Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

 
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Kometencje twarde w sektorze BPO/SSC/ITO

 

1. Wykształcenie
Brak konieczności posiadania doświadczenia zawodowego do tego, by zacząć pracę w Centrach Usług Wspólnych, nie oznacza, że kandydatom i pracownikom nie jest potrzebny cały szereg umiejętności, które będą wykorzystywać w pracy. Zdecydowana większość osób zatrudnionych w tym sektorze (za: Antal Global Snapshot 2014) ma wykształcenie wyższe (73%) i podyplomowe (21%). Tylko 2% pracowników BPO to osoby z wykształceniem średnim. Rozwój kadry menedżerskiej stwarza potrzebę do rozwoju w zakresie studiów MBA, które na razie posiada jedynie 4% kadry.

2. Excel bardziej potrzebny niż Word
Prawie każdy pracownik tej branży, niezależnie od stanowiska, w codziennej pracy wykorzystuje MS Excel - stwarza to konieczność biegłeg opanowania programu również na poziomie makr i tabel przestawnych. Niezbędne są również inne programy pakietu MS Office. 43% pracowników korzysta z oprogramowania typu SAP, 28% - Lotus Notes. Kompetencje w zakresie radzenia sobie z nauką nowego orpogramowania i szybkiego opanowania jego możliwości są niezbędne do tego, by sprawnie radzić sobie z zadaniami.

3. ITO - C, C++, Java i Agile
W obszarze outsourcingu usług IT najwazniejsze są obecnie najbardziej popularne języki programowania takie jak C, C++, Java. Dużym plusem dla kandydata jest doświadczenie w pracy w metodyce Agile. Coraz częsciej poszukuje się również testerów oprogramowania. Ten obszar zawodowy wymaga zaś - poza umiejętnościami technicznymi - zdolności do niestandardowego myślenia, kreatywności i znajomości metodologii prowadzenia testów automatycznych.

 

Deficyt umiejętności miękkich


Aby sprawnie działać w grupie, potrafić skomunikować się z klientami, umieć dopasować się do zasad panujących w korporacji czy zaakceptować róznice kulturowe i dobrze działać w międzynarodowym środowisku, potrzebny jest cały zestaw cech, które w pracownikach rozwija po prostu doświadczenie życiowe. Niestety, z punktu widzenia pracodawców z BPO/SSC uczelnie nie przygotowją studentów należycie do pracy w korporacji w aspekcie umiejętności miękkich. Z raportu przygotowanego w 2012 roku przez Uniwersytet Jagielloński (Bilans kompetencji branż BPO i ITO w Krakowie) wynika, że o ile absolwenci są świetnie przygotowani merytorycznie do pracy, o tyle z takimi kompetencjami jak zaangażowanie, zdolności analityczne czy radzenie sobie ze stretsem jest krucho.

 

KPO - sektor przyszłości


BPO/SSC/ITO to nie są jedyne typy centrów outsourcingowych. Najbliższe lata ędą okresem dynamicznego rozwoju kolejnego typu centrów outsourcingowych - Knowledge Process Outsourcing (KPO), które na razie - jak wynika z raportu Antal Global Snapshot - stanowią zaledwie 2% rynku.

KPO to outsourcing procesów biznesowych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy i są ważne z punktu widzenia tworzenia wartości firmy. Różnica między BPO a KPO polega na tym, że BPO działa na rzeczy bieżącego utrzymania firmy. Realizuje zadania, które są niezbędne do tego, by firma mogła funkcjonować. KPO zaś działa na rzecz przyszłego rozwoju - tworzy ekspertyzy i analizy po to, by firma mogła zwiększać swój potencjał biznesowy.

Pod względem struktury pracowników KPO również znacznie różni się od BPO. O ile w Centrach Usług Wspólnych 60% personelu stanowią osoby bez doświadczenia, które dopiero zdobywają kompetencje, to w KPO większość pracowników to osoby ze specjalistycznymi kompetencjami, nierzadko bardzo wąskimi. To osoby, które muszą mieć bogate doświadczenie zawodowe i myśleć biznesowo.

 

Do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów KPO należą:

 

- edukacja i szkolenia,
- usługi prawne,
- zaawansowane usługi finansowe,
- inżynieria i R&D,
- analizy rynkowe,
- farmaceutyka i biotechnologia.



 

9 kompetencji miękkich ważnych w BPO


Proaktywność
Proaktywny jest pracownik, który samodzielnie dba o to, by dotrzymać terminów, pozyskać informacje, rozwiązać trudną sytuację. Proponuje rozwiązania, a nie tylko informuje o problemie. Jest dociekliwy, jeśli ma wątpliwości. (Ciber Polska)

Terminowość
Bardzo ważne jest tu przygotowywanie harmonogramu osobistych lub projektowych działań w kilku scenariuszach, aby być gotowym na wypadek zmian czy pojawiających się problemów. Taki pracownik potrafi oszacować, ile czasu zajmie mu dany projekt, biorąc pod uwagę dostępne narzędzia i zasoby ludzkie oraz uwzględniając obowiązujące procedury. Jeśli nie jest w stanie dochować założonego terminu, informuje wcześniej przełożonego i dostosowuje harmonogram do nowych okoliczności. Nie pozostawia spraw własnemu biegowi. (Ciber Polska)

