Dynamiczny rozwój branży IT wymaga szeregu zmian technologicznych i związanych z nimi kompetencji pracowników. Specjaliści zajmujący się reklamą internetową, którzy wcześniej planowali zakup mediów (media plannerzy), konfigurowali kampanie AdWords, wykonywali analizy czy prace graficzne, teraz potrzebują zupełnie nowego zestawu umiejętności. Reklama w internecie może być obecnie dostosowana do zainteresowań, intencji zakupowych czy nawet pogody. Wymusiło to na agencjach reklamowych, domach mediowych i samych reklamodawcach zmianę wymagań dotyczących kompetencji członków zespołu.
Okazało się, że potrzebni są pracownicy, którzy sprawnie odnajdują się w zagadnieniach technologicznych i potrafią wykorzystać ich potencjał. Wiedzą, jak obsługiwać różne DSP (Demand Side Platform) (1) i SSP (Supply Side Platform) (2) oraz znają zalety Open Auction czy Private Deals. Powinni być to eksperci, którzy dzięki silnym umiejętnościom analitycznym potrafią stworzyć strategię pozwalającą na podniesienie wyników sprzedaży, zwiększenie świadomości marki, promocję sezonowych akcji oraz dobiorą urządzenie, na którym reklamy zostaną wyemitowane. Takie osoby to właśnie specjaliści od zakupu programatycznego (Programmatic Specialist).
Co ciekawe, branża wciąż ewoluuje. Chociaż sama profesja specjalisty od zakupu programatycznego jest dość nowa, to stale powstają jej kolejne odmiany i egzotyczne nazwy stanowisk. Najciekawsze przykłady to Omnichannel Director czy Growth Hacker.
Warto wspomnieć, że oprócz kompetencji technicznych zmieniają się też wymagania co do kompetencji tzw. „miękkich”. W tej ciągle rozwijającej się branży poszukiwane są osoby, które szybko dostosowują się do nowych realiów i potrafią je kształtować. Specjalista od zakupu programatycznego musi być kreatywny, sprawnie podejmować trafne decyzje oraz mieć świetne umiejętności komunikacyjne, gdyż na co dzień będzie współpracować z osobami zarówno z wnętrza firmy, jak i z klientami. Można zaryzykować stwierdzenie, że przy odpowiednich predyspozycjach oraz po zdobyciu właściwej wiedzy takimi pracownikami stanie się znaczna liczba osób z branży reklamy internetowej.
Poza agencjami reklamowymi specjaliści od zakupu programatycznego są również często poszukiwani przez wydawców internetowych, którzy zaczęli sprzedawać powierzchnię reklamową w sposób pragmatyczny. Wydawcy musieli postawić na szybkie przekwalifikowanie specjalistów od kampanii performance czy sprzedaży tradycyjnej, ponieważ ekspertów od zakupu pragmatycznego było i jest wciąż bardzo niewielu. Kolejna duża grupa chętnie zatrudniająca specjalistów z dziedziny programmatic buying to reklamodawcy. Wewnętrzny, wykwalifikowany w tym zakresie zespół nadal stanowi o znacznej przewadze na tle konkurencji.
Niektóre marki już zaczęły tworzyć takie działy w obrębie własnej organizacji. Sprawia to, że zapotrzebowanie na specjalistów od zakupu programatycznego będzie stale rosło.
Magdalena Bornos-Paciorek
Industry Manager, Google
(1) Technologia umożliwiająca zakup reklamy w modelu programmatic.
(2) Technologia, dzięki której wydawca może udostępnić odsłony strony internetowej do sprzedaży w modelu programmatic.
Czytaj także: Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?