Błędy w pracy a profesjonalizm
Błędy zdarzają się każdemu. Jak to jest, że u jednych generują napięcie i stres, a innych napędzają do działania i samodoskonalenia? W dużej mierze zależy to od osobowości pracownika, ale znaczenie ma również podejście przełożonego.
Na to drugie raczej nie mamy wpływu, ale za to możemy wypracować kilka zasad, byśmy popełniane błędy mogli przekuć w sukces.
Po pierwsze, kiedy już dojdzie do jakiegokolwiek uchybienia z naszej strony, zrobimy coś źle, warto się do tego przyznać. I przed samym sobą i przed pracodawcą. Niezależnie od tego, czy błąd został zauważony przez nas, czy przez kogoś innego. Jeśli zaistniała sytuacja, która może przynieść negatywne konsekwencje dla rozwoju przedsiębiorstwa - należy poinformować odpowiednie osoby.
Co dalej? Trzeba zastanowić się, co wpłynęło na powstanie pomyłki. Konstruktywne wnioski to podstawa. Świadczą o naszym profesjonalnym podejściu - ten, kto popełnił błąd w pracy, będzie starał się go przeanalizować, by w przyszłości uniknąć powtórzenia.
Z kolei jeśli nieustannie doprowadzamy do powstania tych samych pomyłek, działa to już na naszą niekorzyść. Pracodawca może nas podejrzewać o lekceważenie obowiązków i brak podstawowych kompetencji służbowych.
Każda, nawet nieprzyjemna sytuacja, to kolejne doświadczenie. W przyszłości na rozmowie kwalifikacyjnej może pojawić się pytanie: jakie wcześniej zdarzały nam się błędy w pracy. Wtedy rekruter nie będzie oczekiwał wyliczenia listy pomyłek lecz abyśmy umieli zaprezentować, czego nas dana sytuacja nauczyła.
Popełnianie błędów - czy można tego uniknąć?
Oczywiście, jeśli to możliwe - unikajmy popełniania błędów. Jest na to kilka sposobów.
1. Jeśli nie jesteśmy pewni jakiegoś rozwiązania czy obliczeń - poradźmy się współpracowników albo przełożonego. Często spojrzenie z innej perspektywy, potwierdzenie u specjalisty może rozwiać nasze wątpliwości.
2. Nie bójmy się zadawać pytań - zdobądźmy maksimum informacji do wykonania zadania.
3. Wypiszmy sobie najistotniejsze elementy zadania/projektu - po jego zakończeniu będziemy mogli przeanalizować poszczególne części i zweryfikować ich poprawność.
4. Jeśli w szeregu naszych obowiązków znajdują się problematyczne moduły - sprawdźmy je kilka razy. Zdarza się bowiem, że za pierwszym razem ciężko dostrzec błędy, ale następnego dnia już nie powinno być z tym problemu.
5. Wiele osób projektuje wizje, co może wydarzyć się w przypadku popełnienia najgorszego błędu na danym stanowisku - jednocześnie od razu opracowuje ścieżki rozwiązań. Pozwoli to spokojnie podejść do naprawy zaistniałego problemu. Umiejętność przewidywania i planowania może więc przydać się nie tylko w organizacji codziennych obowiązków, ale też w przypadku korygowania błędów.
Nie przejmuj się, nawet gdy popełnisz błąd. Kto żyje myli się i ma do tego prawo. Najważniejsze jest to, jak podejdziemy do naprawy problemu i jakie wnioski wyciągniemy na przyszłość.