Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

Marketing 4C: co to? Na czym polega?

 
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

By firma mogła odnosić sukcesy na rynku, pozyskiwać klientów i generować dochody, niezbędna jest dobra strategia marketingowa. Specjaliści od dekad opracowują sposoby skutecznego promowania marki i przedstawiania oferty na rynku. Jednym z nich jest marketing mix 4C. Co to takiego?

 

Co to jest marketing 4C?

 

4C marketing stanowi modyfikację tzw. marketingu 4P. Ten ostatni opiera się na kompozycji czterech elementów, które należy dopracować w czasie działań promocyjnych. Są to: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena,, miejsce (kanały dystrybucji) i reklama.

 

Jak widać, koncepcja 4P skupia się na działaniach, jakie musi podjąć przedsiębiorca, by sprzedać produkt, począwszy od jego stworzenia, zadbania o opakowanie, oprawę wizualną, przez ustalenie właściwej ceny, zorganizowanie kanałów sprzedaży, po działania reklamowe.

 

Model 4C proponuje nieco inne podejście, przenoszące punkt ciężkości z możliwości przedsiębiorstwa – na oczekiwania klienta.

 

4C marketing: koncepcja

 

Główne elementy marketingu 4C to:

  • customer – oczekiwania i postawy klienta. Dla ich zrozumienia niezbędne są badania rynku, pozwalające na określenie działań względem konkretnych grup docelowych;
  • cost – koszt ponoszony przez klienta; cena produktu musi uwzględniać możliwości grupy docelowej;
  • convenience – wygoda; sposób, w jaki klient może kupić produkt. Najlepiej, jeśli ma do dyspozycji wiele możliwości (np. przydatna jest strategia sprzedażowa typu omnichannel marketing);
  • communication, komunikacja między klientem a firmą; obejmuje działania promocyjne i pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie z nimi relacji. A to oznacza nie tylko tradycyjną reklamę na zasadzie jednokierunkowej informacji, ale też np. kontakt poprzez media społecznościowe, angażowanie klientów np. za pomocą programów lojalnościowych, in-game marketingu i innych działań.

 

Model 4C: historia

 

Twórcą marketingu mix 4C jest profesor Robert F. Lauterborn, związany między innymi z Uniwersytetem Karoliny Północnej w Chapel Hill. Ten wybitny specjalista z dziedziny komunikacji społecznej i reklamy zauważył, że dla działań marketingowych najważniejsze jest zwrócenie uwagi na potrzeby i postawy konsumenta – to, jakie ma oczekiwania, czego potrzebuje, na co jest podatny, ile jest w stanie zapłacić za produkt itd. Opracowana w 1990 r. koncepcja 4C nie przekreśla wcześniejszych form mix marketingu, ale rzuca na nie nowe światło.

 

Marketing 4C podlegał dalszym modyfikacjom (np. w ramach marketingu 7C), świetnie się też sprawdził w obliczu rozwoju nowych technologii, które pozwalają na wielowymiarową komunikację z klientem i promocję marki za pomocą różnych mediów.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    11 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    11 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Inżynier robót sanitarnych

    UNIBEP S.A. Sprawdzona firma   Pruszków    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Weryfikacja projektów instalacji sanitarnych, Koordynowanie wykonywania instalacji sanitarnych na powierzonych obiektach pod nadzorem Kierownika Robót Sanitarnych, Udział w odbiorze robót od Podwykonawców, Współpraca z innymi działami w zakresie obsługi budowy.
  • Kierownik / Kierowniczka robót ds. instalacji elektrycznych

    STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Sprawdzona firma   Wrocław    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twoja rola w STRABAG nadzór nad wykonywaniem prac na budowie zgodnie z projektami i pozwoleniami; nadzór nad przestrzeganiem terminów realizacji robót zgodnie z umową i harmonogramem; stały nadzór nad jakością wykonywanych robót, monitorowanie usterek wykonawczych; analiza i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.