Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

 
Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

Badania marketingowe - definicja

 

Badania marketingowe to zespół zróżnicowanych technik, za pomocą których gromadzi się dane z obszarów działalności firmy. Zebrane informacje poddaje się analizie, a jej wyniki mają realny wpływ na podejmowane w przedsiębiorstwie decyzje. Zakres badań marketingowych jest bardzo szeroki, może np. dotyczyć opinii klientów, porównania z konkurencją, tendencji w branży, badania rynku pod względem podaży, popytu, ceny…

 

To niezbędne źródło wiedzy dla kierowników marketingowych, właścicieli przedsiębiorstw do podejmowania decyzji i dostosowywania się do nieustannie ewoluującego rynku.

 

Aby badania rynkowe i marketingowe były skuteczne, należy przeprowadzać je systematycznie. Powinny poprzedzać wdrażanie danej strategii, następnie kontrolować jej słuszność. Okresowe analizy, badające np. tę samą grupę docelową, albo poświęcone jednemu produktowi pozwolą zauważyć wszelkie pojawiające się zmiany.

 

Rodzaje badań marketingowych

 

W związku z bogato rozbudowaną strukturą marketingu istnieje wiele metod badania. Dobiera się je tak, by móc skutecznie przeanalizować zdiagnozowany problem, odpowiedzieć na potrzeby przedsiębiorstwa, skontrolować dany sektor.

 

Wśród licznych rodzajów badań marketingowych, można między innymi wyróżnić:
• badanie ilościowe - dające konkretne informacje, które można przeliczyć i przedstawić np. w formie statystyk, narzędziem do tego typu analiz są np. ankiety;
• badania jakościowe - na temat bodźców, motywów kierujących klientami, przeprowadza się je na mniejszej grupie, co w konsekwencji wymaga więcej czasu na zebranie materiału badawczego i wyciągnięcie wniosków;
• badania ad hoc - przeważnie doraźne, szybkie w efektach, dotyczące jednostkowego problemu/produktu;
• badania przeprowadzone przez tajemniczego klienta - pozwalające poznać funkcjonowanie np. danej placówki sprzedażowej, sposób i jakość obsługi klienta z perspektywy konsumenta.

 

Badania rynkowe i marketingowe - cele

 

Metody badań marketingowych czy badań rynku dobierane są w celu zebrania informacji na temat działających strategii lub wprowadzenia nowych planów marketingowych. W efekcie chodzi o wdrożenie usprawnień mogących poprawić wyniki sprzedażowe i finansowe przedsiębiorstwa.

 

Znając konkretne potrzeby klientów, preferencje oraz działania konkurencji, łatwiej będzie znaleźć precyzyjne rozwiązania. Dzięki temu przedsiębiorstwo może uniknąć ryzyka popełniania błędów, kosztownych pod względem finansowym oraz czasowym.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?