Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak motywować pracowników do pracy?

Jak motywować pracowników do pracy?

 
Jak motywować pracowników do pracy?

Motywacja jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania. Skłania pracowników do podjęcia i realizacji wyznaczonych celów. Efektywne motywowanie pracowników jest niezbędnym warunkiem sukcesu firmy. Dlatego każdy menedżer powinien zadać sobie pytanie: jak motywować pracowników?

 

Jak motywować pracowników do efektywnej pracy?

 

Efekty pracy zależą od możliwości, zdolności oraz umiejętności pracowników, podpartych odpowiednią motywacją, a więc pragnieniem i chęcią działania. Motywacja jest motorem ludzkich zachowań. Stanowi zatem czynnik mający ogromne znaczenie przy wzroście efektywności pracy. Optymalne zarządzanie polega na wywoływaniu motywacji u podwładnych, by ci jak najlepiej wykonywali swoje obowiązki. Jednocześnie jej poziom nie może być za wysoki, gdyż przerost ambicji i zbyt wielkie pragnienie osiągnięcia jakiegoś celu może wiązać się z silnym napięciem emocjonalnym. A to z kolei będzie skutkować paraliżem.

 

Efekt odwrotny od zamierzonego może wywołać również zbyt silny nacisk na podwładnych, nakładanie presji, promowanie rywalizacji w zespole. Zatem jak motywować pracowników do pracy?

 

By motywowany nabrał chęci do określonych zachowań, należy skłonić go do ich oceny. Pracownik może uznać, że:
• zachowanie (np. wypełnianie obowiązków służbowych) jest dla niego wartościowe i opłacalne,

• prawdopodobieństwo oczekiwanych efektów będących następstwem wykonania zadania jest duże (np. dobrze wykonana praca),
• prawdopodobieństwo osiągnięcia nagrody po uprzednim uzyskaniu oczekiwanego efektu jest duże (np. pensja, nagroda, premia, uznanie, prestiż, awans itd.).

 

Jak motywować pracowników – przykłady, reguły

 

Skuteczne motywowanie wymaga dostosowania zarówno do warunków zewnętrznych jak i wewnętrznych. Do tych pierwszych nalezą cele społeczno-gospodarcze, warunki ekonomiczne, polityczne i socjokulturowe oraz system prawny, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.

 

Otoczenie wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy warunków panujących w przedsiębiorstwie – wielkości i struktury organizacyjnej, lokalizacji, pozycji rynkowej, rodzaju produkcji, kwalifikacji zatrudnianych w nim osób oraz zależności zachodzących pomiędzy tymi wszystkimi elementami.

 

Dostosowanie modelu motywacyjnego do otoczenia jest bardzo istotne i wymaga adaptacji do danego środowiska. Można wyodrębnić kilka zasad, jakimi powinni kierować się motywujący (np. menedżerowie).

 

1. System motywowania musi być tak zaprojektowany, aby zawsze efekty zaangażowania pracowników były przez system nagradzane. Im większe jest prawdopodobieństwo otrzymania nagrody za osiągnięcie danego wyniku, tym silniejsze motywacyjne oddziaływanie systemu. Elementarnym warunkiem realizacji tej zasady jest precyzyjna ocena wymagań i efektów pracy. Wielkość nagrody powinna być do nich dostosowana. Musi być również porównywalna z innymi nagrodami, jakie pracownik otrzymywał za podobne zadania, a także nagrodami, jakie przyznawane są innym pracownikom za porównywalną pracę.

 

2. Systemu motywacyjnego nie tworzy się dla abstrakcyjnego pracownika, ale powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i predyspozycji podwładnych. Co za tym idzie, narzędzia i formy motywowania powinny przybierać różnorodne kształty w zależności od grupy pracowników, dla której są przeznaczone.

 

3. Motywowanie powinno mieć charakter pozytywny. Oznacza to, że na nagrodę zasługują tylko ci pracownicy, którzy pracują ponad przeciętną normę. Dzięki takiemu postępowaniu ujawnia się inicjatywę i przedsiębiorczość u podwładnych oraz nakłania do lepszej i bardziej efektywnej pracy. Pozytywna motywacja wyzwala w ludziach zdrową rywalizację i walkę o nagrody.

 

Przeciwieństwem takiej postawy jest motywacja przez zagrożenie. Pracownik z góry wie, że przysługuje mu nagroda z tytułu wykonywanej pracy. Pozbawiony jej zostaje dopiero wtedy, gdy praca zostanie wykonana niedbale i niezgodnie z oczekiwaniami przełożonego. Taki system jest niedoskonały, gdyż podwładny będzie dążyć do wykonania jedynie niezbędnego minimum. Co więcej, nagroda, która jest z góry zagwarantowana, przestaje pełnić funkcję motywatora.

 

4. Częstotliwość i wysokość nagród powinna być zróżnicowana, nawet w odniesieniu do tego samego pracownika, gdyż wtedy działają bardziej stymulująco.

 

5. Istotne, by był zachowany mały odstęp czasu pomiędzy wykonaniem pracy a otrzymaniem za nią nagrody. Pracownik powinien dokładnie wiedzieć, za co został nagrodzony. Nagroda dana za wcześnie nie jest nagrodą, za późno zaś nie daje oczekiwanego efektu.

 

6. Ważne jest też, aby jasny był wpływ danego pracownika na nagradzane zadanie. Pracownik odpowiada za swoją część prac i za to jest nagradzany.

 

7. Rodzaj nagród ma znaczenie. Trzeba też pamiętać, że pieniądze to nie jedyny, ale jeden z wielu skutecznych motywatorów w pracy. Nagrody powinny, więc mieć dwojaki charakter: gratyfikacji pieniężnej lub niepieniężnego świadczenia na rzecz pracownika. To daje mu większą swobodę oraz zapewnia lepsze zaspokojenie jego potrzeb. System jest tym skuteczniejszy, im większą subiektywną wartość dla podwładnego mają oferowane przez system nagrody.

