Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak motywować pracowników do pracy?

Jak motywować pracowników do pracy?

 
Jak motywować pracowników do pracy?

Motywacja jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania. Skłania pracowników do podjęcia i realizacji wyznaczonych celów. Efektywne motywowanie pracowników jest niezbędnym warunkiem sukcesu firmy. Dlatego każdy menedżer powinien zadać sobie pytanie: jak motywować pracowników?

 

Jak motywować pracowników do efektywnej pracy?

 

Efekty pracy zależą od możliwości, zdolności oraz umiejętności pracowników, podpartych odpowiednią motywacją, a więc pragnieniem i chęcią działania. Motywacja jest motorem ludzkich zachowań. Stanowi zatem czynnik mający ogromne znaczenie przy wzroście efektywności pracy. Optymalne zarządzanie polega na wywoływaniu motywacji u podwładnych, by ci jak najlepiej wykonywali swoje obowiązki. Jednocześnie jej poziom nie może być za wysoki, gdyż przerost ambicji i zbyt wielkie pragnienie osiągnięcia jakiegoś celu może wiązać się z silnym napięciem emocjonalnym. A to z kolei będzie skutkować paraliżem.

 

Efekt odwrotny od zamierzonego może wywołać również zbyt silny nacisk na podwładnych, nakładanie presji, promowanie rywalizacji w zespole. Zatem jak motywować pracowników do pracy?

 

By motywowany nabrał chęci do określonych zachowań, należy skłonić go do ich oceny. Pracownik może uznać, że:
• zachowanie (np. wypełnianie obowiązków służbowych) jest dla niego wartościowe i opłacalne,

• prawdopodobieństwo oczekiwanych efektów będących następstwem wykonania zadania jest duże (np. dobrze wykonana praca),
• prawdopodobieństwo osiągnięcia nagrody po uprzednim uzyskaniu oczekiwanego efektu jest duże (np. pensja, nagroda, premia, uznanie, prestiż, awans itd.).

 

Jak motywować pracowników – przykłady, reguły

 

Skuteczne motywowanie wymaga dostosowania zarówno do warunków zewnętrznych jak i wewnętrznych. Do tych pierwszych nalezą cele społeczno-gospodarcze, warunki ekonomiczne, polityczne i socjokulturowe oraz system prawny, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.

 

Otoczenie wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy warunków panujących w przedsiębiorstwie – wielkości i struktury organizacyjnej, lokalizacji, pozycji rynkowej, rodzaju produkcji, kwalifikacji zatrudnianych w nim osób oraz zależności zachodzących pomiędzy tymi wszystkimi elementami.

 

Dostosowanie modelu motywacyjnego do otoczenia jest bardzo istotne i wymaga adaptacji do danego środowiska. Można wyodrębnić kilka zasad, jakimi powinni kierować się motywujący (np. menedżerowie).

 

1. System motywowania musi być tak zaprojektowany, aby zawsze efekty zaangażowania pracowników były przez system nagradzane. Im większe jest prawdopodobieństwo otrzymania nagrody za osiągnięcie danego wyniku, tym silniejsze motywacyjne oddziaływanie systemu. Elementarnym warunkiem realizacji tej zasady jest precyzyjna ocena wymagań i efektów pracy. Wielkość nagrody powinna być do nich dostosowana. Musi być również porównywalna z innymi nagrodami, jakie pracownik otrzymywał za podobne zadania, a także nagrodami, jakie przyznawane są innym pracownikom za porównywalną pracę.

 

2. Systemu motywacyjnego nie tworzy się dla abstrakcyjnego pracownika, ale powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i predyspozycji podwładnych. Co za tym idzie, narzędzia i formy motywowania powinny przybierać różnorodne kształty w zależności od grupy pracowników, dla której są przeznaczone.

 

3. Motywowanie powinno mieć charakter pozytywny. Oznacza to, że na nagrodę zasługują tylko ci pracownicy, którzy pracują ponad przeciętną normę. Dzięki takiemu postępowaniu ujawnia się inicjatywę i przedsiębiorczość u podwładnych oraz nakłania do lepszej i bardziej efektywnej pracy. Pozytywna motywacja wyzwala w ludziach zdrową rywalizację i walkę o nagrody.

 

Przeciwieństwem takiej postawy jest motywacja przez zagrożenie. Pracownik z góry wie, że przysługuje mu nagroda z tytułu wykonywanej pracy. Pozbawiony jej zostaje dopiero wtedy, gdy praca zostanie wykonana niedbale i niezgodnie z oczekiwaniami przełożonego. Taki system jest niedoskonały, gdyż podwładny będzie dążyć do wykonania jedynie niezbędnego minimum. Co więcej, nagroda, która jest z góry zagwarantowana, przestaje pełnić funkcję motywatora.

 

4. Częstotliwość i wysokość nagród powinna być zróżnicowana, nawet w odniesieniu do tego samego pracownika, gdyż wtedy działają bardziej stymulująco.

 

5. Istotne, by był zachowany mały odstęp czasu pomiędzy wykonaniem pracy a otrzymaniem za nią nagrody. Pracownik powinien dokładnie wiedzieć, za co został nagrodzony. Nagroda dana za wcześnie nie jest nagrodą, za późno zaś nie daje oczekiwanego efektu.

 

6. Ważne jest też, aby jasny był wpływ danego pracownika na nagradzane zadanie. Pracownik odpowiada za swoją część prac i za to jest nagradzany.

