Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

 
Action learning: idealna metoda w pracy zespołowej?

Gdy byliśmy dzieci, wielu z nas miało w zwyczaju zasypywania dorosłych niekończącymi się pytaniami na temat praktycznie każdego aspektu otoczenia. Dzięki temu szybciej i łatwiej uczyliśmy się nowych rzeczy, poznawaliśmy świat, rozwijaliśmy krytyczne myślenie. To podejście, często porzucane w życiu dorosłym, wykorzystuje metoda action learning. Pozwala ona na szybką naukę w czasie pracy w grupach.

 

Spis treści

Action learning – co to?

 

Action learning to sposób uczenia się wybiegający poza tradycyjny schemat biernego przyjmowania informacji i zapamiętywania ich. Jest zalecany dorosłym, np. w czasie pracy zespołowej w firmie. Powstał w latach 40. XX wieku, a jego twórcą był brytyjski naukowiec Reginald “Reg” Revans. Ciekawostką jest, że ten profesor akademicki reprezentował również Wielką Brytanią w skoku w dal podczas Igrzysk Olimpijskich w 1928 r. w Amsterdamie. Połączenie pasji sportowej i naukowej zaowocowało stworzeniem teorii nauczania, w której na pierwszy plan wysuwa się praktyka, działanie, a przyswajanie teorii ma znaczenie wtórne.

 

Action learning – zasady

 

Action learning stosowany jest w małych grupach. W czasie nauki każda osoba nie tylko przyswaja wiedzę, ale przede wszystkim ocenia własne działania po to, by je poprawić. Pomóc w tym mają pytania pomocnicze. Pytania może zadawać lider grupy bądź każdy z uczestników. Odpowiadanie na nie na bieżąco pozwala na posuwanie pracy do przodu, wyznaczanie kolejnych ścieżek, jakimi należy podążyć, a także problemów do rozwiązania. Pytania kontrolne stanowią też gwarancję, że w czasie realizacji projektu nie zostaną pominięte istotne kwestie. 

 

Action learning może być dostosowywany do potrzeb grupy. Bywa, że pytania kontrolne zadaje lider zespołu i odpowiedzi są udzielane przez wszystkich. W innych przypadkach poszczególnym osobom czy podgrupą przydzielane jest do opracowania zagadnienie będące odpowiedzią na któreś z pytań.

 

Action learning – jakie pytania formułować?

 

Cztery podstawowe pytania w czasie action learningu to:

 

  • gdzie?

  • kto?

  • kiedy?

  • co?

 

Dodatkowe pytania pomocnicze to z kolei:

 

  • dlaczego?

  • jak dużo?

 

Jak widać, są one bardzo ogólne – w czasie pracy nad konkretnym projektem należy je doprecyzować.

 

Action learning – zalety

 

Zaletą pracy zespołowej przy pomocy action learning jest to, że podwładni nie koncentrują się na teoretycznych zagadnieniach, ale na problemach stawianych przed nimi tu i teraz, w konkretnej sytuacji. Pracownicy podejmują pewne działanie, a potem oceniają jego skuteczność i wywołane skutki. Wyciągają ogólne wnioski dotyczące obranej strategii (właśnie temu służą pytania pomocnicze), ale na pierwszym planie znajduje się realny problem, a nie oderwana od rzeczywistości teoria.

 

Action learning – skuteczność

 

Jest to podejście typu: najpierw praktyka, potem teoria. Action learning rozwija krytyczną refleksję nad własnym działaniem, przyspiesza naukę, poprawia efektywność pracy zespołowej.

 

Action learning – wady

 

Zestaw pytań kontrolnych jest bardzo krótki, dlatego w pewnych przypadkach może być niewystarczający do postawienia hipotez, wyciągnięcia wniosków i realizacji niektórych projektów – uczestnicy powinni o tym pamiętać i modyfikować zestaw pytań w razie potrzeby.

 

Pracownicy mogą zbytnio koncentrować się na odpowiadaniu na pytania dotyczące konkretnego zagadnienia i przez to stracić szerszą perspektywę, główne cele projektu.

 

Action learning – zastosowanie

 

Action learning doczekał się wielu modyfikacji, dzięki czemu może być wykorzystywany np. do zarządzania zespołem pracowników, rozwiązywania problemów pojawiających się podczas pracy nad projektami, wdrażania nowych technologii w zespole, opracowywania nowej strategii marketingowej itp. W stosowaniu action learning w firmie pomoże doświadczony w tej metodzie coach.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!