Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak zwolnić pracownika?

Jak zwolnić pracownika?

 
Jak zwolnić pracownika?

Zwolnienie z pracy - jak przekazać wiadomość o zwolnieniu?

 

Zwalnianie pracownika nie jest łatwym zadaniem. Od podjęcia decyzji, poprzez formalności i ostateczną rozmowę trzeba kontrolować sytuację i odpowiednio do niej postępować. Tak, by z jednej strony stanowczo zakończyć współpracę np. z nieefektywnym pracownikiem, ale jednocześnie nie palić za sobą mostów.

 

Oprócz pytania, jak zwolnić pracownika, ważną kwestią jest, kiedy to zrobić. Niektórzy twierdzą, że najlepiej, aby zwolnienie z pracy odbyło się w piątek - osoba, której przekazano nieprzyjemną wiadomość będzie miała czas, aby się ze zwolnieniem oswoić i przysłowiowo przetrawić. Według innych lepiej wybrać początek tygodnia, żeby zwolniony pracownik nie pozostawał sam na sam z myślami.

 

Procedura zwalniania pracownika

 

Wszelkie procedury związane ze zwolnieniem pracownika są uzależnione od rodzaju umowy z nim zawartej, oraz od odpowiednich przepisów (np. odnośnie zwalniania grupowego, okresu ochronnego, dotyczących pracownic w ciąży). Przy różnych typach umowy i stażu pracy występują inne długości okresu wypowiedzenia, obowiązek podania przyczyny zwolnienia. Dlatego procedura powinna być dopasowana do statusu zatrudnienia między pracodawcą a pracownikiem.

 

O tym, jak zwolnić pracownika zatrudnionego na czas nieokreślony, kiedy pracodawca może zwolnić pracownika, możemy dowiedzieć się między innymi z odpowiednich artykułów Kodeksu pracy. Należy dopełnić wszelkich zawartych tam wytycznych, aby osoba oddalana ze stanowiska nie miała podstaw do podważenia naszej decyzji.

 

Po zwolnieniu pracownika należy wręczyć mu świadectwo pracy i wyrejestrować z ubezpieczeń. Nadal należy przechowywać akta osobowe pracownika.

 

Etyczne zwalnianie pracowników - na czym polega

 

Przekazywanie tego typu wiadomości bywa trudne i stresujące. Jednak pamiętajmy, że mimo wszystko nie powinniśmy załatwiać sprawy w pięć minut, ale na rozmowę ze zwalnianym pracownikiem przeznaczyć tyle czasu, ile będzie on potrzebował.

 

Argumentację należy przedstawić w rzeczowy i kulturalny sposób. Jako przełożeni zwróćmy uwagę, by nie naruszać godności, poczucia własnej wartości zwalnianej osoby. Warto wskazać konkretne niedociągnięcia i dokładny powód zwolnienia, a także podać również mocne strony pracownika i to, co w nim cenimy.

 

Trzeba uważać również na stosowane sformułowania. Jeśli podjęliśmy ostateczną decyzję o zwolnieniu, nie zwracajmy się do pracownika, jakby były jakieś szanse na jego pozostanie. Nawet niewinny zwrot może zostać przez niego wyolbrzymiony i zwalniana osoba będzie oczekiwała, że cała sprawa zakończy się na jej korzyść. Po przeprowadzeniu procedury zwolnienia dobrze jest dać czas pracownikowi na pozamykanie swoich spraw i pożegnanie się ze współpracownikami. W kwestii zwolnienia bardzo często porusza się temat outplacmentu. Jest to program wspierający osoby, z którymi rozwiązano stosunek pracy.

 

Zawsze ważne jest, by pracownika traktować z szacunkiem, wykazać się empatią i przestrzegać zasad etyki. To pozwoli zarówno pracodawcy, jak i zwalnianej osobie, przejść przez ten proces bez większych komplikacji.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?