 

7. Rodzaj nagród ma znaczenie. Trzeba też pamiętać, że pieniądze to nie jedyny, ale jeden z wielu skutecznych motywatorów w pracy. Nagrody powinny, więc mieć dwojaki charakter: gratyfikacji pieniężnej lub niepieniężnego świadczenia na rzecz pracownika. To daje mu większą swobodę oraz zapewnia lepsze zaspokojenie jego potrzeb. System jest tym skuteczniejszy, im większą subiektywną wartość dla podwładnego mają oferowane przez system nagrody.

 

8. Zasada kompleksowości i systemowości. Polega ona na łączeniu i ujednolicaniu różnych narzędzi motywowania ludzi w pracy. Skuteczne motywowanie to takie, które uwzględnia wzajemny wpływ otoczenia na motywację i efekty pracy.

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy?

 

Dobry menedżer wie nie tylko, w jaki sposób skłonić pracowników do należytego wykonywania obowiązków służbowych, ale również jak zintegrować zespół. Zgrana kadra, która nie boi się wyrażać opinii, zgłaszać pomysły i wymieniać się doświadczeniami, jest bardziej produktywna i osiąga lepsze wyniki.


Ponadto pozytywna atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik motywujący. Osoby, które czują się dobrze w towarzystwie współpracowników są bardziej skłonne do związania się z firmą na dłużej i lepiej wykonują swoje obowiązki.

 

Dlatego w tak wielu przedsiębiorstwach organizowane są aktywności, dzięki którym pracownicy mają się bliżej poznać – tzw. spotkania czy wyjazdy integracyjne. Przyjmują różne formy, np.
• zajęć, podczas których pracownicy wykonują wspólnie różne zadania niezwiązane z pracą, najczęściej w formie zabawy,
• imprez sportowych, wyjść kulturalnych,
• wspólnych wyjazdów w ciekawe miejsca, połączonych z zajęciami dla pracowników,
• szkoleń z coachem,
• świąt pracowniczych (np. cyklicznych lub związanych z osiągnięciem jakiegoś celu).

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy oraz w podejmowaniu ważnych decyzji dla zespołu? Kluczowe jest tutaj budowanie odpowiednich relacji pomiędzy pracownikami, a także na linii podwładny-przełożony.

 

Bezwzględnie powinny opierać się na zasadach szacunku, tolerancji i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb pracowników. Istotne jest, by menedżer:
• zachęcał pracowników do wyrażania opinii, w tym również konstruktywnej krytyki,
• traktował podwładnych w sposób sprawiedliwy, nikogo nie dyskryminując ani nie faworyzując,
• nie umniejszał znaczenia pracowników w osiągnięciu celu zespołu (nie przypisywał sobie całych zasług),
• promował postawę współpracy,
• dbał o to, by w miejscu pracy przestrzegano zasad dobrego wychowania (właściwy język, elementarna uprzejmość),
• dawał do zrozumienia podwładnym, że dostrzega ich starania i nawet małe sukcesy,
• rozdzielał pracę między osobami na tym samym stanowisku w sposób sprawiedliwy,
• nie podważał kompetencji i umiejętności zatrudnionych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Administrator Środowisk Systemowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Instalowanie, konfiguracja i modernizacja systemów używanych wewnątrz organizacji oraz u klientów. Analiza zgłoszeń użytkowników, diagnozowanie problemów i podejmowanie działań naprawczych. Rejestrowanie zmian związanych z utrzymaniem oraz konfiguracją systemów....
  • Architekt Systemów IT

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA opracowywanie koncepcji rozwoju systemów oraz kierunków ich dalszej modernizacji; planowanie i przygotowywanie integracji pomiędzy usługami i aplikacjami; ustalanie zasad i standardów dotyczących projektowania oraz budowy oprogramowania; wspieranie zespołów technicznych i...
  • Lider ds. Architektury Systemów

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zarządzanie i rozwój zespołu specjalistów IT, wspieranie ich w codziennej pracy i rozwoju kompetencji. Nadzorowanie spójności architektury systemowej w projektach i dbanie o efektywność procesów technicznych. Współpraca z zespołami biznesowymi w celu tworzenia...
  • Programista Aplikacji Webowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i rozwijam aplikacje webowe zgodnie z dokumentacją techniczną i specyfikacjami funkcjonalnymi. Przygotowuję i konfiguruję bazy danych, tworzę skrypty, widoki, triggery i indeksy. Testuję działanie aplikacji, usuwam błędy i uczestniczę w przeglądach kodu. Tworzę...
  • Specjalista ds. Marketingu B2B

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i realizuję działania marketingowe wspierające rozwój sprzedaży w sektorze B2B. Przygotowuję i publikuję treści na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz materiałach promocyjnych. Tworzę prezentacje handlowe i marketingowe oraz współpracuję z...
  • Specjalista Wsparcia Technicznego

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zapewnienie wsparcia technicznego i merytorycznego dla klientów w zakresie oferowanych produktów i usług. Przeprowadzanie uruchomień urządzeń, aplikacji i programów u klientów zgodnie z dokumentacją techniczną. Realizacja szkoleń, warsztatów i spotkań edukacyjnych...

Najnowsze artykuły

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Kartka świąteczna czy kosz prezentowy? Kawa i herbata czy alkohol? Słodycze czy produkty luksusowe? Taki sam prezent dla wszystkich czy indywidualne upominki dla klientów premium? Przedsiębiorca, który chce obdarować klientów na Gwiazdkę, ma kilka istotnych decyzji do podjęcia. Wyjaśniamy, jakie są możliwości i na jakie prezenty warto postawić w tegoroczne święta.

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Zanim udasz się w delegację albo wyślesz tam pracownika, poznaj najważniejsze zasady podróży służbowej wynikające z Kodeksu pracy i Rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Oto jakie diety obowiązują obecnie i jak rozliczyć podróż służbową.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.