Kreatywność
Ważna, ale tylko w przypadku niektórych obszarów. Niekiedy nadmiar kreatywności może projektowi zaszkodzić. Kreatywny jest pracownik, który ma wiele pomysłów, potrafi znaleźć kilka wyjść z jednej sytuacji, wykorzystując dostępne narzędzia. (Ciber Polska)

Otwartość na zmiany
Elastyczność oraz łatwość dopasowania się do sytuacji to w przypadku rozwijającej się firmy – takiej jak QIAGEN – konieczność. Nowe projekty wymagają otwartości od pracowników i to nie tylko na samą pracę, ale również na ludzi, których nam ciągle przybywa. Dynamiczne i chętnie uczące się osoby na pewno dadzą sobie radę w tej pracy. (QIAGEN Business Services)

Umiejętność podejmowania decyzji
W tej branży ważne jest to, aby pracownik potrafił wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, tak żeby w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować. By rozumiał, w jakim zakresie może i powinien samodzielnie podjąć decyzję i jednocześnie czuł się za nią odpowiedzialny. Po drugiej stronie słuchawki czy maila jest osoba, która przede wszystkim oczekuje od nas działania. (QIAGEN Business Services)

Priorytetyzacja obowiązków
Umiejętne definiowanie priorytetów jest niezbędne, jeśli presja czasu jest duża. Prawidłowo spriorytetyzowane obowiązki narzucają harmonogram dnia, zwiększają efektywność, minimalizują ryzyko konfliktu na linii pracownik – manager, jak również sprzyjają zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. (State Street)

Komunikacja interpersonalna
Jesteśmy firmą międzynarodową i każdego dnia kontaktujemy się z naszymi oddziałami w innych krajach, w większości w formie mailowej bądź telefonicznej. Dlatego tak ważne są zdolności interpersonalne oraz umiejętność swobodnego a zarazem zwięzłego komunikowania swych myśli, co w sytuacji posługiwania się językiem obcym może sprawić niemałe trudności. W State Street to angielski jest głównym językiem komunikacji, ale dodatkowo w niektórych zespołach także inne rzadsze języki, takie jak francuski, niemiecki czy włoski, są wykorzystywane w codziennej pracy. (State Street)

Motywacja
Przede wszystkim szukamy osób zmotywowanych, które wykorzystają narzędzia dostępne w firmie, by dążyć do realizacji swych celów zawodowych i osobistych. Motywacja, przejawiająca się także poprzez ukierunkowanie na rozwój, jest niezbędnym paliwem, które zapewnia stały rozwój i energię do osiągania swoich ambicji. Zmotywowany pracownik jest zaangażowany, zależy mu na wynikach swoich, zespołu i firmy. Potrafi dać z siebie więcej i zaraża innych swoją pozytywną energią. (State Street)

Praca zespołowa
Ważna na tych stanowiskach, na których pracuje się projektowo. Osoba potrafiąca pracować w zespole pomaga innym pracownikom. Słucha innych punktów widzenia i respektuje fakt, że ktoś ma inne zdanie. Dopasowuje się do grupy i rezygnuje z własnych celów, jeśli nie służą one pracy całego zespołu. Bierze odpowiedzialność za osiągnięte/osiągane cele. Wspiera i inicjuje pracę zespołową. Motywuje grupę. (Ciber Polska)

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Purchasing Operations Associate

    JTI GBS Poland sp. z o.o. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Position Purpose: The position of PO Associate is contributing to an overall efficient operations of PO department and its high standards. The objective of the role is to provide high quality of services to martkets by: timely processing high volume of incoming tickets and query resolution, keeping...
  • Quality Assurance Analyst with German

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp. z o.o.   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Responsibilities: Analyzing trends & report Quality performance and undertake or recommend corrective actions; Establish procedures for handling data and performance reporting & continuously improve them; Report team performance to internal and external stakeholders; Act as a contact point for the...
  • Księgowy GL (m/k)

    Trenkwalder Sprawdzona firma   Tychy    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    18 godz.
    Twoje zadania uzgadnianie kont księgi głównej oraz kontrola zgodności zapisów, analiza odchyleń i weryfikacja poprawności operacji księgowych, kalkulacja zobowiązań podatkowych, prowadzenie i aktualizacja ewidencji środków trwałych, tworzenie raportów i sprawozdań finansowych dla...
  • Analityk / Analityczka ds. Windykacji z j. angielskim

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp z o o   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Kluczowe Obowiązki: Codzienny kontakt z klientami (telefon, e-mail, zgłoszenia) w celu rozwiązania zaległych spraw i windykacji płatności. Przetwarzanie płatności kartą kredytową. Monitorowanie portfela klientów w celu utrzymania aktualnego stanu kont. Przygotowywanie zestawień kont,...
  • Collection Analyst with English

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp z o o   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Work model: Onsite About the role Would you like to discover how we work and who we are? Do you hold a degree university, and would you like to gain experience in a corporate environment? If you would like to start your career journey with us, we can assure you that on this job position you will...
  • Intern

    Bridgestone SSC Sprawdzona firma   Poznań    praca hybrydowa   za 3 dni wygasa
    praktykant/stażysta  umowa o staż/praktykę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    Job Purpose You will be responsible for executing accounting operations related to customer payments, account reconciliation, and reporting. You will ensure high quality of service, compliance with internal controls, and contribute to process improvements and internal projects. Responsibilities:...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.