Czy wiesz, że 91% Polaków deklaruje, że odczuwa współczucie, słysząc o bezdomnych zwierzętach? Ale czy za współczuciem idą konkretne działania wspierające? Z tym bywa różnie – aż 45% Polaków uważa, że adopcja zwierzaka ze schroniska to jedyna realna forma pomocy. Sprawdź, jak Ty i Twój zespół w pracy możecie włączyć się w przeciwdziałanie bezdomności zwierząt oraz wspieranie schronisk. Sposobów jest naprawdę wiele!
Spis treści
Kto pomaga psiakom szukającym domu?
Co Polacy myślą o bezdomnych zwierzętach? Jak reagują na słowa „bezdomne zwierzęta”, „zwierzęta ze schroniska”? Okazuje się, że pojawiają się np. współczucie (91%), smutek (88%) czy wzruszenie (78%), a spora grupa, bo aż trzy czwarte badanych, słyszała w swoim otoczeniu pozytywne opinie dotyczące schroniskowych czworonogów czy kwestii ich adopcji. Zwierzęta ze schroniska są wdzięczne i lojalne – z takim stwierdzeniem zgadza się 78% Polaków. Statystyki te wyłaniają się z badania „Polacy wobec bezdomnych zwierząt”, zrealizowanego dla Karmimy Psiaki przez firmę badawczą Minds & Roses.
– Mimo że można jeszcze spotkać się z różnymi mitami i stereotypowym myśleniem o bezdomniakach jako zwierzętach przede wszystkim problematycznych i gorszych od zwierząt kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato, która prowadzi ogólnopolski projekt Karmimy Psiaki.
CSR na rzecz czworonogów – dlaczego warto?
Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy mogą czerpać wiele korzyści ze społecznego zaangażowania na rzecz bezdomnych zwierząt. Przedstawiciele młodego pokolenia przy wyborze miejsca pracy często zwracają uwagę na kwestie społecznej odpowiedzialności wybranej marki. Cenią pracodawców, którzy stwarzają przestrzeń do realizacji oddolnych inicjatyw czy wolontariatu pracowniczego. Wiele osób chciałoby też pracować w firmach przyjaznych zwierzętom.
Z perspektywy pracodawcy autentyczne i wiarygodne działania CSR są jednym ze sposobów na budowanie wizerunku marki, employer i employee experience. Z kolei dla pracowników to okazja, by zyskać poczucie sensu i sprawczości, możliwość rozwoju osobistego i zdobywania nowych kompetencji, a także wzmacnianie relacji w zespole i poprawę dobrostanu, dzięki radości ze wspólnego pomagania innym.
Siła w zespole, czyli Jak wesprzeć bezdomne zwierzaki?
Jedzenie i dach nad głową to właściwie jedyne potrzeby zwierząt w schroniskach – tak twierdzi blisko co czwarta osoba (22%). Choć rośnie wrażliwość społeczna, wciąż ważna i konieczna jest edukacja oraz pogłębianie świadomości na temat potrzeb zwierząt i wyzwań, z jakimi mierzą się schroniska czy placówki pomagające bezdomniakom. Kluczowe jest, by mieć pełny i realny obraz, gdyż dzięki temu łatwiej o zaangażowanie oraz proaktywną postawę.
Co Ty i Twój zespół możecie zrobić, by wesprzeć schroniska i ich podopiecznych? Oto kilka przykładów:
-
Wolontariat w schronisku
Dowiedz się, jakie są potrzebny w pobliskim schronisku. Może warto pomoc przy pracach remontowych, porządkowych, organizacyjnych? To świetny pomysł, żeby wspólnie z zespołem odwiedzić placówkę i zaangażować się w działanie.
-
Kiermasze i inne aktywności firmowe
Dobrym pomysłem jest zaktywizowanie pracowników w ramach firmowego eventu. Różnego rodzaju kiermasze czy zbiórki są świetnym pretekstem do tego, by jednocześnie pozyskiwać środki na wsparcie bezdomnych zwierzaków, a przy tym integrować zespół i umożliwić wspólne spędzanie czasu. Warto tutaj postawić na kreatywność i proaktywność!
– Wspólnie z firmami z różnych branż realizujemy takie działania, zapewniając wsparcie w kwestiach organizacyjno-logistycznych, służymy też pomocą przy wyborze potrzebującego schroniska i zwierzaków – opowiada Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato, która prowadzi ogólnopolski projekt Karmimy Psiaki. – Zawsze są to bardzo pozytywne doświadczenia, które przynoszą pracownikom dużo radości.
-
Wsparcie finansowe na różne okazje
Organizacje prozwierzęce, fundacje, schroniska – dla nich każda wpłata jest na wagę złota. Jeśli nie macie czasu bądź możliwości, by zaangażować się w wolontariat, możecie wesprzeć finansowo dane miejsce. Taką zrzutkę można połączyć też z jakimś innym wydarzeniem w firmie, nawiązać do okoliczności czy np. wybranego święta w kalendarzu, jak Dzień Bezdomnych Zwierząt.
