Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Strategia firmy – definicja, cechy, rodzaje, wyznaczniki

Strategia firmy – definicja, cechy, rodzaje, wyznaczniki

 
Strategia firmy – definicja, cechy, rodzaje, wyznaczniki

Strategie zarządzania – co to jest

 

Według internetowego Słownika Języka Polskiego słowo strategia oznacza „przemyślany plan działań w jakiejś dziedzinie”. Termin ten częściej może kojarzyć się z działaniami wojennymi, jednak już od wielu lat stosowany jest w nomenklaturze biznesowej. Obecnie wiele firm decyduje się na opracowanie strategii rozwoju. Są to rozległe plany na przyszłość oraz cele, do których przedsiębiorstwo będzie dążyć przez następnych kilka lat. Niektórzy przedsiębiorcy rezygnują z tworzenia takich projektów. Skupiają się bardziej na teraźniejszości. Jednak zarządy wielkich korporacji zdają sobie sprawę, że opracowanie strategii firmy jest bardzo ważne, ponieważ pomaga osiągnąć sukces.

 

Rodzaje strategii zarządzania

 

W środowisku biznesowym można wyróżnić kilka rodzajów strategii zarządzania. Jeden z podziałów zaproponowali L. Rude i P. Holland. Wyróżnili oni następujące typy strategii przedsiębiorstw:

• wzrost,
• stabilizacja,
• działania obronne,
• kombinowanie.

 

Strategia wzrostu jest najbardziej rozwojowa. Firmy są nastawione na umacnianie swojej pozycji na rynku. Nadrzędne cele to: osiągnięcie pozycji leadera w danej branży oraz maksymalizacja zysku.

 

Kolejny typ – strategia stabilizacji – polega na podejmowaniu decyzji, które pozwolą zachować obecną pozycję przedsiębiorstwa. Podobnie jest w przypadku działań obronnych, które mają na celu bronić prestiżu firmy przed naporem konkurencji. W większości przypadków różne rodzaje strategii są używane wymiennie. Wszystko zależy bowiem od prężnie zmieniającej się sytuacji na rynku.

 

Zarządzanie strategiczne – cechy

 

Ciężko określić, która z powyższych strategii stanowi najlepsze rozwiązanie. Jeśli firma decyduje się na wprowadzenie planów rozwoju, to musi wziąć pod uwagę stan swoich finansów oraz sytuację na rynku. Dobre projekty strategiczne charakteryzują się pewnymi cechami. Przede wszystkim ważna jest prostota, która zapewnia odpowiednią komunikację wenątrzzakładową. Strategia powinna być zrozumiała dla otoczenia, zwłaszcza dla pracowników. Jasne i klarowne określenie celów pozwala zaoszczędzić czas, a jak wiadomo, czas to pieniądz. Kolejny ważny aspekt to wewnętrzna spójność. Działania strategiczne nie powinny się wykluczać.

 

Strategia przedsiębiorstwa – wyznaczniki dobrej strategii

 

Tworząc plan działania na przyszłość, przedsiębiorcy powinni pamiętać o kilku czynnikach, które są kluczowe do tego, aby osiągnąć sukces. Ważną kwestią jest określenie misji. Wiąże się to między innymi z dokładnym przeanalizowaniem rynku zbytu oraz sposobu dystrybucji dóbr i usług. Strategie długoterminowe muszą brać pod uwagę zmienną sytuację na rynku. Dlatego pracując nad stworzeniem projektów, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów z dziedziny ekonomii oraz finansów. Ważne jest, aby poszczególne części planów były wprowadzane etapami. Jednoczesna realizacja wszystkich założonych celów to skomplikowany i ryzykowny proces.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?