Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Nieuczciwy kontrahent - jak sobie z nim poradzić?

Nieuczciwy kontrahent - jak sobie z nim poradzić?

 
Nieuczciwy kontrahent - jak sobie z nim poradzić?

Nieuczciwy kontrahent - jak go rozpoznać?

 

Wchodząc w relację z najróżniejszymi partnerami biznesowymi z jednej strony mamy szansę poznać ciekawych i wartościowych ludzi, którzy przyczynią się do rozwoju naszego przedsiębiorstwa, z drugiej jednak istnieje zagrożenie, że wśród nich pojawi się nieuczciwy kontrahent.

 

Dlatego zanim rozpoczniemy jakąkolwiek współpracę, należy dobrze sprawdzić przyszłego partnera. Możliwości jest bardzo dużo - począwszy od najprostszej, czyli researchu w internecie. Sprawdzenie wyglądu strony internetowej, poprawności merytorycznej tekstów branżowych, opinii użytkowników dostarcza wielu ważnych informacji. Nie zawsze po przejrzeniu witryny będziemy mogli podjąć ostateczną decyzję. Jednak zdobędziemy wiedzę o tym, jak nasz potencjalny partner traktuje klientów, czy ktoś wydał interesującej nas firmie jakieś rekomendacje, czy jest ona w stanie pochwalić się dużymi osiągnięciami.

 

Kolejnym krokiem w poznaniu przyszłego partnera może być wywiad środowiskowy. Jeśli mamy znajomości w branży, wystarczy podpytać innych, co o danym kontrahencie słyszeli, jaką mają na jego temat opinie. Dużą bazą wiedzy są państwowe rejestry, informujące o tym, kto ma rzeczywistą moc decyzyjną w przedsiębiorstwie, czy jest ono zadłużone.

 

Gdy zdecydujemy się na współpracę, bardzo ważną rolę pełnią odpowiednio sporządzone umowy z kontrahentami. Określenie zakresu zobowiązań, terminów i form płatności oraz kar za niedotrzymanie ustaleń to bardzo ważne zabezpieczenie, które jednocześnie będzie w przyszłości stanowić materiał dowodowy przy dochodzeniu praw w sądzie. Można wprowadzić również regulacje w postaci ustalenia odsetek za opóźnienia w płatnościach, czy określenia innych dodatkowych zabezpieczeń (poręczyciela, gwarancję banku, z ubezpieczenia itp.).

 

Nieuczciwy kontrahent - jak egzekwować swoje prawa?

 

Mimo wzmożonej ostrożności istnieje prawdopodobieństwo, że trafią się nieuczciwi kontrahenci. Pierwsze problemy mogą się pojawiać w momencie opóźnienia płatności. Dobrą praktyką, stosowaną chyba wszędzie, jest wysłanie najpierw informacji (najczęściej mailowej lub przez SMS) o powstałym zadłużeniu i przekroczeniu terminu wpłaty. Być może to tylko chwilowe i jednorazowe opóźnienie.

 

Jeśli jednak okaże się, że nieuczciwy kontrahent nie ma zamiaru wywiązać się z płatności, można skorzystać z usług windykatora. Gdy nasze przedsiębiorstwo jest duże, oferuje usługi na np. krajową skalę, generuje większe prawdopodobieństwo wystąpienia klientów mających problemy z płatnościami. Warto pomyśleć wtedy o stworzeniu własnego działu windykacji.

 

Kolejnym, bardziej stanowczym krokiem, w rozwiązaniu problemów z oszukującym nas partnerem, jest ostrzeżenie o możliwości skierowania sprawy do sądu. Gdy i to nie pomoże, to tak jak w ostrzeżeniu, powinniśmy rozważyć skierowanie sprawy na drogę prawną.

 

W małych czy dużych firmach mogą zdarzyć się nieuczciwi klienci, którzy będą chcieli nas wykorzystać. Dlatego należy regularnie kontrolować wszelkie transakcje - albo osobiście, albo dzięki wykwalifikowanej kadrze. To pozwoli szybko reagować na wszelkie pojawiające się nieprawidłowości.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?