Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak motywować pracowników do pracy?

Jak motywować pracowników do pracy?

 
Jak motywować pracowników do pracy?

Motywacja jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania. Skłania pracowników do podjęcia i realizacji wyznaczonych celów. Efektywne motywowanie pracowników jest niezbędnym warunkiem sukcesu firmy. Dlatego każdy menedżer powinien zadać sobie pytanie: jak motywować pracowników?

 

Jak motywować pracowników do efektywnej pracy?

 

Efekty pracy zależą od możliwości, zdolności oraz umiejętności pracowników, podpartych odpowiednią motywacją, a więc pragnieniem i chęcią działania. Motywacja jest motorem ludzkich zachowań. Stanowi zatem czynnik mający ogromne znaczenie przy wzroście efektywności pracy. Optymalne zarządzanie polega na wywoływaniu motywacji u podwładnych, by ci jak najlepiej wykonywali swoje obowiązki. Jednocześnie jej poziom nie może być za wysoki, gdyż przerost ambicji i zbyt wielkie pragnienie osiągnięcia jakiegoś celu może wiązać się z silnym napięciem emocjonalnym. A to z kolei będzie skutkować paraliżem.

 

Efekt odwrotny od zamierzonego może wywołać również zbyt silny nacisk na podwładnych, nakładanie presji, promowanie rywalizacji w zespole. Zatem jak motywować pracowników do pracy?

 

By motywowany nabrał chęci do określonych zachowań, należy skłonić go do ich oceny. Pracownik może uznać, że:
• zachowanie (np. wypełnianie obowiązków służbowych) jest dla niego wartościowe i opłacalne,

• prawdopodobieństwo oczekiwanych efektów będących następstwem wykonania zadania jest duże (np. dobrze wykonana praca),
• prawdopodobieństwo osiągnięcia nagrody po uprzednim uzyskaniu oczekiwanego efektu jest duże (np. pensja, nagroda, premia, uznanie, prestiż, awans itd.).

 

Jak motywować pracowników – przykłady, reguły

 

Skuteczne motywowanie wymaga dostosowania zarówno do warunków zewnętrznych jak i wewnętrznych. Do tych pierwszych nalezą cele społeczno-gospodarcze, warunki ekonomiczne, polityczne i socjokulturowe oraz system prawny, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.

 

Otoczenie wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy warunków panujących w przedsiębiorstwie – wielkości i struktury organizacyjnej, lokalizacji, pozycji rynkowej, rodzaju produkcji, kwalifikacji zatrudnianych w nim osób oraz zależności zachodzących pomiędzy tymi wszystkimi elementami.

 

Dostosowanie modelu motywacyjnego do otoczenia jest bardzo istotne i wymaga adaptacji do danego środowiska. Można wyodrębnić kilka zasad, jakimi powinni kierować się motywujący (np. menedżerowie).

 

1. System motywowania musi być tak zaprojektowany, aby zawsze efekty zaangażowania pracowników były przez system nagradzane. Im większe jest prawdopodobieństwo otrzymania nagrody za osiągnięcie danego wyniku, tym silniejsze motywacyjne oddziaływanie systemu. Elementarnym warunkiem realizacji tej zasady jest precyzyjna ocena wymagań i efektów pracy. Wielkość nagrody powinna być do nich dostosowana. Musi być również porównywalna z innymi nagrodami, jakie pracownik otrzymywał za podobne zadania, a także nagrodami, jakie przyznawane są innym pracownikom za porównywalną pracę.

 

2. Systemu motywacyjnego nie tworzy się dla abstrakcyjnego pracownika, ale powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i predyspozycji podwładnych. Co za tym idzie, narzędzia i formy motywowania powinny przybierać różnorodne kształty w zależności od grupy pracowników, dla której są przeznaczone.

 

3. Motywowanie powinno mieć charakter pozytywny. Oznacza to, że na nagrodę zasługują tylko ci pracownicy, którzy pracują ponad przeciętną normę. Dzięki takiemu postępowaniu ujawnia się inicjatywę i przedsiębiorczość u podwładnych oraz nakłania do lepszej i bardziej efektywnej pracy. Pozytywna motywacja wyzwala w ludziach zdrową rywalizację i walkę o nagrody.

 

Przeciwieństwem takiej postawy jest motywacja przez zagrożenie. Pracownik z góry wie, że przysługuje mu nagroda z tytułu wykonywanej pracy. Pozbawiony jej zostaje dopiero wtedy, gdy praca zostanie wykonana niedbale i niezgodnie z oczekiwaniami przełożonego. Taki system jest niedoskonały, gdyż podwładny będzie dążyć do wykonania jedynie niezbędnego minimum. Co więcej, nagroda, która jest z góry zagwarantowana, przestaje pełnić funkcję motywatora.

 

4. Częstotliwość i wysokość nagród powinna być zróżnicowana, nawet w odniesieniu do tego samego pracownika, gdyż wtedy działają bardziej stymulująco.

