Ważna dostawa nie przyszła na czas, raporty wysłano z opóźnieniem, nie powiadomiono kontrahenta o istotnej kwestii. Pracownik mający kłopoty z pamięcią może być dla firmy dużym problemem, narazić ją na szkody finansowe i wizerunkowe. Jeśli Twój podwładny ma na koncie podobne wpadki, zanim podejmiesz radykalne kroki, poznaj przyczynę problemu. Być może da się go łatwo naprawić.
Spis treści
Zapominalski pracownik – co może być przyczyną?
Zapominanie o różnych sprawach przez pracownika niekoniecznie musi świadczyć o jego niekompetencji. Często powodem jest zbyt duże obłożenie obowiązkami jednej osoby, w dodatku bardzo różnorodnymi. Nawał zadań powoduje przemęczenie oraz zwiększa stres w pracy, a te przekładają się na kłopoty z koncentracją, ale także problemy z zapamiętywaniem.
Kolejną przyczyną może być niewłaściwa organizacja zadań i brak narzędzi, które ją ułatwiają. Czy w Twojej firmie jest dostępne oprogramowanie służące do raportowania zadań, kontroli procesów? Czy korzysta się z systemów teleinformatycznych, a może biuro wygląda jak XIX-wieczne archiwum z piętrzącymi się katalogami i świstkami?
Zapominanie i przekręcanie słów może też świadczyć o osobistych problemach zatrudnionego, np. pogarszającym się stanie zdrowia.
Kłopoty z pamięcią pracownika – jak rozwiązać ten problem?
Gdy poznasz przyczynę, będziesz mógł właściwie zareagować. Jako pracodawca oczywiście masz prawo zwolnić osobę, która nie wypełnia należycie swoich obowiązków, określonych w umowie. Warto jednak nie działać pochopnie i rozważyć na początek inne opcje.
Po pierwsze, przyjrzyj się liście obowiązków danej osoby. Prawdopodobnie część zadań można delegować tymczasowo komuś innemu – i sprawdzić czy to rozwiąże problem. Zobacz także, czy podział zadań w Twojej firmie jest sprawiedliwy.
Po drugie zastanów się, jak możesz ulepszyć organizację pracy danego zespołu. Być może warto wprowadzić też kilka nowych zasad – choćby nawyk wpisywania do powszechnie dostępnego (lub udostępnianego określonym osobom) kalendarza. Warto poprosić o sugestię podwładnych lub team leaderów – prawdopodobnie sami wiedzą, co ułatwiłoby im pracę i wywiązywanie się z terminów.
Każdy pracodawca ma możliwość wysłania pracownika na okresowe badania lekarskie, nie tylko cyklicznie – w ustalonych terminach, ale także wtedy gdy podejrzewa, że w wyniku wykonywania obowiązków pogorszył się stan zdrowia podwładnego. Narastające problemy z pamięcią mogą być symptomem chorobowym.
Dobrym pomysłem jest też rozmowa z podwładnym. Problemy z zapamiętywaniem obowiązków służbowych niekiedy wynikają z trudnej sytuacji osobistej, rodzinnej. W tym wypadku pomóc może przerwa w pracy, urlop wypoczynkowy. Jako pracodawca nie możesz zmusić do niego osoby zatrudnionej, możesz jednak zasugerować takie rozwiązanie.
Wypróbuj także dietę dla mózgu!
Kłopoty z pamięcią pracownika – najczęściej zadawane pytania:
-
Co robić, gdy pracownik ma problemy z pamięcią?
Warto wysłać pracownika, któremu pogorszyła się pamięć, na badania lekarskie. Można zaproponwać także rozwiazania, dzięki którym zapominanie stanie się mniejszym problemem np. stosowanie notatek, informowanie na bieżąco innych pracowików, tworzenie raportów lub stosowanie oprogramowania wspierającego pracę. Jeśli słaba pamięć pracownika utrudnia w znacznym stopniu wykonywanie przez neigo obowiązków, można także przesunąć go na inne stanowisko lub nieco zmienić zakres jego obowiązków.
-
Jakie są powody pogorszenia pamięci u pracownika?
Zapominanie może być wynikiem problemów zdrowotnych lub chociażby procesu starzenia. Innym powodem mogą być choroby bądź zaburzenia psychiczne. Przyczynę nagłego pogorszenia pamięci wskaże lekarz.