Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Efekt halo w przedsiębiorstwie

Efekt halo w przedsiębiorstwie

 
Efekt halo w przedsiębiorstwie

Halo jest zjawiskiem optycznym – świetlistą aureolą, niekiedy widoczną wokół tarczy słonecznej lub księżyca. Nazwa tego urzekającego zjawiska została wykorzystana w psychologii. Tzw. efekt halo możemy zaobserwować zarówno w życiu prywatnym, na przykład w sytuacjach towarzyskich, jak i w pracy. Co więcej, umiejętnie wykorzystany efekt halo może znacząco podnieść widoczność naszej marki na rynku! A zatem – jak budować dobry wizerunek firmy, wykorzystując mechanizm znany jako efekt halo? 

 

Spis treści

Czym jest efekt halo?

 

W psychologii efekt halo – zwany również efektem aureoli – to błąd poznawczy polegający na tym, że osobie (lub rzeczy czy zjawisku) automatycznie przypisujemy pewne nieobserwowane cechy. Przyczyną takiego nieuprawnionego wniosku mogą być:

 

  • tzw. pierwsze wrażenie, rzutujące na dalsze oceny,
  • skojarzenie wywołane przez występowanie innych cech,
  • ocenianie przez pryzmat stereotypów (np. płciowych, które kojarzą kobiecość z uległością, a męskość z decyzyjnością),
  • ocenianie przez pryzmat ugruntowanych wzorców kulturowych.

 

  • Efekt Galatei i efekt Golema

 

Mechanizm halo prowadzi do tego, że daną osobę, rzecz bądź zjawisko zaczynamy odbierać pozytywnie (wówczas mówi się o efekcie Galatei) lub negatywnie (jest to efekt Golema).

 

Efekt halo – przykłady

 

Efekt halo opiera się na mechanizmie psychologicznym, którego podstawą są gra skojarzeń i powstający w jej efekcie błąd poznawczy. Zjawisko powstaje poprzez przypisywanie jakichś nieistniejących atrybutów osobie lub zdarzeniu, na podstawie pozytywnych bądź negatywnych skojarzeń z istniejącym atrybutem. 

 

Z pewnymi zjawiskami mamy negatywne lub pozytywne skojarzenia – jedne powstają w wyniku osobistych doświadczeń, inne mają podłoże kulturowe bądź są kombinacją obu tych czynników.

 

  • Efekt halo a pomaganie innym

 

Przykładowo, w wielu kulturach piękno jest kojarzone z dobrem, szpetota zaś ze złem – motyw ten widoczny jest w wielu obszarach dorobku kulturowego, od mitów, przez dzieła sztuki, po bajki dla dzieci i filmy o superbohaterach.

 

To silnie zakorzenione skojarzenie nierzadko rzutuje na nasze codzienne życie. Różne eksperymenty społeczne pokazały chociażby, że jesteśmy bardziej skłonni pomagać schludnie wyglądającym potrzebującym niż osobom niezadbanym, źle ubranym itp.

 

Czytaj także: Wykluczenie cyfrowe dzieci w Polsce. Fundacja szuka programistów (i nie tylko!) gotowych pomóc dzieciom

 

  • Efekt halo w marketingu

 

Charakterystycznym przykładem efektu halo w naszym otoczeniu są kolorowe opakowania produktów na półkach sklepowych. Z ładniejszego obrazka na pudełku konsument wnioskuje, że dany przedmiot będzie lepszy.

 

  • Efekt halo a rozmowa o pracę

 

Typowym przykładem działania zjawiska halo na wizerunek jest też wnioskowanie o inteligencji na podstawie atrakcyjnego wyglądu – innymi słowy, piękne osoby częściej brane są za inteligentne. Dlatego ten błąd poznawczy może mieć wpływ na decyzję o zatrudnieniu nowego pracownika. Rekruter często z ubioru, okazywanej pewności siebie wnioskuje o wiedzy i umiejętnościach kandydata. 

