Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Oświetlenie w biurze – wymagania, przepisy BHP, ergonomia

Oświetlenie w biurze – wymagania, przepisy BHP, ergonomia

 
Oświetlenie w biurze – wymagania, przepisy BHP, ergonomia

Oświetlenie w biurze – wymagania

 

Pozwala szybciej i dokładniej wykonywać obowiązki, umożliwia poruszanie się po pomieszczeniu, dzięki niemu łatwo odnajdujemy niezbędne przedmioty. Wpływa na nasze bezpieczeństwo, samopoczucie i efektywność. Rola prawidłowego oświetlenia w biurze jest nieoceniona. Może być ono naturalne oraz sztuczne. Jednak aby skutecznie wspomagało komfort pracy i nie szkodziło zdrowiu, powinno odpowiadać ustalonym normom.

 

Oświetlenie w biurze – BHP

 

Główną regulacją określającą zasady oświetlania w biurze jest rozporządzenie, wydane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Według dokumentu, jeśli tylko jest to możliwe i nieszkodliwe ze względu na rodzaj produkcji, a pracodawca nie wystąpił o zgodę na stosowanie wyłącznie instalacji elektrycznej, do pomieszczenia pracy należy dostarczyć światło dzienne. Oświetlenie w biurze powinno więc docierać do pracowników przez okna i świetliki.

 

Niezależnie od dziennego, pracownikom należy zapewnić także oświetlenie elektryczne. Zarówno światło dzienne, jak i elektryczne powinno z kolei spełniać wymagania rozpisane w Polskich Normach (określają one między innymi natężenia światła na ścianach, w polu zadania, bezpośredniego otoczenia).

 

Dodatkowo w rozporządzeniu zaznacza się, że okna i świetliki, które wpuszczają światło dzienne, powinny być czyste, zabezpieczone przed skraplaniem i wyposażone w urządzenia ułatwiające ich otwieranie i zamykanie z poziomu podłogi. To podstawowe wymagania oświetlenia w biurze. Całą listę znajdziemy w Rozdziale 4. Rozporządzenia.

 

Oświetlenie w biurze – ergonomia

 

Dlaczego tak ważne jest prawidłowe oświetlenie w biurze? Wiele się mówi o ergonomii, czyli dostosowywaniu urządzeń i wykorzystywanych narzędzi do możliwości fizycznych i psychicznych człowieka. Jakie warunki powinno spełniać oświetlenie w biurze, by zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki? Otóż jak możemy przeczytać na stronie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, powinno gwarantować m.in. wygodę widzenia. Czyli co dokładnie? Wygoda widzenia występuje, gdy spełnione są trzy główne warunki:
- „zdolność rozróżniania szczegółów jest pełna,
- spostrzeganie jest sprawne, pozbawione ryzyka dla człowieka,
- spostrzeganie nie prowadzi do odczucia pewnej przykrości, niewygody, nadmiernego zmęczenia, a przeciwnie jest połączone z pewną przyjemnością”.

 

Jakie oświetlenie w biurze

 

Jakie występują rodzaje oświetlenia w biurze? Przyjmuje się różne kryteria. Powołując się na wcześniej cytowany już CIOP, w zależności od tego, co jest oświetlane, możemy wyróżnić:
- oświetlenie ogólne (bez szczególnych miejsc wyróżnionych strumieniem światła),
- oświetlenie miejscowe – to dodatkowe oświetlenie konkretnego obszaru pracy wzrokowej,
- oświetlenie złożone – będący połączeniem powyższych.

 

Dobranie odpowiedniego rodzaju pracy uzależnione jest od rodzaju pracy, charakteru oświetlanych stanowisk itp.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?