Praca.pl Poradniki Zmiana pracy
Zdolności adaptacyjne – czym są? Jak mogą pomóc w życiu zawodowym?

Zdolności adaptacyjne – czym są? Jak mogą pomóc w życiu zawodowym?

 
Zdolności adaptacyjne – czym są? Jak mogą pomóc w życiu zawodowym?

W coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości – również tej gospodarczej – umiejętność właściwego reagowania na nowe okoliczności staje się wyjątkowo cenna. Czym są zdolności adaptacyjne i jak przejawiają się w życiu zawodowym?

 

Spis treści

Zdolności adaptacyjne – co to?

 

Adaptacja to termin stosowany w psychologii (w tym w psychologii ewolucyjnej), jak i w biologii. W najszerszym znaczeniu oznacza przystosowanie się do zastanych warunków, czy to na poziomie psychicznym, behawioralnym, czy też fizjologicznym.

 

Na poziomie psychicznym zdolność do adaptacji oznacza umiejętność sprostania nowym okolicznościom, reagowania i oswajania się z nimi w sposób zapewniający stabilizację jednostce i umożliwiający skuteczne realizowanie celów. Słynny szwajcarski psycholog Jean Piaget wyróżnił kilka ważnych mechanizmów w rozwoju poznawczym człowieka, w tym dwa składające się na adaptację do nowych warunków. Są to:

 

  • akomodacja – zachodzi wówczas, gdy to, z czym się stykamy, nie pasuje do naszych aktualnych struktur poznawczych – jest zbyt różne od tego, co już znamy. Zachodzi więc konieczność przystosowania się do zastanych warunków przez stworzenie nowych struktur poznawczych. Przykładowo, dziecko po raz pierwszy widzi samolot i nazywa go ptakiem. Jednak wygląd, dźwięk samolotu są zbyt różne od ptaków widzianych na co dzień. Rodzic instruuje dziecko, że jest to odmienny obiekt, maluch tworzy w umyśle nowe pojęcie – samolotu;

 

  • asymilacja – dochodzi do niej wtedy, gdy nowa informacja jest ujmowana w już istniejące struktury poznawcze. Asymilując coś, tłumaczymy sobie nieznaną rzecz poprzez znane pojęcia, i dzięki temu oswajamy z nią, zaczynamy lepiej rozumieć jej mechanizmy. Proces asymilacji łatwo zauważyć w trakcie nauki, kiedy nowy materiał tłumaczony jest poprzez odwoływanie się do znanych uczniowi terminów.

 

Oba procesy zachodzą przez całe życie.

 

Zdolności adaptacyjne pracownika – proces, przebieg

 

W kontekście życia zawodowego zdolności adaptacyjne mogą oznaczać wiele różnych rzeczy, w tym:

 

  • umiejętności interpersonalne – zdolność do komunikacji z innymi w zmieniających się warunkach, nawiązywania kontaktu ze specjalistami, z którymi do tej pory nie współpracowaliśmy, znajdowania wspólnych płaszczyzn porozumienia w nowym środowisku itp., zdolność do pracy w grupie,

 

  • rozwiązywanie problemów – myślenie abstrakcyjne, kreatywność, umiejętność postawienia się w nieznanej sytuacji, wyjście poza schematy myślowe,

 

  • strategiczne myślenie – umiejętność przewidywania w dynamicznie zmieniających się warunkach, szacowania prawdopodobieństwa, wytyczania kilku możliwych sposobów reakcji, analizowania okoliczności,

 

  • zdolności organizacyjne – umiejętność zmieniania strategii i przystosowania planu zajęć do okoliczności,

 

  • wszechstronność – zrozumienie dla procesów mających wpływ na nasze własne zadania zawodowe, należących do innych dziedzin / obszarów specjalizacji,

 

  • inteligencję emocjonalną – zdolność do radzenia sobie ze stresem, jaki wywołują zmiany, przezwyciężania lęku, zachowywania optymizmu.

 

 

Zdolności adaptacyjne – jak je rozwijać?

 

O tym, jak szybko zmieniają się warunki na rynku pracy, a także sposoby działania w danej branży– chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Głównym motorem przemian jest rozwój technologiczny, niemniej innowacje w wielu obszarach przyspieszył także wybuch pandemii na początku 2020 r. Powstają nowe zawody, inne stają się zbędne. W firmach wdrażane są kolejne, coraz lepsze systemy, urządzenia, komunikatory itp., nie mówiąc o procesach organizacji pracy, zasadach bezpieczeństwa.

