Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

 
5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

Konflikty w pracy to coś, czego trudno uniknąć. Wszędzie tam, gdzie spotyka się grupa ludzi, zderzają się różne punkty widzenia, poglądy. Niewiele trzeba, by brak zgody w jakiejś kwestii przerodził się w utarczkę słowną, popsuł relacje między pracownikami. Dlatego każdy manager i lider zespołu powinien znać podstawowe metody rozwiązywania konfliktów w zespole.

 

Spis treści

Współpraca

 

Przekucie konfliktu we współpracę do idealne rozwiązanie. Osoby mające odmienne zdanie, darzące się wzajemną niechęcią mogą nie chcieć pracować nad jednym projektem, mieć skłonność do rywalizacji. Dobry manager potrafi jednak przekonać strony, że jeśli będą współdziałać, wszyscy na tym zyskają. Jak skłonić skłóconych pracowników do współpracy? Przede wszystkim warto stworzyć przestrzeń do merytorycznej dyskusji. Manager powinien także porozmawiać indywidualnie z każdą osobą w konflikcie, poznać motywy jej niechęci i postarać się wspólnie znaleźć rozwiązanie problemu. 

 

Kompromis

 

Kompromis oznacza, że każda ze stron nieco oddaje, ustępuje po to, by osiągnąć jakieś wspólne dobro. Skłóceni pracownicy, szczególnie gdy targają nimi emocje, niechęć natury osobistej, mogą nie widzieć żadnej drogi do osiągnięcia kompromisu – nie chcą ustąpić ani na krok. Dlatego tak ważna jest rola osoby z zewnątrz – lidera zespołu lub innego mediatora, który spojrzy na problem z szerszej perspektywy i pomoże stronom znaleźć rozsądne wyjście z impasu. 

 

Unikanie

 

Unikanie otwartej kłótni trudno nazwać rozwiązaniem konfliktu, jednak jest to jedna ze strategii często stosowanych przez wrogo nastawione do siebie osoby. Obie strony udają, że nie ma żadnego problemu, unikają się wzajemnie, zagryzają zęby. Grają na przeczekanie lub zachowują się w sposób pasywno-agresywny. W ten sposób co prawda nie dochodzi do burzliwej kłótni w pracy, ale atmosfera jest nieustannie napięta, na czym tracą nie tylko skłócone osoby, lecz także cały zespół. 

 

Jeśli manager dostrzeże, że podwładni z jakiegoś powodu się unikają, nie mówią wszystkiego, powinien postarać się dotrzeć do źródła problemu. Dobrym sposobem jest zaproszenie każdej ze skłóconych osób na indywidualną rozmowę.

 

Konfrontacja

 

Dyskusja, która przeradza się w awanturę, jawna, niekoniecznie konstruktywna krytyka, złośliwości. Konfrontacja skłóconych stron może przybierać różne, nie zawsze zdrowe formy. Manager powinien wiedzieć, że wymiana argumentów pomiędzy pracownikami to pierwszy krok do rozwiązania konfliktu. W czasie konfrontacji mogą jednak paść niepotrzebne, nieprzemyślane i krzywdzące słowa. Żeby temu zapobiec, najlepiej, jeśli do konfrontacji skonfliktowanych osób dojdzie w obecności mediatora – managera, ewentualnie pracownika HR czy zaproszonego specjalisty, psychologa, coacha. 

 

Dostosowanie się

 

Tę strategię często wybierają osoby o obniżonej samoocenie, niepewne, cierpiące na syndrom oszusta. Polega ona na tym, że w przypadku różnicy zdań jedna ze stron poddaje się bez próby przekonania drugiej do swoich racji – po prostu się dostosowuje. Taka postawa nie jest zbyt dobra z punktu widzenia pracy zespołowej. Otwarta dyskusja mogłaby pokazać, które z reprezentowanych podejść jest lepsze, korzystniejsze itp., pozwolić dostrzec braki każdej z propozycji. 

 

Jeśli manager widzi, że pracownik zamierza poddać się bez walki i pokornie przyjąć rozwiązanie osoby mającej odmienne zdanie, powinien zainterweniować. Najlepiej, jeśli pociągnie temat poruszony na początku przez wycofującego się pracownika. Może poprosić go o rozwinięcie swojego zdania, wyjaśnienie wątpliwości.

 

Spradź także 5 praktyk dobrego szefa.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Monter Przemysłowy

    INDMONT SP. Z O.O. SP.K.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    1 godz.
    prace remontowe; stawianie konstrukcji; montaż rurociągów; praca na warsztacie; prefabrykacja;
  • Spawacz TIG / MAG / Elektroda

    INDMONT SP. Z O.O. SP.K.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    1 godz.
    spawanie remontowe, warsztatowe, prefabrykacja, spawanie rurociągów;
  • Lekarz Stomatolog (stomatologia zachowawcza)

    LUX MED Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior
    1 godz.
    Praca w Centrum Stomatologicznym LUX MED. Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie kierunkowe - dyplom lekarza dentysty, doceniamy doświadczenie zawodowe w zakresie stomatologii zachowawczej, ukończony kurs ochrony radiologicznej, empatia – Ty dbasz o naszych Pacjentów a my o Ciebie.
  • Konsultant / Konsultantka w Contact Center

    T-Mobile Polska S.A.   Łódź    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 800 - 7 200 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: Będziesz obsługiwać telefonicznie obecnych klientów T-Mobile (ok. 85% połączenia przychodzące, 15% wychodzące) W trakcie połączeń będziesz przedstawiać i sprzedawać pełną gamę produktów i usług świadczonych przez T-Mobile; Zadbasz o dobre...
  • T-Mobile Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: 70% bieżąca obsługa klienta i obowiązki salonowe, 30% kontakt telefoniczny z klientami; Profesjonalna obsługa Klientów T- Mobile; Sprzedaż pełnej gamy produktów i usług świadczonych przez T-Mobile z wykorzystaniem dostępnych kanałów sprzedaży;...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz (Medycyna Pracy)

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, Wola, ul. Prosta 51    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Praca w gabinecie przygotowawczym medycyny pracy, zabiegowym oraz w punkcie szczepień w Centrum Medycznym LUX MED przy ul. Prostej 51 w Warszawie. Zapraszamy do współpracy! LUX MED zatrudnia aplikuj już dziś! Nasze oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!