 

Czytaj takżeMowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej – rola komunikacji niewerbalnej

 

 

 

  • Efekt halo a negocjacje biznesowe

 

Efekt aureoli wpływa również na postawę w czasie negocjacji z partnerem biznesowym. Przykładowo, przedsiębiorca może okazywać większą uległość i godzić się na mniej korzystne warunki, gdy ofertę współpracy prezentuje atrakcyjny negocjator.

 

  • Efekt halo a rozwój kariery

 

Osobliwym przykładem efektu halo w życiu zawodowym jest łączenie wysokich kompetencji ze wzrostem pracownika. Przeprowadzone w 2016 r. przez naukowców z University of Exeter Medical School badanie wykazało, że wyżsi mężczyźni statystycznie częściej awansują i więcej zarabiają od ich niższych kolegów! 

 

Czytaj takżeCechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

 

Efekt halo w przedsiębiorstwie – jak powstaje?

 

W sytuacji zawodowej jakieś atrybuty mogą być przypisane osobie, całemu przedsiębiorstwu, marce, a nawet branży.

 

Przypisywane atrybuty to np.:

 

  • wysokie kompetencje / brak kompetencji, 
  • umiejętności przywódcze / brak umiejętności przywódczych,
  • inteligencja / brak inteligencji,
  • wiarygodność / niewiarygodność, 
  • profesjonalizm / brak profesjonalizmu, 
  • perspektywiczność / brak dobrych perspektyw.

 

O tym, jak oceniamy firmę, bardzo często decydują nie kwestie merytoryczne i fakty, ale skojarzenia i towarzyszące im emocje. Dlatego efekt halo jest szeroko stosowany w marketingu. W jaki sposób można wykorzystać ten mechanizm poznawczy na korzyść własnej marki? 

 

Jak wykorzystać efekt halo w przedsiębiorstwie

 

Efekt halo bywa wykorzystywany do komunikacji w biznesie oraz wpływania na wizerunek zarówno konkretnej osoby, jak i całej firmy.

 

  • Efekt halo a wystrój biura

 

Przykładem jest zadbanie o odpowiednią oprawę w czasie spotkań z ważnymi kontrahentami. Pozornie nieistotne dla negocjacji szczegóły (dobrze oświetlona sala, stylowe meble, napoje z wyższej półki itp.) wpływają na poziom zaufania klienta i mogą przekonać go na przykład do podpisania nieco bardziej ryzykownej umowy. Z robiącego pozytywne wrażenie otoczenia będzie bowiem wnioskował o profesjonalizmie pracowników firmy.

 

  • Efekt halo w kampanii reklamowej

 

Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa za pomocą efektu halo może przybrać postać kampanii reklamowej. Przykładowo firma, która chce przyciągnąć więcej klientów z grupy wiekowej 25-35 lat z dużych miast, może wypuścić materiały, np. spoty, plakaty, które w sposób emocjonalny ukazują problemy życia codziennego tej właśnie grupy i zwracają uwagę na charakterystyczne dla niej wartości. Nie ma przy tym znaczenia, czy działalność przedsiębiorstwa wiąże się w jakikolwiek sposób z ukazywanym ważnym społecznie tematem. Istotne jest to, że marka zaczyna być kojarzona jako podmiot, który zauważa dane problemy. Konsument o tym pozytywnym wrażeniu może sobie przypomnieć w momencie dokonywania wyboru produktu / usługi.

 

Jak uniknąć negatywnego działania efektu aureoli w przedsiębiorstwie?

 

Efekt halo bywa świadomie wykorzystywany do promocji marki czy produktu. Zjawisko łatwo może się jednak także obrócić przeciwko nam. Świadomość, że efekt halo istnieje, nie wystarcza bowiem do tego, by się od niego uwolnić i nie popełniać błędu poznawczego w czasie oceny jakiejś osoby, projektu czy wydarzenia. Dlatego warto zachować czujność i kiedy tylko możemy, odwoływać się do obiektywnych kryteriów. 

