Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie, nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy nawet oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na popularności zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się w koncepcję budowania pozytywnego employee experience. Co to jest? Wyjaśniamy, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie, a także dlaczego pozytywne doświadczenia u podwładnych mają ogromne znaczenie dla sukcesu całej organizacji.

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z firmą – od onboardingu, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy.

 

Employee experience dotyczy także m.in.:

 

  • kultury organizacyjnej,
  • sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów,
  • zarządzania zespołem,
  • tworzenia hierarchii pracowniczej,
  • benefitów pozapłacowych,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • wdrażania nowych technologii,
  • dbania o bezpieczeństwo pracownika

 

– i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników.

Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej. 

 

Czytaj także: Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone.

 

  • Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu.
  • Employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami.

 

Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Employee experience a candidate experience

 

Równie ważne jak monitorowanie doświadczeń pracowników jest badanie i polepszanie tzw. candidate experience. Czym różnią się te dwie sfery oddziaływania przedsiebiorstwa?

 

  • Jak już wiemy, employee experience dotyczy całokształtu doświadczeń pracownika w organizacji, od momentu zatrudnienia aż do zakończenia współpracy. Obejmuje ono wszystkie aspekty pracy, takie jak kultura firmowa, środowisko pracy, relacje z managerami oraz możliwość zdobycia feedbacku, co wpływa na lojalność, zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników.
  • Z kolei candidate experience koncentruje się na doświadczeniach kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego, od aplikacji po otrzymanie informacji zwrotnej wieńczącej rekrutację.

 

Monitoring i optymalizacja obu tych procesów są bardzo ważne dla budowania pozytywnego wizerunku biznesowego firmy i tzw. employer brandingu.

 

Pozytywny employee experience – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach przedsiębiorstwa:

 

    • kulturze organizacyjnej,

    • technologii,

    • otoczeniu.

 

  • Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak:

 

    • misja i wizja przedsiębiorstwa,
    • styl zarządzania pracownikami,
    • struktura organizacyjna,
    • system wynagrodzeń i benefity,
    • system czasu pracy,
    • wygląd miejsca pracy,
    • atmosfera w zespole.

 

Kultura organizacyjna może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

  • Rozwój technologiczny

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

  • Otoczenie pracy

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

 

Pozytywne doświadczenie pracownika – dlaczego jest ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

    • pracuje bardziej efektywnie, 

    • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

    • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

    • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

    • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić w zespole?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na warunkach miejsca pracy, wspomagających koncentrację i skuteczność w pracy: takich jak ergonomiczne, wygodne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników, np. tego, czy mogą się skupić na długi czas, czy coś ich nieustannie rozprasza albo im przeszkadza.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub miejsce na odpoczynek w czasie przerw, może znacznie poprawić doświadczenie pracowników i ich ogólne zadowolenie z pracy. Z kolei elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, co przy odpowiednim zarządzaniu może podnieść ich skuteczność, a także lojalność (pracownicy nie będą chcieli opuścić miejsca, w którym mogą pracować zgodnie z własnym rytmem i w którym darzy się ich zaufaniem, będą brać większą odpowiedzialność za swoją pracę).

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekładają się na ich pozytywne doświadczenia i również zachęcają najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne badanie opinii, nagradzanie osiągnięć i mówienie o sukcesach poszczególnych zespołów i indywidualnych osób są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy. Taka ankiet może mieć formę cyfrową lub papierową.

 

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi i uwagi krytyczne.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Employee experience – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest employee experence?

 

Employee experience, doświadczenie pracownika, odnosi się do sumy jego doświadczeń związanych z pracą w danej ogranizacji, m.in. wrażeniami i odczuciami wywołanymi trybem pracy, organizacją pracy, środowiskiem i narzędziami, sposobem zarządzania, możliwością awansu, systemem wynagrodzeń i premii, stylem komunikacji i innymi aspektami związanymi z działaniem w danej firmie.

 

  • Jak badań opinie pracowników na temat miejsca pracy?

 

Najprostszym sposobem poznania perspektywy pracowników jest przeprowadzanie cyklicznych anonimowych ankiet, w których pracowników prosi się o ocenę poszczególnych elementów środowiska pracy i zarządzania. Do innych metod należy np. polityka otwartych drzwi i skrzynka na uwagi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Dyrektor, Menedżer zarządzający

    Agencja Pracy Koncepcja   Wrocław, 30 km od Wrocławia ( kierunek Strzelin)    praca stacjonarna
    dyrektor / prezes / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   20 000 - 30 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Opis stanowiska W fazie wdrożenia wspieranie obecnego dyrektora zarządzającego we wszystkich operacyjnych i strategicznych obszarach działalności firmy. Zarządzanie i nadzór działalności operacyjnej firmy. Odpowiedzialność za realizację strategii sprzedażowej i produkcyjnej zgodnie z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi Kadrowo-Płacowej

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możlwiy parking dla pracowników    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska prowadzenie pełnej dokumentacji kadrowej oraz obsługa procesów związanych z zatrudnieniem; naliczanie wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami; przygotowywanie zestawień i raportów na potrzeby wewnętrzne; monitorowanie terminów oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Ksiąg Rachunkowych

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możliwy parking    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska weryfikowanie i księgowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami; kontrolowanie należności, zobowiązań oraz bieżące analizowanie sald kont; uzgadnianie rozrachunków z kontrahentami i pracownikami; sporządzanie deklaracji podatkowych oraz realizacja obowiązków...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?