 

8. Zasada kompleksowości i systemowości. Polega ona na łączeniu i ujednolicaniu różnych narzędzi motywowania ludzi w pracy. Skuteczne motywowanie to takie, które uwzględnia wzajemny wpływ otoczenia na motywację i efekty pracy.

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy?

 

Dobry menedżer wie nie tylko, w jaki sposób skłonić pracowników do należytego wykonywania obowiązków służbowych, ale również jak zintegrować zespół. Zgrana kadra, która nie boi się wyrażać opinii, zgłaszać pomysły i wymieniać się doświadczeniami, jest bardziej produktywna i osiąga lepsze wyniki.


Ponadto pozytywna atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik motywujący. Osoby, które czują się dobrze w towarzystwie współpracowników są bardziej skłonne do związania się z firmą na dłużej i lepiej wykonują swoje obowiązki.

 

Dlatego w tak wielu przedsiębiorstwach organizowane są aktywności, dzięki którym pracownicy mają się bliżej poznać – tzw. spotkania czy wyjazdy integracyjne. Przyjmują różne formy, np.
• zajęć, podczas których pracownicy wykonują wspólnie różne zadania niezwiązane z pracą, najczęściej w formie zabawy,
• imprez sportowych, wyjść kulturalnych,
• wspólnych wyjazdów w ciekawe miejsca, połączonych z zajęciami dla pracowników,
• szkoleń z coachem,
• świąt pracowniczych (np. cyklicznych lub związanych z osiągnięciem jakiegoś celu).

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy oraz w podejmowaniu ważnych decyzji dla zespołu? Kluczowe jest tutaj budowanie odpowiednich relacji pomiędzy pracownikami, a także na linii podwładny-przełożony.

 

Bezwzględnie powinny opierać się na zasadach szacunku, tolerancji i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb pracowników. Istotne jest, by menedżer:
• zachęcał pracowników do wyrażania opinii, w tym również konstruktywnej krytyki,
• traktował podwładnych w sposób sprawiedliwy, nikogo nie dyskryminując ani nie faworyzując,
• nie umniejszał znaczenia pracowników w osiągnięciu celu zespołu (nie przypisywał sobie całych zasług),
• promował postawę współpracy,
• dbał o to, by w miejscu pracy przestrzegano zasad dobrego wychowania (właściwy język, elementarna uprzejmość),
• dawał do zrozumienia podwładnym, że dostrzega ich starania i nawet małe sukcesy,
• rozdzielał pracę między osobami na tym samym stanowisku w sposób sprawiedliwy,
• nie podważał kompetencji i umiejętności zatrudnionych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Rozliczeń

    SILVA LS Sp. z o.o.   Szczecinek    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Do zadań osoby na tym stanowisku będzie należeć m.in.: Rejestracja faktur przychodzących; Kontrola zgodności dokumentów z fakturami od kontrahentów – wyjaśnianie rozbieżności; Współpraca z działem zakupów – wysyłanie zapytań ofertowych, przygotowywanie zamówień, rozliczanie...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Operator Produkcji

    EcoWipes   Nowy Dwór Mazowiecki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: Realizacja zleceń produkcyjnych z zachowaniem standardów ilościowych i jakościowych. Dbanie o ład i porządek na stanowisku pracy. Praca zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa. Prowadzanie dokumentacji produkcyjnej. Nasze wymagania: Gotowości do pracy...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...
  • Operator Wózka Widłowego / Pracownik magazynowy

    BERGMAN Deutschland GmbH   Niemcy, Mittenwalde   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Zadania: Wydawanie niezbędnych materiałów na produkcję oraz odbiór materiałów z linii montażowych; Obsługa urządzeń transportu wewnętrznego (m.in. wózek widłowy / ciągniki do zestawów transportowych / wózki paletowe / pikap) Załadunek i rozładunek towarów m.in. produkty z branży...

Najnowsze artykuły

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

– Każdy z nas potrzebuje feedbacku w innej formie – zwraca uwagę coach biznesu Agnieszka Łozińska-Moriak. Dlatego dobry manager powinien znać 7 zasad konstruktywnego feedbacku i na ich podstawie umieć dostosowywać komunikat do pracownika. Co więcej, inaczej wygląda feedback pozytywny i feedback negatywny. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o udzielaniu informacji zwrotnej w swojej firmie.

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

Praca opiekun zwierząt dzikich – predyspozycje zawodowe, zarobki

Praca opiekun zwierząt dzikich – predyspozycje zawodowe, zarobki

Dzikie zwierzęta zwykle starają się trzymać z dala od ludzi, zdarza się jednak, że ranne bądź chore mogą potrzebować naszej pomocy. Kontakt z nieudomowionymi zwierzętami może być jednak bardzo niebezpieczny – dla obu stron – dlatego pomocy dzikim podopiecznym powinni udzielać profesjonaliści. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem dzikich zwierząt i gdzie czeka praca w tym zawodzie.

Stypendium socjalne: zasady przyznawania, stypendium a praca

Stypendium socjalne: zasady przyznawania, stypendium a praca

Od 1 października 2024 roku ulegają zmianie kryteria dochodowe, od których zależy wysokość stypendium socjalnego. Podwyższone progi dochodu na osobę w rodzinie to ważna informacja dla tysięcy studentów w trudnej sytuacji materialnej, którzy bez wsparcia socjalnego mogą nie mieć szansy na naukę. Sprawdź, jakie są nowe wymagania i kto może otrzymać pomoc pieniężną na studiach.