Przypuśćmy, że mamy zamiar przeprowadzić w firmie rekrutację na nowe stanowisko. Efekt halo może sprawić, że przecenimy kandydatów bardziej elegancko ubranych, atrakcyjniejszych itp., niezależnie od poziomu ich kompetencji. Dlatego dobrym pomysłem jest sprawdzanie umiejętności kandydatów za pomocą testów pisemnych, stosowanie pytań behawioralnych. Warto także, by rozmowę przeprowadziły każdorazowo minimum dwie osoby. 

 

Czytaj także: Talenty w firmie: jak przeprowadzić rekrutację pracowników?

 

Efekt halo – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest efekt halo?

 

Efekt halo to mechanizm psychologiczny, zgodnie z którym przypisujemy ludziom, przedmiotom lub zjawiskom cechy na postawie skojarzeń z innymi cechami, stereotypów lub kodów kulturowych. To często spotykany błąd poznawczy.

 

  • Jak przejawia się efekt halo w pracy?

 

Efekt halo w pracy może wpływać na przykład na przydzielanie awansów i podwyżek przez przełożonego. Naukowcy wykazali na przykład, że wysocy mężczyźni statystycznie lepiej zarabiają i częściej awansują od niskich mężczyzn, choć wzrost nie ma żadnego związku z kompetencjami zawodowymi. Jest tak, ponieważ wysoki wzrost kojarzony jest z siłą, autorytetem, a to cechy pożądane na kierowniczych i bardziej odpowiedzialnych stanowiskach.

 

  • Jak walczyć z efektem halo?

 

Nie poddawanie się efektowi halo jest trudne, nawet jeśli mamy świadomość istnienia tego błędu poznawczego. Ocenianie innych, tzw. pierwsze wrażenie, często jest wypadkową mechanizmów poznawczych pozostających poza świadomością. Dlatego jeśli chcemy walczyć z efektem halo, powinniśmy świadomie stosować obiektywne kryteria oceny i krytycznie podchodzić do własnych sądów. Warto uważać na to, czy na naszą opinię o jakiejś osobie czy zjawisku nie wpływają na przykład krzywdzące stereotypy, uprzedzenia, negatywne doświadczenia z przeszłości, które nie mają żadnego związku z ocenianą osobą / zjawiskiem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Trener Call Center / Coach call center

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres obowiązków: koordynowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla nowych konsultantów, prowadzenie szkoleń merytorycznych i obsługowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych, prowadzenie indywidualnych spotkań coachingowych i monitorowanie efektywności...
  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie wszystkich obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.
  • Inżynier / Inżynierka budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za nadzór na pracownikami, podwykonawcami, dokonywanie obmiaru, kontrola robót budowlanych , dostaw materiałów, bhp na budowie itp.
  • Zastępca Dyrektora Technikum

    TEB Edukacja   Starogard Gdański    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola i archiwizacja dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twoje zadanie: Prace przy wykonywaniu robót drogowych. Dbanie o powierzony sprzęt. Rozładunki palet z materiałami. Obsługa wielozadaniowego nośnika osprzętu. Inne prace zlecone przez przełożonego.

Najnowsze artykuły

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Kartka świąteczna czy kosz prezentowy? Kawa i herbata czy alkohol? Słodycze czy produkty luksusowe? Taki sam prezent dla wszystkich czy indywidualne upominki dla klientów premium? Przedsiębiorca, który chce obdarować klientów na Gwiazdkę, ma kilka istotnych decyzji do podjęcia. Wyjaśniamy, jakie są możliwości i na jakie prezenty warto postawić w tegoroczne święta.

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Zanim udasz się w delegację albo wyślesz tam pracownika, poznaj najważniejsze zasady podróży służbowej wynikające z Kodeksu pracy i Rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Oto jakie diety obowiązują obecnie i jak rozliczyć podróż służbową.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!