Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

 
Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

Zgrany zespół bezkonfliktowo współpracujących specjalistów to marzenie każdego managera. Krnąbrny pracownik, który podważa każdą decyzję, stanowi duży problem nie tylko dla szefa. Jak sobie poradzić z aroganckim podwładnym?

 

Aroganckie zachowanie pracownika

 

Już na wstępie warto podkreślić, że krytyczne opinie pracowników wobec przełożonych nie są niczym złym. Liczy się to, jak zostają wyrażone. Osoba, która kulturalnie i bez agresji wskazuje jej zdaniem nietrafione decyzje, a dodatkowo podaje rzeczowe argumenty, nie powinna być traktowana jako arogancka czy konfliktowa.

Konstruktywna krytyka, także jeśli wyraża ją pracownik a nie szef, nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie. Wiele firm oddaje w ręce załogi spory zakres odpowiedzialności i oczekuje oddolnej inicjatywy i zaangażowania. Mniejsza kontrola i większa decyzyjność pozwalają odczuwać satysfakcję z pracy i odnaleźć w niej sens, są też bardzo motywujące.

Może się jednak zdarzyć, że krytyka absolutnie nie wynika z dobrej woli. Pracownik nie szanuje przełożonego, odnosi się do niego arogancko i niekulturalnie. Poddaje w wątpliwość każdą decyzję, opóźniając tym samym wykonywanie swoich zadań i pracę reszty zespołu. Jeśli niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego dezorganizuje działanie firmy i nic nie świadczy o tym, że zatrudniony zmieni swój stosunek do szefa, ten ma prawo rozwiązać umowę bez okresu wypowiedzenia.

Bywa, że osoba, która podpisała bezterminową umowę o pracę, czuje się w zasadzie bezkarna. Choć jest to ostateczne rozwiązanie i decyzja przełożonego musi być uargumentowana, to prawo dopuszcza możliwość rozwiązania umowy z kimś, kto nie potrafi współpracować z innymi i tym samym zaburza życie społeczne.

 

Jak utemperować pracownika


Kłótliwy pracownik jest problematyczny i dla szefa, i dla reszty zespołu. Nikt nie lubi funkcjonować w napiętej atmosferze, a kiedy widmo kolejnej kłótni ciągle unosi się w biurze, trudno o pozytywne nastawienie do pracy.

Przełożony powinien zatem interweniować. Konfrontację z aroganckim pracownikiem znacznie ułatwi solidne przygotowanie się do rozmowy i zebranie dowodów winy. Spokój, opanowanie i siła argumentów – to wszystko jest niezwykle ważne, aby spotkanie nie skończyło się kolejną kłótnią. Warto podjąć próbę ustalenia, co jest podłożem ciągłych konfliktów. Być może pracownik nie odnajduje się w grupie, jego zachowania prowokują inni albo czuje się niedowartościowany i krytykując szefa, stara się podbudować niskie poczucie własnej wartości. Prawdopodobnych przyczyn jest bardzo dużo. Dobrze je poznać, choć oczywiście pracownik zawsze powinien być profesjonalny i nie może nie panować nad emocjami. Niezależnie od tego, w czym znajduje się ich przyczyna.

W rozmowie powinny paść konkretne argumenty. Arogancki podwładny musi wiedzieć, jak jego zachowanie wpływa na działalność firmy. Ważne, aby uświadomił sobie powagę sytuacji, zrozumiał, że jego postawa jest nieakceptowalna i jeśli nic się nie zmieni, szef ma prawo wyciągnąć konsekwencje, włącznie z wypowiedzeniem umowy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?