszych bodźców, skłaniających do intensywniejszej pracy. Istotne jest również to, by menedżerowie zadbali o dobrą atmosferę w zespole. Czy są w nim ci, które demotywują innych? A może niektóre osoby są faworyzowane? Kluczową kwestią w zwalczaniu zjawiska lenistwa jest też sprawiedliwy i odpowiadający możliwościom rozkład pracy. Chodzi o to, by podwładni nie czuli się przytłoczeni nawałem zadań, a z drugiej strony ich czas służbowy został w pełni wykorzystany.

 

Co mogą zrobić sami pracownicy, by powstrzymać się od leniuchowania w godzinach służbowych? Tu zadanie jest nieco trudniejsze, wymaga bowiem zmiany podejścia do swojej pracy. Trzeba zadać sobie pytanie, czy dana czynność wciąż sprawia nam satysfakcję, albo co możemy zrobić, by zadania znów stały się dla nas interesujące. Jeśli nie narzuca nam ich przełożony, sami wyznaczmy sobie małe cele i nagradzajmy się na ich realizację. Warto jest też pomyśleć o dodatkowych kursach i szkoleniach, które pozwolą nam rozwinąć swoje umiejętności, nawet w obszarach, których wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Zapytajmy też przełożonego o perspektywy rozwoju w firmie – czy przewiduje się awanse, premie dla pracowników wybijających się na tle innych? Natomiast jeśli w danym przedsiębiorstwie nie umiemy dostrzec już niczego rozwojowego, podjęte działania nie pomagają i wciąż mamy poczucie, że tracimy czas – może warto zastanowić się nad zmianą pracy lub nawet branży.

 

Sankcje za lenistwo

 

Należy również pamiętać, że niewypełnianie obowiązków służbowych przez pracownika podlega sankcjom przewidziany przez Kodeks pracy. Za niestosowanie się do poleceń służbowych, niewłaściwe pożytkowanie czasu pracy grożą sankcje nagany i upomnienia (w tym wypadku pracodawca nie może jednak nałożyć kary pieniężnej). Ponadto w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy bądź ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych podwładny może zostać zwolniony dyscyplinarnie.

 

Więcej artykułów "Utrata pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Restauracji

    City 88 Sp. z o.o.   Poznań    praca stacjonarna
    menedżer / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   8 320 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zarządzanie podległym zespołem, organizacja i nadzór pracy, motywowanie do efektywnej pracy, Szkolenie pracowników, Współtworzenie i wprowadzanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi; Efektywne planowanie pracy w trakcie zmiany, Zapewnienie ciągłości dostaw, Stała współpraca z...
  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa połączeń przychodzących; Aktywna sprzedaż usług klienta; Przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów; Wprowadzanie danych do systemu;
  • Ekspert ds. procesu problem management

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Jako Ekspert w naszym zespole będziesz: modelował i wdrażał w organizacji procesy wg metodologii ITIL, kontrolował przebieg procesów na podstawie wypracowanych KPI, określał standardy działań naprawczych wynikające z procesu Problem Management, monitorował postęp realizacji rekomendacji...
  • Administrator nieruchomości

    PKO Bank Polski   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:zapewniasz utrzymanie właściwego stanu technicznego nieruchomości, w tym realizację zaleceń z przeglądów budowlanych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy,organizujesz i uczestniczysz w kontrolach stanu technicznego nieruchomości oraz...
  • Ekspert ds. zakupów administracyjnych i bezpieczeństwa

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:bierzesz udział w opracowywaniu wraz z liderem merytorycznym strategii i planów zakupowych dla kategorii zakupowych,cyklicznie monitorujesz rynek dostawców i oferentów dla kategorii zakupowych,organizujesz postępowania na zakup towarów i usług, w tym opracowujesz...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!