Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

 
Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

W wielu przedsiębiorstwach szatnia, w której pracownicy mogą np. założyć ubrania robocze, jest czymś absolutnie niezbędnym. Poznaj obowiązki pracodawcy względem tego, jak powinny wyglądać zgodnie z przepisami szatnie pracownicze.

 

Szatnie dla pracowników: wymagania

 

Odpowiedzi na wątpliwości związane z organizacją szatni dostarczają przepisy bhp, to znaczy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – w szczególności poświęcony im Załącznik „Pomieszczenia i Urządzenia Higienicznosanitarne”, Rozdział 2.

 

Przede wszystkim podobnie jak umywalnie, pomieszczenia z natryskiem i ustępy, szatnie pracownicze również muszą być oddzielne dla kobiet i dla mężczyzn. Wyjątkiem są zakłady pracy, w których na jednej zmianie obowiązki wykonuje do 10 pracowników – o ile jest możliwość oddzielnego korzystania z szatni przez kobiet i mężczyzn.

 

Ponadto szatnie powinny:
• znajdować się w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach;
• być oświetlone, w miarę możliwości światłem dziennym;
• być suche, ogrzewane;
• mieć zapewnioną przynajmniej czterokrotną wymianę powietrza na godzinę (przy czym jeśli w szatniach są okna otwieralne i z pomieszczenia korzysta do 10 osób, wymiana powietrza nie może mieć mniejszej częstotliwości niż 2 razy na godzinę, a także mieć wentylację mechaniczną, jeśli są zorganizowane w piwnicach lub suterenach);
• mieć miejsca siedzące (dla co najmniej połowy osób na jednej zmianie);
• zapewniać przynajmniej 1,5-metrowe przejścia komunikacyjne i między rzędami szafek. Między rzędami szafek a ścianą odległość nie może być mniejsza niż 1,1 m;
• mieć wysokość co najmniej 2,5 m, dopuszcza się też zmniejszenie wysokości pomieszczenia do 2,2 m w świetle, jeśli znajduje się w suterenie/piwnicy.

 

W szatniach (lub innych przystosowanych do tego pomieszczeniach) pracownicy przechowują odzież, w związku z czym niezbędne są szafki pracownicze, wieszaki lub inny system, który to umożliwia.

 

Rodzaje szatni w pracy

 

Rozporządzenie określa również rodzaje szatni. Zgodnie z art. § 9. 2.:

 

„Szatnie dzieli się na:

1) szatnie odzieży własnej pracowników – przeznaczone do przechowywania odzieży należącej do pracowników (domowej), jeżeli ze względów higienicznych odzież ta nie powinna się stykać z odzieżą roboczą i środkami ochrony indywidualnej;
2) szatnie odzieży roboczej i ochronnej – przeznaczone do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
3) szatnie podstawowe – przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej;
4) szatnie przepustowe – składające się z części przeznaczonej na odzież własną pracowników, części przeznaczonej na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej oraz przepustowego zespołu sanitarnego z natryskami, łączącego obie te części”.

 

Szczegółowe wytyczne względem każdego rodzaju szatni znajdziemy w rozporządzeniu bhp.

 

Szatnia pracownicza w zakładzie pracy: kiedy obowiązuje?

 

Zgodnie z art. § 111:
„Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

 

A zatem to, czy w przedsiębiorstwie niezbędna jest szatnia lub szatnie, zależy od rodzaju i warunków wykonywania pracy.

 

Szatnie dla pracowników muszą być „dostosowane do rodzaju prac, stopnia narażenia pracownika na zabrudzenie ciała i zanieczyszczenia jego odzieży substancjami szkodliwymi, trującymi lub materiałami zakaźnymi” (§ 9. 1.). W razie potrzeby w zespole szatni powinny znajdować się też pomieszczenia ze sprzętem do odkażania, odpylania i suszenia ubrań oraz czyszczenia butów. Jeśli urządzeń jest kilka, każde musi być w oddzielnym pomieszczeniu.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?