Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

 
Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

Gdy byliśmy dzieci, wielu z nas miało w zwyczaju zasypywania dorosłych niekończącymi się pytaniami na temat praktycznie każdego aspektu otoczenia. Dzięki temu szybciej i łatwiej uczyliśmy się nowych rzeczy, poznawaliśmy świat, rozwijaliśmy krytyczne myślenie. To podejście, często porzucane w życiu dorosłym, wykorzystuje metoda action learning. Pozwala ona na szybką naukę w czasie pracy w grupach.

 

Spis treści

Action learning – co to?

 

Action learning to sposób uczenia się wybiegający poza tradycyjny schemat biernego przyjmowania informacji i zapamiętywania ich. Jest zalecany dorosłym, np. w czasie pracy zespołowej w firmie. Powstał w latach 40. XX wieku, a jego twórcą był brytyjski naukowiec Reginald “Reg” Revans. Ciekawostką jest, że ten profesor akademicki reprezentował również Wielką Brytanią w skoku w dal podczas Igrzysk Olimpijskich w 1928 r. w Amsterdamie. Połączenie pasji sportowej i naukowej zaowocowało stworzeniem teorii nauczania, w której na pierwszy plan wysuwa się praktyka, działanie, a przyswajanie teorii ma znaczenie wtórne.

 

Action learning – zasady

 

Action learning stosowany jest w małych grupach. W czasie nauki każda osoba nie tylko przyswaja wiedzę, ale przede wszystkim ocenia własne działania po to, by je poprawić. Pomóc w tym mają pytania pomocnicze. Pytania może zadawać lider grupy bądź każdy z uczestników. Odpowiadanie na nie na bieżąco pozwala na posuwanie pracy do przodu, wyznaczanie kolejnych ścieżek, jakimi należy podążyć, a także problemów do rozwiązania. Pytania kontrolne stanowią też gwarancję, że w czasie realizacji projektu nie zostaną pominięte istotne kwestie. 

 

Action learning może być dostosowywany do potrzeb grupy. Bywa, że pytania kontrolne zadaje lider zespołu i odpowiedzi są udzielane przez wszystkich. W innych przypadkach poszczególnym osobom czy podgrupą przydzielane jest do opracowania zagadnienie będące odpowiedzią na któreś z pytań.

 

Action learning – jakie pytania formułować?

 

Cztery podstawowe pytania w czasie action learningu to:

 

  • gdzie?

  • kto?

  • kiedy?

  • co?

 

Dodatkowe pytania pomocnicze to z kolei:

 

  • dlaczego?

  • jak dużo?

 

Jak widać, są one bardzo ogólne – w czasie pracy nad konkretnym projektem należy je doprecyzować.

 

Action learning – zalety

 

Zaletą pracy zespołowej przy pomocy action learning jest to, że podwładni nie koncentrują się na teoretycznych zagadnieniach, ale na problemach stawianych przed nimi tu i teraz, w konkretnej sytuacji. Pracownicy podejmują pewne działanie, a potem oceniają jego skuteczność i wywołane skutki. Wyciągają ogólne wnioski dotyczące obranej strategii (właśnie temu służą pytania pomocnicze), ale na pierwszym planie znajduje się realny problem, a nie oderwana od rzeczywistości teoria.

 

Action learning – skuteczność

 

Jest to podejście typu: najpierw praktyka, potem teoria. Action learning rozwija krytyczną refleksję nad własnym działaniem, przyspiesza naukę, poprawia efektywność pracy zespołowej.

 

Action learning – wady

 

Zestaw pytań kontrolnych jest bardzo krótki, dlatego w pewnych przypadkach może być niewystarczający do postawienia hipotez, wyciągnięcia wniosków i realizacji niektórych projektów – uczestnicy powinni o tym pamiętać i modyfikować zestaw pytań w razie potrzeby.

 

Pracownicy mogą zbytnio koncentrować się na odpowiadaniu na pytania dotyczące konkretnego zagadnienia i przez to stracić szerszą perspektywę, główne cele projektu.

 

Action learning – zastosowanie

 

Action learning doczekał się wielu modyfikacji, dzięki czemu może być wykorzystywany np. do zarządzania zespołem pracowników, rozwiązywania problemów pojawiających się podczas pracy nad projektami, wdrażania nowych technologii w zespole, opracowywania nowej strategii marketingowej itp. W stosowaniu action learning w firmie pomoże doświadczony w tej metodzie coach.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.