 

5. Istotne, by był zachowany mały odstęp czasu pomiędzy wykonaniem pracy a otrzymaniem za nią nagrody. Pracownik powinien dokładnie wiedzieć, za co został nagrodzony. Nagroda dana za wcześnie nie jest nagrodą, za późno zaś nie daje oczekiwanego efektu.

 

6. Ważne jest też, aby jasny był wpływ danego pracownika na nagradzane zadanie. Pracownik odpowiada za swoją część prac i za to jest nagradzany.

 

7. Rodzaj nagród ma znaczenie. Trzeba też pamiętać, że pieniądze to nie jedyny, ale jeden z wielu skutecznych motywatorów w pracy. Nagrody powinny, więc mieć dwojaki charakter: gratyfikacji pieniężnej lub niepieniężnego świadczenia na rzecz pracownika. To daje mu większą swobodę oraz zapewnia lepsze zaspokojenie jego potrzeb. System jest tym skuteczniejszy, im większą subiektywną wartość dla podwładnego mają oferowane przez system nagrody.

 

8. Zasada kompleksowości i systemowości. Polega ona na łączeniu i ujednolicaniu różnych narzędzi motywowania ludzi w pracy. Skuteczne motywowanie to takie, które uwzględnia wzajemny wpływ otoczenia na motywację i efekty pracy.

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy?

 

Dobry menedżer wie nie tylko, w jaki sposób skłonić pracowników do należytego wykonywania obowiązków służbowych, ale również jak zintegrować zespół. Zgrana kadra, która nie boi się wyrażać opinii, zgłaszać pomysły i wymieniać się doświadczeniami, jest bardziej produktywna i osiąga lepsze wyniki.


Ponadto pozytywna atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik motywujący. Osoby, które czują się dobrze w towarzystwie współpracowników są bardziej skłonne do związania się z firmą na dłużej i lepiej wykonują swoje obowiązki.

 

Dlatego w tak wielu przedsiębiorstwach organizowane są aktywności, dzięki którym pracownicy mają się bliżej poznać – tzw. spotkania czy wyjazdy integracyjne. Przyjmują różne formy, np.
• zajęć, podczas których pracownicy wykonują wspólnie różne zadania niezwiązane z pracą, najczęściej w formie zabawy,
• imprez sportowych, wyjść kulturalnych,
• wspólnych wyjazdów w ciekawe miejsca, połączonych z zajęciami dla pracowników,
• szkoleń z coachem,
• świąt pracowniczych (np. cyklicznych lub związanych z osiągnięciem jakiegoś celu).

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy oraz w podejmowaniu ważnych decyzji dla zespołu? Kluczowe jest tutaj budowanie odpowiednich relacji pomiędzy pracownikami, a także na linii podwładny-przełożony.

 

Bezwzględnie powinny opierać się na zasadach szacunku, tolerancji i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb pracowników. Istotne jest, by menedżer:
• zachęcał pracowników do wyrażania opinii, w tym również konstruktywnej krytyki,
• traktował podwładnych w sposób sprawiedliwy, nikogo nie dyskryminując ani nie faworyzując,
• nie umniejszał znaczenia pracowników w osiągnięciu celu zespołu (nie przypisywał sobie całych zasług),
• promował postawę współpracy,
• dbał o to, by w miejscu pracy przestrzegano zasad dobrego wychowania (właściwy język, elementarna uprzejmość),
• dawał do zrozumienia podwładnym, że dostrzega ich starania i nawet małe sukcesy,
• rozdzielał pracę między osobami na tym samym stanowisku w sposób sprawiedliwy,
• nie podważał kompetencji i umiejętności zatrudnionych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Unum Życie TUiR S.A.
    kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B   8 000 - 12 000 zł netto (+VAT)/mies.
    1 godz.
    Co będziesz robić? budować i rozwijać swój zespół sprzedażowy – rekrutujesz, szkolisz i wspierasz, zarządzać oddziałem – planujesz i pomagasz osiągać cele, wspierać i inspirować – tworzysz relacje oparte na wspólnych wartościach, dbać o wyniki – ustalasz cele, działasz...
  • Praca.pl
    kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Budowanie i rozwój zespołu sprzedażowego: rekrutacja, szkolenia i bieżące wsparcie; Planowanie działań i realizacja celów sprzedażowych; Inspirowanie zespołu poprzez kreowanie relacji opartych na wspólnych wartościach;
  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Spawacz - Ślusarz

    FORTACO JL Sp. z o.o.   Janów Lubelski    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania i obowiązki: Wykonywanie operacji spawania zgodnie z dokumentacją techniczną, Wykorzystywanie urządzeń pomocniczych, takich jak oprzyrządowanie, wózki transportowe, suwnice, żurawie wraz z zawiesiami, Wykonywanie dodatkowych operacji manualnych zawartych w procesie technologicznym,...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?