Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Offshoring: co to? Korzyści, zagrożenia

Offshoring: co to? Korzyści, zagrożenia

 
Offshoring: co to? Korzyści, zagrożenia

Offshoring to jedna z opcji wprowadzenia własnej firmy na arenę międzynarodową. Na czym polega takie działanie, jak wpływa na proces biznesowy?

 

Offshoring – definicja

 

Offshoring oznacza przeniesienie części działalności firmy – na przykład produkcji czy usług – za granicę. Celem offshoringu jest zazwyczaj oszczędność kosztów. Typowy przykład stanowi organizowanie przez koncerny odzieży produkcji w krajach azjatyckich. Podobnie wielkie firmy z branży motoryzacyjnej otwierają swoje fabryki w różnych częściach świata – tam, gdzie się im to opłaca. Dzięki temu nadal mają kontrolę nad jakością produktów i zarazem mogą działać w obrębie odległych rynków zbytu.

 

Offshoring a outsourcing

 

Offshoring ma dwie główne formy. Pierwszą jest otworzenie filii przedsiębiorstwa w innym kraju. Podjęcie zagranicznej działalności w tym sensie jest określane jako captive offshoring. Wiąże się on z koniecznością wysokiego wkładu finansowego na start, jednak daje pełną kontrolę firmie-matce np. nad procesami technologicznymi, jakością produktu/usługi. Dzięki captive offshoring firma nie musi dzielić się własną technologią z innymi podmiotami.

 

Drugą opcję stanowi offshore outsourcing, czyli zlecenie podwykonawstwa zewnętrznemu podmiotowi gospodarczemu, działającemu na terenie danego kraju. Podmiot ten jest niezależny kapitałowo i organizacyjnie, a z firmą zlecającą offshore outsourcing wiąże go umowa outsourcingowa.

 

Offshoring – zalety i wady

 

Offshoring ma wiele zalet. Te najważniejsze to:

  • poszerzenie rynków zbytu,
  • obniżenie kosztów produkcji,
  • wzrost prestiżu marki,
  • rozwój przedsiębiorstwa,
  • niekiedy dopłaty rządowe/ ulgi podatkowe dla inwestorów.

Warto jednak pamiętać o trudnościach związanych z działaniami offshorowymi. Należą do nich:

  • ograniczenia prawne – nie wszystkie kraje chętnie witają zagraniczne podmioty gospodarcze i starają się ograniczać taką działalność,
  • wysoki wkład finansowy (w przypadku otwierania filii),
  • ryzyko związane ze skutecznym zarządzaniem filią na odległość, problemy kadrowe czy z zachowaniem norm jakości,
  • ryzyko wycieku tajemnic przedsiębiorstwa,
  • ryzyko niewywiązywania się podwykonawców z umowy (w przypadku współpracy z podmiotami zewnętrznymi),
  • koszty podróży dla kadry dyrektorskiej,
  • problemy z funkcjonowaniem firmy w różnych strefach czasowych,
  • możliwe straty wizerunkowe,
  • problemy językowe i kulturowe.
Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik robót branży sanitarnej

    Grinbud   Gniezno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: kierowanie robotami w zakresie robót sanitarnych; bezpośredni nadzór nad realizacją robót instalacyjnych współpraca z kierownikami budów i kierownikami robót innych branż;
  • Referent ds. zamówień publicznych

    Pomorska Grupa Konsultingowa S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków Uczestniczenie w opracowaniu dokumentacji postępowań o zamówienie publiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami: SWZ wraz z załącznikami; Uczestniczenie w przygotowaniu ogłoszeń w BZP oraz e-Notices; Uczestniczenie w procesie badania i oceny ofert pod kątem...
  • Kierownik Budowy

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierownik ds. Nadzoru Budowlanego

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    prowadzenie prac budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wytycznymi technicznymi; koordynowanie podwykonawców oraz nadzorowanie zespołów wykonawczych; opracowywanie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją; kontrolowanie jakości robót, przestrzegania norm i terminowości;...
  • Inżynier budowy - Kierownik robót

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierowca autobusu

    DELTA SECURITY Sp. z o.o. Sp. k.   Książ Wielkopolski    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Prowadzenie autobusu zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i harmonogramem jazdy; Reprezentowanie firmy w sposób profesjonalny i uprzejmy; Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów w czasie przejazdu; Udzielanie pomocy pasażerom w razie potrzeby; Dbanie o...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?