Kończysz kurs: grafika komputerowa dla początkujących, a potem dla zaawansowanych, robisz dyplom na studiach z grafiki, słowem – poświęcasz wiele czasu na zdobycie specjalistycznych umiejętności i chcesz podjąć zawód grafika. I tu pojawia się trudność – skąd masz wziąć pierwsze zlecenia, które pozwolą ci wejść na rynek, a z czasem wyrobić markę? Warto wziąć pod uwagę kilka możliwości.
Zanim zaczniesz się rozglądać za pierwszą pracą, pamiętaj, że w tej branży rolę wizytówki i najważniejszy element autopromocji usług pełni portfolio grafika. Należy w nim uwzględniać najlepiej wykonane, reprezentatywne prace, ukazujące zarazem znajomość różnorodnych technik, jak i oryginalność czy zainteresowania. Portfolio cyfrowe powinno być przystosowane do wyświetlania na różnych ekranach. Najlepiej, jeśli grafik może je udostępniać online. Na początku ścieżki zawodowej nie będzie zbyt bogate, niemniej możesz w nim umieścić choćby prace wykonywane na studiach, na prośbę rodziny i znajomych itp.
Mając przygotowane portfolio, możesz zacząć rozglądać się w poszukiwaniu zlecenia dla grafików. Znajdziesz je w kilku miejscach w internecie. Jakich?
Social media
Zapisz się do grup skupiających freelancerów, grafików, artystów audiowizualnych czy po prostu typu dam pracę/szukam pracy. Jeśli dany portal stwarza taką możliwość, pamiętaj o włączeniu powiadomień, by zawsze otrzymywać informację o nowym zleceniu. W tym wypadku liczy się bowiem czas reakcji – przedsiębiorcy wybierają często tych zleceniobiorców, którzy najszybciej odpowiedzą na zgłoszenie.
Konkursy graficzne
Warto rozejrzeć się na nimi już w czasie nauki, o niektórych może cię poinformować np. biuro karier twojej uczelni czy platforma, na której wykonujesz kurs. Konkursy dla grafików są bardzo popularne na Zachodzie i zyskują zwolenników również w Polsce. Wystarczy zapoznać się z warunkami i w odpowiednim terminie oddać projekt. By przeglądać konkursy, często trzeba zarejestrować się na portalu dla grafików. Zwróć uwagę, jakie są koszty rejestracji, czy jest to popularna platforma, jak wiele bieżących konkursów się na niej znajduje.
Giełda zleceń
Giełda zleceń najczęściej funkcjonuje w ramach większego portalu skupiającego różnego rodzaju ogłoszenia, np. o pracę, kupna-sprzedaży itp. Pracodawcy i zleceniodawcy zamieszczają na nich oferty typu Zatrudnię grafika. Proces pozyskiwania zlecenia zazwyczaj obejmuje uzupełnienie formularza lub inny sposób kontaktu z firmą oraz przedstawienie portfolio. W przeciwieństwie do konkursów, by przeglądać oferty na giełdach zleceń zazwyczaj nie trzeba być zalogowanym na branżowej platformie.
Strony agencji projektowych
Umowa z agencją projektową to zabezpieczenie finansowe dla grafika, który może być pewien stałego napływu zleceń i nie musi martwić się już promocją własnych usług. Z drugiej strony pracuje nie na własne nazwisko, ale na rzecz wybranej marki, ma zatem ograniczone możliwości względem doboru projektów. Agencje współpracują z grafikami w ramach umów b2b, umów o dzieło, niemniej czasami przyjmują na stałe pracowników w ramach umowy o pracę.
Stocki
Zapotrzebowanie na zdjęcia stockowe raczej nie zmaleje – niezliczone podmioty wykorzystują je na swoich stronach internetowych. Stawki za zdjęcia stockowe zwykle nie są wysokie, dlatego większość grafików traktuje stocki jako dodatkowe źródło dochodu.