Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie, nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy nawet oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na popularności zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się w koncepcję budowania pozytywnego employee experience. Co to jest? Wyjaśniamy, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie, a także dlaczego pozytywne doświadczenia u podwładnych mają ogromne znaczenie dla sukcesu całej organizacji.

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z firmą – od onboardingu, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy.

 

Employee experience dotyczy także m.in.:

 

  • kultury organizacyjnej,
  • sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów,
  • zarządzania zespołem,
  • tworzenia hierarchii pracowniczej,
  • benefitów pozapłacowych,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • wdrażania nowych technologii,
  • dbania o bezpieczeństwo pracownika

 

– i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników.

Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej. 

 

Czytaj także: Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone.

 

  • Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu.
  • Employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami.

 

Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Employee experience a candidate experience

 

Równie ważne jak monitorowanie doświadczeń pracowników jest badanie i polepszanie tzw. candidate experience. Czym różnią się te dwie sfery oddziaływania przedsiebiorstwa?

 

  • Jak już wiemy, employee experience dotyczy całokształtu doświadczeń pracownika w organizacji, od momentu zatrudnienia aż do zakończenia współpracy. Obejmuje ono wszystkie aspekty pracy, takie jak kultura firmowa, środowisko pracy, relacje z managerami oraz możliwość zdobycia feedbacku, co wpływa na lojalność, zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników.
  • Z kolei candidate experience koncentruje się na doświadczeniach kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego, od aplikacji po otrzymanie informacji zwrotnej wieńczącej rekrutację.

 

Monitoring i optymalizacja obu tych procesów są bardzo ważne dla budowania pozytywnego wizerunku biznesowego firmy i tzw. employer brandingu.

 

Pozytywny employee experience – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach przedsiębiorstwa:

 

    • kulturze organizacyjnej,

    • technologii,

    • otoczeniu.

 

  • Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak:

 

    • misja i wizja przedsiębiorstwa,
    • styl zarządzania pracownikami,
    • struktura organizacyjna,
    • system wynagrodzeń i benefity,
    • system czasu pracy,
    • wygląd miejsca pracy,
    • atmosfera w zespole.

 

Kultura organizacyjna może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

  • Rozwój technologiczny

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

  • Otoczenie pracy

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

 

Pozytywne doświadczenie pracownika – dlaczego jest ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

    • pracuje bardziej efektywnie, 

    • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

    • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

    • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

    • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić w zespole?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na warunkach miejsca pracy, wspomagających koncentrację i skuteczność w pracy: takich jak ergonomiczne, wygodne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników, np. tego, czy mogą się skupić na długi czas, czy coś ich nieustannie rozprasza albo im przeszkadza.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub miejsce na odpoczynek w czasie przerw, może znacznie poprawić doświadczenie pracowników i ich ogólne zadowolenie z pracy. Z kolei elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, co przy odpowiednim zarządzaniu może podnieść ich skuteczność, a także lojalność (pracownicy nie będą chcieli opuścić miejsca, w którym mogą pracować zgodnie z własnym rytmem i w którym darzy się ich zaufaniem, będą brać większą odpowiedzialność za swoją pracę).

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekładają się na ich pozytywne doświadczenia i również zachęcają najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne badanie opinii, nagradzanie osiągnięć i mówienie o sukcesach poszczególnych zespołów i indywidualnych osób są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy. Taka ankiet może mieć formę cyfrową lub papierową.

 

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi i uwagi krytyczne.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Employee experience – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest employee experence?

 

Employee experience, doświadczenie pracownika, odnosi się do sumy jego doświadczeń związanych z pracą w danej ogranizacji, m.in. wrażeniami i odczuciami wywołanymi trybem pracy, organizacją pracy, środowiskiem i narzędziami, sposobem zarządzania, możliwością awansu, systemem wynagrodzeń i premii, stylem komunikacji i innymi aspektami związanymi z działaniem w danej firmie.

 

  • Jak badań opinie pracowników na temat miejsca pracy?

 

Najprostszym sposobem poznania perspektywy pracowników jest przeprowadzanie cyklicznych anonimowych ankiet, w których pracowników prosi się o ocenę poszczególnych elementów środowiska pracy i zarządzania. Do innych metod należy np. polityka otwartych drzwi i skrzynka na uwagi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    10 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Kierownik / Kierowniczka robót ds. instalacji elektrycznych

    STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Sprawdzona firma   Wrocław    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twoja rola w STRABAG nadzór nad wykonywaniem prac na budowie zgodnie z projektami i pozwoleniami; nadzór nad przestrzeganiem terminów realizacji robót zgodnie z umową i harmonogramem; stały nadzór nad jakością wykonywanych robót, monitorowanie usterek wykonawczych; analiza i optymalizacja...
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.