 

Duża dynamika przemian wywołuje poczucie braku stabilności, a więc stres, obawy. Mało kto może obecnie spodziewać się, że przepracuje w jednej firmie całe życie, a jeśli tak – iż firma ta będzie działała latami w podobny sposób. Jak sobie poradzić w zmieniającej się rzeczywistości, szlifować swoje zdolności adaptacyjne? Oto kilka technik, które w tym pomagają:

 

  • rozwijanie wrażliwości na otaczający świat – chodzi o to, by zamiast koncentrować się na sobie, otworzyć się na to, co dzieje się dokoła, postarać się to zrozumieć lub przynajmniej dostrzec. Do zespołu dołącza ktoś nowy? Zamiast wychodzić z założenia, że jego stanowisko jest zbędne, a pracownik z pewnością nic nie potrafi – postarajmy się poznać tę osobę, zadawajmy pytania, bądźmy ciekawi;

 

  • wychodzenie ze strefy komfortu – próbowanie nowych rzeczy na co dzień przyzwyczaja nas do radzenia sobie w różnych sytuacjach. Zbieramy nowe doświadczenia i budujemy pewność siebie, bo wiemy, że w taki czy inny sposób możemy sprostać nowym wyzwaniom. Warto zastanowić się, jak ciasna jest nasza własna strefa komfortu, ta dotycząca życia prywatnego i zawodowego. Nie musimy rzucać się na głęboką wodę – istotne, by regularnie wychodzić poza rutynę, nawet małymi kroczkami;

 

  • rozwijanie kreatywności – ćwiczenie się w myśleniu poza schematami. Stając przed problemem, warto zastanowić się nad różnymi jego aspektami i zauważyć, że w wielu przypadkach są różne sposoby na zrealizowanie jakiegoś celu. Być może sposób, jaki do tej pory stosowaliśmy, nie jest optymalny?

 

  • szukanie pozytywów – nie chodzi o niepoprawny optymizm, ale o umiejętność oceniania zarówno dobrych, jak i negatywnych aspektów sytuacji. Kiedy stajemy w obliczu zmian, nowej pracy, nowych wyzwań, często bombardują nas obawy, które przysłaniają dobre strony jakichś okoliczności. Warto więc świadomie poszukać pozytywów.

 

Zaburzenia adaptacyjne – jak sobie z nimi radzić?

 

Z zagadnieniem zdolności adaptacyjnych wiąże się pojęcie zaburzeń adaptacyjnych. Są to zaburzenia na tle emocjonalnym, będące reakcją na nowe, najczęściej niespodziewane okoliczności. W efekcie nieprzewidzianej zmiany pojawia się stres, lęk, apatia, wycofanie, brak motywacji do działania. Czasami zaburzenia adaptacyjnie mylone są z tzw. jesienną chandrą. Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Przede wszystkim warto skonsultować się ze specjalistą – psychologiem bądź psychiatrą. Każda sytuacja jest inna i każdy pacjent ma nieco inne potrzeby, dlatego leczenie zaburzeń adaptacyjnych – np. dostosowanie terapii –  możliwe jest po postawieniu właściwej diagnozy.

 

Czytaj takżeSztuczna inteligencja, naturalna kolej rzeczy – jak gen Z postrzega wpływ rozwoju AI na rynek pracy?

 

Zdolności adaptacyjne – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to są zdolności adaptacyjne?

 

Zdolności adaptacyjne to zdolność do sprostania nowym okolicznościom, właściwego reagowania i oswajania się z nimi w sposób, który zapewnia stabilizację osobie i umożliwia osiąganie celów. 

 

  • Jak rozwijać zdolności adaptacyjne?

 

Rozwijanie zdolności adaptacyjny to wielopoziomowy proces, obejmujący m.in. wychodzenie poza swoją strefę komfortu, próbowanie nowych rzeczy, stawianie się w nowych sytuacjach, ćwiczenie uważności i zdolności do bycia „tu i teraz", trening wrażliwości, a także przyzwyczajanie się do pozytywnego myślenia i szukania dobrych stron, nawet w obliczu trudności.

Więcej artykułów "Zmiana pracy"
Praca Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego "MOSTKOL" Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: kierowanie, koordynowanie i nadzór prac na budowie w oparciu o wymagania kontraktu, dokumentację techniczną, budżet, harmonogram oraz zgodnie z wymaganiami BHP; analiza dokumentacji technicznej i monitoring kosztów budowy;...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: Współpraca z kierownikiem budowy lub kierownikiem robót; Przygotowywanie dokumentów sprzedażowych; Prowadzenie korespondencji kontraktowej; Opracowywanie i zgłaszanie wniosków materiałowych; Archiwizacja dokumentacji...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.