– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.
Lista stanowisk - Specjalista ds. Compliance
Polecane oferty - Prawo
-
Credit Agricole Bank Polska S.A. za 2 dni wygasastarszy specjalista (senior) umowa o pracę pełny etat
Specjalista ds. Compliance
CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Specjalista ds. compliance, inaczej compliance officer, to pracownik, który odpowiada za zapewnienie zgodności działalności firmy z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego, normami oraz wewnętrznymi procedurami. Osoba na stanowisku compliance specialist gwarantuje przestrzeganie przepisów dotyczących w szczególności ochrony danych osobowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML), przestrzegania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz innych regulacji. Praca tej osoby ma ogromne znaczenie dla ochrony wizerunku i uniknięcia strat finansowych przedsiębiorstwa. Zakres obowiązków compliance officera obejmuje monitorowanie różnych aspektów działalności przedsiębiorstwa, a także funkcjonowania działu administracji i zarządzania kadrami. Na podstawie kontroli specjalista sporządza opinie oraz raportuje potencjalne zagrożenia związanych z naruszeniem zasad compliance. Ponadto pracownik ma za zadanie wdrażanie rozwiązań organizacyjnych minimalizujących potencjalne ryzyko. Jego rola w firmie jest bardzo różnorodna. Choć jest to samodzielne stanowisko np. główny specjalista ds. compliance czy ekspert ds. zarządzania zgodnością średniego szczebla, pracownik w czasie realizacji codziennych zadań współpracuje z różnymi działami w firmy.
WYMAGANIA
W ofertach pracy dotyczących stanowiska compliance managera czy specjalisty ds. compliance powtarza się wymóg wykształcenia wyższego. Preferowane są osoby, które ukończyły prawo bądź ekonomię. Pracodawcy oczekują, że kandydat będzie miał dogłębną wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa krajowego i międzynarodowego, w tym regulacji specyficznych dla danej branży. Najchętniej zatrudniane są osoby, które mają doświadczenie w pracy na podobnych stanowiskach, w zarządzaniu ryzykiem i opracowywaniu procedur wewnętrznych.
Warto zwrócić uwagę także na kompetencje miękkie. Ekspert ds. compliance powinien mieć wysoko rozwinięte umiejętności analityczne, być osobą skrupulatną i doskonale zorganizowaną, a także kierującą się poszanowaniem dla przepisów i wysoką etyką zawodową. Znaczenie mają także umiejętności komunikacyjne, w tym zdolność do efektywnego doradzania i służenia wsparciem pracownikom firmy, a także prostego wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych i proceduralnych. Kolejne często brane pod uwagę kryteria oceny kandydata to stopień znajomości języka angielskiego, a także kompetencje cyfrowe. Obie te kwestie są istotne, ponieważ specjalista w czasie pracy często wykorzystuje specjalistyczne narzędzia compliance, a także posiłkuje się międzynarodowymi przepisami i normami.
WARUNKI PRACY
Typowa praca specjalisty ds. compliance odbywa się w przestrzeni biurowej przedsiębiorstwa, instytucji finansowej czy organizacji. Jest to stanowisko samodzielne, wiążące się jednak z koniecznością odbywania regularnych spotkań z działami operacyjnymi, audytowymi i zarządzającymi, a także z organami nadzoru. Specjaliści ci zwykle pracują w stałych godzinach pracy danej jednostki, np. od 8:00 do 16:00, najczęściej na pełen etat. Co istotne, pracownik musi być gotowy do ciągłego aktualizowania wiedzy, śledzenia zmieniających się przepisów oraz trendów na rynku pracy. Niezbędne mogą być np. szkolenia branżowe.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Specjaliści ds. compliance zatrudniani są w różnych dziedzinach gospodarki, szczególnie w bankowości, ubezpieczeniach, firmach doradczych, przedsiębiorstwach technologicznych, a także we wszelkiego rodzaju organizacjach podlegających regulacjom prawnym. Specjaliści mogą liczyć na pracę w rozwijających się działach compliance, które odpowiadają w danej jednostce za wdrażanie strategii i planu operacyjnego działań zgodności w organizacji. Perspektywy na szybkie znalezienie pracy są dobre, co wiąże się z rosnącą świadomością znaczenia compliance w biznesie. Alternatywą jest własna działalność gospodarcza i prowadzenie audytów wewnętrznych na zlecenie klientów i doradztwo w zakresie ryzyka.
ZAROBKI
Zarobki specjalisty ds. compliance mogą być bardzo atrakcyjne, szczególnie w takich branżach jak bankowość, finanse i IT. Warto mieć jednak świadomość, że zróżnicowanie płac w tym zawodzie jest znaczne i zależne między innymi od umiejętności i doświadczenia pracownika, a także wielkości i lokalizacji miejsca pracy. Zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń za rynkową stawkę wynagrodzenia na stanowisku compliance officera średniego szczebla uważa się zarobki rzędu około 7-11 tys. zł brutto miesięcznie.
Praca Specjalista ds. ComplianceNajnowsze artykuły
Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza
Wigilia w pracy – jak się ubrać?
Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.
Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog
Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.
Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy
W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska.
Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom
Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.
Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem
Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?
Najnowsze komunikaty
Best Quality Employer 2025 – zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy
Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer. To inicjatywa, która ma na celu uhonorowanie firm wyznaczających najwyższe standardy w dziedzinach takich jak polityka zatrudnienia, troska o rozwój pracowników i kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?