Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na znaczeniu zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się employee experience. Co to jest? Czytaj dalej i dowiedz się, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie. Dlaczego pozytywny employee experience u podwładnego ma tak ogromne znaczenie?

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z Twoją firmą – od procesu rekrutacji, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy. Employee experience dotyczy także m.in. kultury organizacyjnej oraz sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów, zarządzania zespołem, tworzenia hierarchii pracowniczej, benefitów pozapłacowych, możliwości pracy zdalnej, wdrażania nowych technologii, dbania o bezpieczeństwo pracownika i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników. Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej.

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone. Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu. Natomiast employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami. Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Pozytywne doświadczenia pracownika – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach:

 

  • kulturze organizacyjnej,

  • technologii,

  • otoczeniu.

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak misja i wizja przedsiębiorstwa, styl zarządzania pracownikami, struktura organizacyjna, system wynagrodzeń i benefity, system czasu pracy, wygląd miejsca pracy, atmosfera w zespole. Kultura może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

Employee experience – dlaczego powinno być ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

  • pracuje bardziej efektywnie, 

  • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

  • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

  • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

  • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na udogodnieniach związanych z miejscem pracy, takich jak ergonomiczne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub sala relaksu, może znacznie poprawić doświadczenia pracowników. Elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań.

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekłada się na ich pozytywne doświadczenia i zachęca najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także budowanie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne spotkania, opinie zwrotne i nagradzanie osiągnięć są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy.

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator maszyn

    ManpowerGroup   Grodzisk Mazowiecki  
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zadania: Ustawianie parametrów zgodnie z wytycznymi Nadzór nad procesem produkcyjnym Kontrola jakości wyrobów Dbanie o porządek swojego stanowiska pracy Drobne naprawy lub zgłaszanie usterek Wymagania: Dyspozycyjność do pracy zmianowej Doświadczenie w operowaniu maszynami Książeczka...
  • Doradca techniczny (Elektronika)

    Lumel Alucast Sp. z o.o.   Zielona Góra  
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko
    1 godz.
    Zadania na stanowisku pracy: doradztwo techniczne w zakresie oferowanych przez firmę produktów i usług, przygotowywanie ofert techniczno-handlowych, organizowanie spotkań i prezentacji, udział w konferencjach branżowych, systematyczne podtrzymywanie relacji biznesowych z obecnymi klientami...
  • Operator maszyn CNC

    Lumel Alucast Sp. z o.o.   Zielona Góra  
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko
    1 godz.
    Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za: obsługę obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, wykonywanie pomiarów wykonanych detali, prowadzenie kart pomiarowych i dokumentacji, rozliczanie, raportowanie wykonanej pracy.
  • Kierownik odlewni i utrzymania form

    Lumel Alucast Sp. z o.o.   Zielona Góra  
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko
    1 godz.
    Zadania na stanowisku pracy: zarządzanie procesem produkcyjnym w Dziale Odlewni, zarządzanie przygotowaniem form odlewniczych i okrojników do produkcji, terminowe, ilościowe i jakościowe realizowanie planów produkcyjnych, współpraca z działem planowania produkcji oraz pozostałymi działami...
  • Operator maszyn pakujących

    ManpowerGroup   Siechnice  
    1 godz.
    Zadania: Obsługa zautomatyzowanych linii pakujących (bigbagi i worki 25 kg) Zapewnienie wysokiej jakości produktu zgodnie z wymaganiami klienta Raportowanie danych produkcyjnych Wymagania: Znajomość technicznej obsługi maszyn i urządzeń Wyksztalcenie techniczne, zawodowe Gotowość do...
  • Monter

    ManpowerGroup   Wałbrzych  
    1 godz.
    Zadania: Składanie części, podzespołów Stosowanie odpowiednich narzędzi i przyrządów zapewniających wymaganą jakość i dokładność montażu Przestrzeganie zakładowych standardów jakości Wymagania: Dyspozycyjność do pracy Umiejętność pracy w zespole Oferta: Zatrudnienie w oparciu...

Najnowsze artykuły