Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

Marketing 4C: co to? Na czym polega?

 
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

By firma mogła odnosić sukcesy na rynku, pozyskiwać klientów i generować dochody, niezbędna jest dobra strategia marketingowa. Specjaliści od dekad opracowują sposoby skutecznego promowania marki i przedstawiania oferty na rynku. Jednym z nich jest marketing mix 4C. Co to takiego?

 

Co to jest marketing 4C?

 

4C marketing stanowi modyfikację tzw. marketingu 4P. Ten ostatni opiera się na kompozycji czterech elementów, które należy dopracować w czasie działań promocyjnych. Są to: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena,, miejsce (kanały dystrybucji) i reklama.

 

Jak widać, koncepcja 4P skupia się na działaniach, jakie musi podjąć przedsiębiorca, by sprzedać produkt, począwszy od jego stworzenia, zadbania o opakowanie, oprawę wizualną, przez ustalenie właściwej ceny, zorganizowanie kanałów sprzedaży, po działania reklamowe.

 

Model 4C proponuje nieco inne podejście, przenoszące punkt ciężkości z możliwości przedsiębiorstwa – na oczekiwania klienta.

 

4C marketing: koncepcja

 

Główne elementy marketingu 4C to:

  • customer – oczekiwania i postawy klienta. Dla ich zrozumienia niezbędne są badania rynku, pozwalające na określenie działań względem konkretnych grup docelowych;
  • cost – koszt ponoszony przez klienta; cena produktu musi uwzględniać możliwości grupy docelowej;
  • convenience – wygoda; sposób, w jaki klient może kupić produkt. Najlepiej, jeśli ma do dyspozycji wiele możliwości (np. przydatna jest strategia sprzedażowa typu omnichannel marketing);
  • communication, komunikacja między klientem a firmą; obejmuje działania promocyjne i pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie z nimi relacji. A to oznacza nie tylko tradycyjną reklamę na zasadzie jednokierunkowej informacji, ale też np. kontakt poprzez media społecznościowe, angażowanie klientów np. za pomocą programów lojalnościowych, in-game marketingu i innych działań.

 

Model 4C: historia

 

Twórcą marketingu mix 4C jest profesor Robert F. Lauterborn, związany między innymi z Uniwersytetem Karoliny Północnej w Chapel Hill. Ten wybitny specjalista z dziedziny komunikacji społecznej i reklamy zauważył, że dla działań marketingowych najważniejsze jest zwrócenie uwagi na potrzeby i postawy konsumenta – to, jakie ma oczekiwania, czego potrzebuje, na co jest podatny, ile jest w stanie zapłacić za produkt itd. Opracowana w 1990 r. koncepcja 4C nie przekreśla wcześniejszych form mix marketingu, ale rzuca na nie nowe światło.

 

Marketing 4C podlegał dalszym modyfikacjom (np. w ramach marketingu 7C), świetnie się też sprawdził w obliczu rozwoju nowych technologii, które pozwalają na wielowymiarową komunikację z klientem i promocję marki za pomocą różnych mediów.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Bose-Instal
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   8 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    wykonywanie odwiertów pod pompy ciepła (praca bardzo podobna do wiercenia studni głębinowych) system pracy w tak zwanej delegacji w systemie 3 tygodnie na 1 tydzień; wyjazd na wolne i przyjazd z wolnego zawsze do siedziby firmy (Czerwona Niwa koło Sochaczewa)
  • AGATA Spółka Akcyjna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Realizacja planów sprzedaży; Raportowanie analizy sprzedaż przełożonym (Dyrektor oraz Zastępca Dyrektora); Wdrażanie oraz szkolenie nowych pracowników; Tworzenie grafików pracy; Odpowiedzialność za pracę podległego zespołu...
  • Młodszy Specjalista / Młodsza Specjalistka ds. przygotowania inwestycji

    Staff Partners   Warszawa, Mokotów, Plac Unii Lubelskiej    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / asystent  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   5 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Kompletowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi dokumentami formalno- prawnymi, w tym pozyskiwanie niezbędnych decyzji (środowiskowych/lokalizacyjnych/pozwoleń na budowę/ zgłoszeń robót), zgód właścicielskich i umów, prowadzenie negocjacji w zakresie...
  • Samodzielny Księgowy / Samodzielna Księgowa

    Staff Partners   Warszawa, Praga-Południe    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Dekretacja operacji z wyciągów bankowych w walucie polskiej i obcej oraz raportów kasowych, Księgowanie dokumentów zakupu towarów i usług w tym od dostawców zagranicznych (WNT, import), Księgowanie dokumentów sprzedaży zagranicznej (WDT, eksport) oraz krajowej,...
  • Asystent / Asystentka w biurze rachunkowym

    Staff Partners   Warszawa, Praga-Południe    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / praktykant/stażysta / asystent  umowa zlecenie  pełny etat   30,00 zł brutto/godz.
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Bieżące wsparcie działu księgowości; Archiwizacja dokumentów/ faktur; Wykonywanie zadań zleconych przez dział księgowości;

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.