Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie zespołem pracowników - umiejętność pożądana przez pracodawców

Zarządzanie zespołem pracowników - umiejętność pożądana przez pracodawców

 
Zarządzanie zespołem pracowników - umiejętność pożądana przez pracodawców

Zarządzanie pracownikami - dlaczego jest ważne


Zarządzanie zespołem to bardzo ważny element pracy każdego kierownika bądź team leadera. Niezależnie od tego, czy jest to hala produkcyjna, czy wielka korporacja, istotna jest efektywna współpraca między podwładnymi, co w konsekwencji przekłada się na wyniki. Najprościej można powiedzieć, że zarządzanie pracownikami opiera się na 4 filarach. Są to: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie. Kluczem do sukcesu jest prawidłowe funkcjonowanie tych elementów. Kierowanie zespołem polega także na wykorzystaniu potencjału zatrudnionych osób. To właśnie przełożony powinien ocenić, jakie zdolności ma dana osoba i w ten sposób przydzielać jej najbardziej odpowiednie zadania. Jeżeli zatem chcemy, aby nasza firma odniosła sukces na rynku, to musimy mieć zgrany i dobrze zarządzany zespół.

 

Kierowanie zespołem - jak sprawnie zarządzać ludźmi


Przełożony powinien być osobą charyzmatyczną, która wzbudza zaufanie. Team leader powinien pamiętać, że przewodzenie zespołem to nie tylko władcze zlecanie zadań. Nie każdy nadaje się do tego, aby objąć pozycję kierownika. Prawidłowe zorganizowanie pracy podwładnych oznacza, że przełożony dokładnie zna wszystkie etapy wytwarzania produktu, a także potrafi ocenić, kto najlepiej poradzi sobie z wykonaniem danego obowiązku.

Ważne jest także stawianie celów. Ludzie często muszą mieć poczucie, że do czegoś dążą. Istotna
jest w tym wypadku jasność w precyzowaniu komunikatów. W pracy nie powinno być bowiem żadnych niedomówień. Zatrudnieni muszą wiedzieć, jaki jest cel i jakie mają czynności do wykonania. W tym wypadku kluczowy jest także racjonalny podział obowiązków. Nie może być mowy o sytuacji, gdy jedna osoba z nadmiaru zadań nie wie, w co ręce włożyć, podczas gdy ktoś inny w tym czasie się nudzi.

W zarządzaniu grupą ludzi istotne jest także motywowanie. Przekłada się to bowiem na zaangażowanie, terminowość oraz dobrą atmosferę w miejscu pracy. Nie oznacza to jednak, że przełożony ma tylko chwalić podwładnych. Jeżeli członkowie zespołu popełniają błędy, to trzeba im zwrócić uwagę. Pobłażanie w takich sytuacjach nie sprawi, że firma w przyszłości stanie się leaderem w danej branży. Wszystkie konstruktywne uwagi powinny być jednak wyrażane z szacunkiem oraz poszanowaniem godności drugiej osoby.

Pracując w zespole, trzeba zdawać sobie sprawę, że zawsze pojawią się konflikty. Ważne jest, aby je umiejętnie rozwiązywać. Inaczej mogą one rzutować na działanie całej grupy, która okaże się mniej wydajna.


Efektywne zarządzanie zespołem


Efektywne zarządzanie zespołem jest kluczem do sukcesu. Podstawą do tego jest ciągłe komunikowanie się. Związane jest to z każdym aspektem pracy: od jasno określonych reguł i zasad, po przekazywanie informacji dotyczących zadań. Przekazywanie bieżących informacji dotyczy zarówno kadry zarządzającej, jak i podwładnych. Liczne spotkania mogą w tym pomóc, dlatego praktycznie w każdej firmie są one cyklicznie organizowane.

Bardzo ważny jest także odpowiedni dobór pracowników. Oczywiście zawsze można popełnić błąd podczas rekrutacji, jednak w większości przypadków specjalistom z działu HR udaje się dobrać najbardziej pasujących kandydatów na dane stanowisko.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?