Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

 
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Marketing mix to połączenie wielu elementów, poprzez które firma może oddziaływać na otoczenie rynkowe. Te czynniki są od siebie zależne i odpowiednie ich połączenie sprawia, że wybrana strategia marketingowa jest skuteczna i pozwala zwiększyć sprzedaż. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, w których kładzie się nacisk na różne czynniki. Najpopularniejszą jest zasada 4P. Co warto o niej wiedzieć?

 

Spis treści

Zasada 4P – co to?

 

Marketing mix 4P to jedna z najstarszych koncepcji marketingowych. Można powiedzieć, że kiedy myślimy o tradycyjnym marketingu, tak naprawdę mamy na myśli marketing zachowując zasadę 4P. Co się kryje pod tym skrótem?

 

4P odnosi się do czterech słów zaczynających się od litery p (w języku angielskim). Każde słowo wskazuje na elementy kluczowe dla działania promocyjnego. 4P to:

 

  • product – produkt,

  • price – cena,

  • place – dystrybucja,

  • promotion – promocja.

 

Zasada 4P – główne składowe

 

Jako produkt w formule 4P należy rozumieć nie tylko zapewnienie wysokiej jakości. Dla klientów liczy się przede wszystkim to, czy dany produkt zaspokaja ich potrzeby. Firma musi więc zadbać o odpowiednie opakowanie, markę, asortyment, a także usługi pozakupowe, takie jak pomoc techniczna, czy reklamacje.

 

Kolejny element strategii to cena. Nie chodzi bynajmniej o to, by była jak najniższa. Kształtując poziom cen, bierze się pod uwagę politykę cenową, warunki płatności, rabaty i uwzględnia koszt wszystkich pozostałych składników marketingu mix. Warto dodać, że niska cena może być odbierana przez konsumentów jako dobra okazja do zakupu, ale z drugiej strony bywa kojarzona z niską jakością produktu czy usługi, brakiem prestiżu marki.

 

Trzeci element, jaki uwzględnia koncepcja 4P, to dystrybucja, czyli zarówno kanały dystrybucji, jak i logistyka. Określić należy kanały sprzedaży (sklepy stacjonarne, sprzedaż online), lokalizację punktów sprzedaży, rozmieszczenie produktów na półkach, ich dostępność itd.

 

Ostatni, ale równie ważny spośród instrumentów marketingu w strategii 4P, element to szeroko pojęta promocja, począwszy od promocji sprzedaży, poprzez reklamy za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji z klientem, aż po strategie z obszaru public relations i sponsorowanie zewnętrznych działań, pozytywnie wpływających na wizerunek marki.

 

Choć zazwyczaj wszelkie rodzaje marketingu kojarzymy jedynie z promocją i reklamą, to pozostałe narzędzia są równie ważne i dopiero, łącząc wszystkie czynniki, można stworzyć strategię marketingową firmy, która będzie skutecznie oddziaływać na klientów.

 

Zasada 4P – historia

 

Koncepcja 4P powstała w latach 60. ubiegłego wieku. Za jej duchowych ojców uznaje się dwie osoby – autora kultowej już książki „Basic Marketing – A Managerial Approach” – Jorememu McCarthy’emu, a także autora artykułu „The Concept of the Marketing Mix” – Neila Bordena.

 

Warto dodać, że odpowiedzią na koncepcję 4P była ukuta przez Roberta Lauterborna w latach 90. XX w. koncepcja 4C, kładąca nacisk na doświadczenie konsumenta, a nie na cele i zadania producenta / sprzedawcy.

 

Warto nadmienić, że zasada 4P wciąż ma szerokie zastosowanie. Współcześnie w zależności od rodzaju oferowanych produktów i usług firmy mogą wybrać jednak inne niż 4P instrumenty marketingu mix. Przykładowo luksusowe marki odzieżowe czy marki ekskluzywne korzystają z formuły 8P, uwzględniając poza poziomem produktu, poziom doświadczeń klienta. W usługach z kolei korzysta się z zasady 7P – dodającej do produktu, ceny, dystrybucji i promocji 3 kolejnych czynników: ludzi, procesów i świadectwa materialnego.

 

Zasada 4P – zalety

 

Jak zostało wspomniane na wstępie, zasada 4P należy do najstarszych koncepcji w marketingu mix. Rynek jednak wciąż się zmienia, a wymagania konsumentów stają się coraz wyższe. W związku z tym 4P ulegało modyfikacjom, by produkty czy usługi firm trafiały w potrzeby klientów. Podstawową koncepcję rozwinięto np. do wspomnianej wcześniej koncepcji 7P, powstała zasada 4C.

 

Niemniej omawiana formuła stanowi podstawę, bez uwzględnienia której trudno byłoby stworzyć skuteczny plan działań marketingowych. Wszystko musi tworzyć spójną całość. Niedopasowane kanały dystrybucji albo zbyt wysoka czy zbyt niska cena negatywnie wpływają na poziom sprzedaży, tak jak zły wizerunek firmy, czy pominięcie działań promocyjnych. Dzięki połączeniu składników 4P firmy mogą zaspokajać potrzeby klientów, kształtować popyt na swoje produkty czy usługi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?