Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak pracodawca może dbać o zdrowie swoich pracowników?

Jak pracodawca może dbać o zdrowie swoich pracowników?

 
Jak pracodawca może dbać o zdrowie swoich pracowników?

Istnieje wiele metod samodzielnego radzenia sobie ze stresem i dolegliwościami związanymi np. z warunkami panującymi w pracy czy atmosferą w zespole. Jednak kwestia dbania o swoje samopoczucie to nie tylko sprawa pracownika. Również pracodawca może sprawić, by jego pracownicy byli zdrowsi, a przez to bardziej zmotywowani do pracy.

Zasady do poprawki

Rozpoczęcie wdrażania działań sprzyjających dobremu samopoczuciu pracowników oraz poprawie ich stanu zdrowia warto zacząć od... weryfikacji wcześniej wdrażanych rozwiązań. Być może wprowadzano już działania, które miały ten sam cel, lecz z czasem uległy one dezaktualizacji lub też wymagają rozwinięcia czy przekształcenia. Może się np. okazać, że zbyt duży nacisk został położony na budowaniu dobrostanu fizycznego, a jednocześnie zaniedbano kwestie klimatu panującego w zespole.

Bezkonfliktowa praca

Niejednokrotnie spadek aktywności pracowników, wzrost ilości popełnianych błędów czy niesatysfakcjonujące wyniki sprzedażowe mogą wynikać z pogarszającej się atmosfery w pracy, konfliktów wewnątrz grupy czy pogarszającej się sytuacji na rynku. Nie wszystkie czynniki stresotwórcze da natychmiast zlikwidować, jednak niektóre z nich mogą zostać wyeliminowane np. poprzez podjęcie przez pracodawcę mediacji między skłóconymi pracownikami czy rozwiązanie problemu mobbingu.

Dieta w pracy

Szybkie tempo życia nie wpływa korzystnie również na sposób odżywiania oraz budowanie racjonalnej diety u pracowników. Powszechny dostęp do produktów przetwarzanych, zawierających duże ilości cukru czy tłuszczów nie sprzyja racjonalnemu, zbilansowanemu jadłospisowi. Dlatego ciekawym pomysłem ze strony pracodawcy może być przeprowadzenie akcji edukacyjnej w formie np. warsztatów, w trakcie których pracownicy zdobędą wiedzę, która pozwoli im właściwe opracować zdrową dietę. Jeśli firma posiada swoją stołówkę, może również wprowadzić zmiany w menu tak, by połączyć walory smakowe potraw z ich właściwościami zdrowotnymi, np. poprzez zwiększenie ilości dań z warzywami czy owocami sezonowymi.

W zdrowym ciele...

Sprawność fizyczna jest niezbędna, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w których wiele godzin spędzamy za biurkiem, w tej samej pozycji. Do tego dochodzą stres i niezdrowy tryb życia. Właśnie dlatego firmy wychodzą naprzeciw tym tendencjom i umożliwiają pracownikom wcześniejsze wykrywanie różnych schorzeń. Przykładem może być tu akcja przeprowadzona w PGNiG, której celem była wczesna diagnoza nowotworów (poprzez możliwość skorzystania z szeregu specjalistycznych badań) oraz poszerzenie wiedzy na ich temat.

Bezpieczna jazda

Część firm skupia swoją uwagę na poprawie bezpieczeństwa pracowników pokonujących codziennie kilka lub kilkanaście kilometrów w drodze do pracy. Działania podnoszące kwalifikacje w poruszaniu się na jezdni wdrażają również firmy, których pracownicy z natury swojej pracy wiele czasu spędzają w samochodzie (np. firmy kurierskie). Przykładem może być tu firma DuPont Polska, która umożliwia pracownikom odbycie kursu bezpiecznej jazdy wraz z wykorzystaniem symulatora jazdy. Szkolenie to stało się integralną częścią pakietu szkoleniowego w firmie.

Dlaczego dbanie o zdrowie pracowników jest takie ważne? „Wdrażanie różnych działań wspierających dobre samopoczucie pracowników pozwala im zachować dobre zdrowie oraz pozytywnie wpłynąć na ich stan psychiczny, co nie pozostaje bez wpływu na jakość codziennej pracy. Innym ważnym czynnikiem przemawiającym za troską o pracownicze zdrowie jest możliwość zbudowania sobie pozytywnego wizerunku w oczach pracowników, co będzie dodatkową motywacją oraz sposobem na zacieśnienie więzi w zespole „– mówi Michał Filipkiewicz, ekspert portalu Praca.pl.

Wdrożenie nowych działań sprzyjających dobremu samopoczuciu pracowników to zysk nie tylko dla nich samych, ale również to inwestycja w rozwój firmy, ponieważ zdrowi i zadowoleni ze swojej kariery pracownicy to większa gwarancja osiągania założonych celów sprzedażowych oraz zwiększania zasięgu rynkowego.

 

Czytaj także: Work-life-balance – w interesie pracownika i firmy

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pakowacz / Pakowaczka

    Praca.pl   Kartoszyno    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twoje zadania: Przygotowanie i pakowanie produktów wg standardów jakości. Kontrola ilości i jakości towarów. Etykietowanie i przygotowanie paczek do wysyłki.
  • Specjalista w Dziale Inwestycyjnym

    UMK w Toruniu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Główne obowiązki: planowanie i rozliczanie robót budowlanych prowadzonych na obiektach, sporządzanie przedmiarów robót, kosztorysów, STWIOR, nadzór / pomoc w nadzorze wykonawstwa robót budowlanych z ramienia inwestora, współpraca z uczestnikami procesu budowlanego innych branż, kontrola...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi Kadrowo-Płacowej

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możlwiy parking dla pracowników    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska prowadzenie pełnej dokumentacji kadrowej oraz obsługa procesów związanych z zatrudnieniem; naliczanie wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami; przygotowywanie zestawień i raportów na potrzeby wewnętrzne; monitorowanie terminów oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Ksiąg Rachunkowych

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możliwy parking    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska weryfikowanie i księgowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami; kontrolowanie należności, zobowiązań oraz bieżące analizowanie sald kont; uzgadnianie rozrachunków z kontrahentami i pracownikami; sporządzanie deklaracji podatkowych oraz realizacja obowiązków...
  • Business Development Representative with Hebrew and English

    TTEC   Kraków    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 12 300 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    What You'll be Doing Looking to build long term relationships as a trusted advisor? Do you have a passion to maximize sales opportunities over the long term? You'll deliver amazing customer service and uncover sales opportunities for our technology client's customers. With a consultative selling...
  • TTEC
    specjalista mid / senior / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy 2 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    What You’ll Do Are you results-focused and love to help others? Do you have a passion to maximize sales opportunities? In this role, you’ll work effectively to service, enhance and build relationships with current and future customers. Focused on achieving revenue quotas, you’ll provide...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?