Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
5 praktyk dobrego szefa

5 praktyk dobrego szefa

 
5 praktyk dobrego szefa

Nie każdy specjalista w swojej dziedzinie jest zarazem dobrym szefem. Jest tak, ponieważ wiele osób na kierowniczych stanowiskach po prostu nigdy nie uczyło się zarządzania zespołem. W efekcie nawet w grupie, której przewodzi najbardziej kompetentna osoba, mogą pojawiać się niepotrzebne problemy personalne i organizacyjne negatywnie wpływające na realizację zadań, hamujące postęp pracy. A zatem – jak być dobrym szefem? Oto kilka podstawowych zasad, których warto się trzymać.   

 

Spis treści

Poznaj pracowników

 

Nie będziesz skutecznym managerem, jeśli traktujesz ludzi przedmiotowo, niczym maszyny do wykonywania poleceń. Dobry szef to taki, który zna swoich podwładnych. Wie, jakie są ich mocne i słabe strony, możliwości i ambicje. Dzięki temu jest w stanie przydzielać zadania tak, iż są one realizowane w sposób najlepszy z możliwych. Dzięki indywidualnemu podejściu w czasie przyznawania obowiązków także sami pracownicy są bardziej zadowoleni, mniej zestresowani i mają poczucie, że przełożony o nich dba.

 

Co więcej, poznanie pracowników pozwala stworzyć dobre relacje w pracy, które będą procentować. Poczucie, że się jest w jednej drużynie i walczy o wspólny cel – to ważny motywator, który przekłada się zarówno na skuteczność realizacji projektów, jak i przywiązanie pracowników do firmy. 

 

Nie zapominaj też, że w pracy spędzamy dużą część naszego życia. Warto więc zadbać o nieco bardziej osobiste stosunki, przyjazną atmosferę, dzięki której wszyscy będą czuć się lepiej.

 

Słuchaj swoich pracowników

 

Wielu managerów jest przekonanych, że do nich należy wydawanie poleceń, a do pracowników ślepe podążanie za wytycznymi – i na tym koniec. Tymczasem aktywne słuchanie to niezwykle istotna cecha szefa zespołu! Przełożony oczywiście powinien cieszyć się autorytetem, niemniej musi umieć również przyjmować uwagi i sugestie. Dzięki temu zyskuje pełniejszy ogląd sytuacji, a także daje znać podwładnym, że ich zdanie również się liczy. 

 

A zatem – nie zawsze musisz zgadzać się z pracownikami, jednak zachęcaj ich do dzielenia się sugestiami i uwagami. 

 

Pamiętaj o zaufanie wobec pracowników

 

Zaufanie jest podstawą współdziałania. Doskonale wiedzą o tym trenerzy sportowi i budowanie zaufania w firmie powinno być także jednym z głównych celów dobrego managera. Nie zawsze jest ono łatwe do zrealizowania, co wie chyba każdy młody szef wśród starszych pracowników.

 

Przede wszystkim pamiętaj, że budowanie zaufania to długotrwały proces. Dla podwładnych nie liczą się puste deklaracje, ale Twoje działania i podejmowane decyzje. Pokazuj, że chronisz zespół, masz na uwadze nie tylko realizację planów i zyski firmy, ale także dobro pracowników, chcesz budować długotrwałe relacje, zależy Ci na zgranym zespole współdziałającym przez lata. Pomoże Ci wspomniane wyżej indywidualne podejście, poznanie pracowników, a także komunikacja z nimi oparta na wzajemnym szacunku i szczerości.

 

Co więcej, żeby podwładni mogli Ci zaufać – Ty także musisz zaufać im! Dlatego mikrozarządzanie, czyli bardzo ścisła kontrola pracy tak często ponosi klęskę. W wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem jest pozostawienie swobody pracownikom i jednocześnie stworzenie takich warunków w pracy oraz relacji w zespole, by podwładni sami mieli duże poczucie odpowiedzialności za pracę, starali się wykonywać ją jak najlepiej. 

 

Traktuj wszystkich jednakowo

 

Pracownicy są bardzo wyczuleni na wszelkie niesprawiedliwe traktowanie. Oczywiście dyskryminacja w jakiejkolwiek formie i z jakiegokolwiek powodu (płci, obywatelstwa, religii itp.) jest niezgodna z prawem i nie wchodzi w grę. Zdarza się jednak, że szef wybiera sobie faworyta, który cieszy się specjalnymi przywilejami – np. zostają mu przydzielane nieco mniej obciążające zadania, często może wychodzić wcześniej z pracy czy uchodzą mu na sucho spóźnienia, za które inni podwładni są upominani. 

 

Takie nierówne traktowanie powoduje, że pracownicy są niezadowoleni, tracą zaufanie do szefa i firmy. Mają mniejszą motywację do pracy, a wielu z nich zaczyna rozglądać się za nową pracą, w której będą doceniani. Jeśli więc chcesz stworzyć zgrany zespół, zwróć uwagę na to, czy Twoje osobiste sympatie bądź antypatie nie przekładają się na to, jak traktujesz podwładnych na polu zawodowym. 

 

Rozwiązuj problemy od razu

 

Wielu managerów ma tendencję do odkładania trudnych spraw na później, z nadzieją, że same jakoś się rozwiążą. W efekcie zapomniane problemy mogą się kumulować i doprowadzić do katastrofy.

 

Radzenie sobie z trudnymi kwestiami natychmiast jest szczególnie istotne w zarządzaniu ludźmi. Zła atmosfera w pracy bez wątpienia wpływa na to, jak realizowane są zadania, ale też ogólnie obniża morale w całej grupie. A zatem jeśli dostrzegasz konflikt pomiędzy pracownikami, postaraj się rozwiązać sprawę najszybciej, jak to możliwe. Możesz na przykład postawić się w charakterze mediatora, zaprosić skłócone strony na wspólną rozmowę bądź przeprowadzić mediację indywidualnie, poprosić o pomoc dział HR, zaprosić coacha itp., w zależności od potrzeb wynikających z danej sytuacji.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?