-
Działania edukacyjne
Jeśli temat „zwierzakowy” jest Ci bliski, masz wiedzę i doświadczenie np. w związku z adopcją psiaka czy kociaka, możesz podzielić się tym w środowisku zawodowym.
– Zwierzaki ze schronisk znacznie częściej adoptowane są przez osoby, które były do tego zachęcane w środowisku rodzinnym i wśród znajomych. To pokazuje, jak ogromne znaczenie ma dawanie dobrego przykładu i „zarażanie” pozytywnym podejściem – podkreśla Anna Siwińska z agencji Minds & Roses.
To ważne, by mieć świadomość wyzwań związanych z adopcją i móc czerpać inspiracje z dobrych praktyk. Może zorganizujesz wewnątrzfirmową kampanię informacyjną o bezdomności zwierzaków albo przygotowaniach do adopcji? A może zaprosicie do firmy eksperta, który wprowadzi Was szerzej w interesujące Was zagadnienia, albo przeprowadzi dedykowany webinar?
-
Wirtualne adopcje
Czy wiesz, na czym polega wirtualna adopcja? Z badania wynika, że niemal połowa Polaków nie słyszała o takiej formie wsparcia bezdomnych zwierząt. Warto dowiedzieć się więcej, gdyż bycie opiekunem online oznacza dużo korzyści – wspierając finansowo bezdomnego psiaka czy kociaka ze schroniska, dbasz o jego dobrostan i ułatwiasz codzienność, zapewniając dostęp np. do potrzebnych suplementów czy karmy. To forma pomagania, która jednocześnie integruje zespół firmowy wokół szczytnego celu.
– Wspólne dbanie o bezdomniaka na odległość może dawać poczucie sprawczości i radości. To też świetne rozwiązanie na drodze do podjęcia decyzji o realnej adopcji, gdy wahamy się i chcemy choć w pewnym stopniu sprawdzić, czy będziemy potrafili zaangażować się w stałą opiekę nad przyniesionym do domu zwierzakiem – mówi Natalia Karolak, koordynatorka projektu Karmimy Psiaki.
-
Udział w akcjach społecznych – trwa #CharytatywnaChoinka!
Zarówno na co dzień, jak i w okresie przedświątecznym warto szukać okazji, by włączyć się w różnego rodzaju kampanie czy inicjatywy społeczne. A tych nie brakuje! Dla przykładu: właśnie trwa 8. edycja akcji #CharytatywnaChoinka. Każdy może skompletować świąteczny prezent online dla bezdomnego psiaka lub kociaka. W akcji bierze udział aż 1811 zwierząt z 69 schronisk i placówek w całej Polsce.
Sposób pomagania jest prosty i wygodny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Wystarczy wejść na stronę Karmimy Psiaki, wybrać psiaka lub kociaka, którego chce się obdarować, a następnie przygotować dla niego upominek. To tylko kilka kliknięć, dzięki którym zima w schroniskowym boksie może być spokojniesza i łatwiejsza. Do koszyków zakupowych online można dodawać wysokiej jakości karmę, suplementy, zabawki, kosmetyki czy akcesoria. Nie trzeba opłacać wszystkich produktów z listy. Każda, nawet jedna, drobna rzecz ma ogromne znaczenie i przyniesie wiele radości!
#CharytatywnaChoinka to też dobry pomysł na zespołową integrację w połączeniu z działaniami CSR. Razem ze swoimi współpracownikami możecie przygotować paczkę online dla wspólnie wybranego zwierzaka. Na stronie akcji, na wirtualnej choince znajdują się zdjęcia realnych psiaków i kociaków, które „przemawiają” do internautów, darczyńców i opowiadają o sobie. Można poznać ich imiona i historie poruszające serca, a następnie sprawić prezent gwiazdkowy jako… dobry (mr)uczynek. Bardzo na niego (sz)czekają czworonogi biorące udział w akcji. #CharytatywnaChoinka trwa do 31 grudnia, do północy.
Czytaj także: Wykluczenie cyfrowe dzieci w Polsce. Fundacja szuka programistów (i nie tylko!) gotowych pomóc dzieciom
Katarzyna Klimek-Michno
Ekspertka ds. komunikacji w Fundacji Sarigato.
Fundacja Sarigato
Organizacja pożytku publicznego. Fundacja działa od 2012 r. i prowadzi dwa ogólnopolskie projekty: Karmimy Psiaki, na rzecz bezdomnych psiaków i kociaków ze schronisk w całej Polsce: (karmimypsiaki.pl), oraz projekt Hakersi (hakersi.pl). Hakersi to dzieci i młodzież, które „hakują” niełatwy system życiowy, w którym funkcjonują i „kodują” dla siebie lepszą przyszłość. W lepszym starcie w dorosłość i zdobyciu kompetencji przydatnych w życiu i pracy pomagają im SuperBohakerowie, czyli wolontariusze i firmy wspierające.