Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Asertywność w pracy, postawa

Asertywność w pracy, postawa

 
Asertywność w pracy, postawa

W komunikacji na polu zawodowym każdy z nas odgrywa jakąś rolę. Podczas gdy wypełniamy swoje obowiązki, może dochodzić do sytuacji, w których nasza postawa lub interesy są zagrożone. Zaczynamy się bronić lub atakować, męczyć i frustrować. Przychodzi w końcu moment, gdy zastanawiamy się, czy chcemy w to grać dalej, czy podtrzymywanie swojej postawy przyniesie nam więcej korzyści niż strat. Kluczem do rozwiązania tej trudnej sytuacji jest zastosowanie zasad efektywnej komunikacji w pracy, opartej na poszanowaniu drugiej strony, empatii, ale i szacunku do siebie oraz uwzględnianiu własnych potrzeb. Asertywność w życiu zawodowym naprawdę popłaca!

 

Spis treści

Asertywność – co to?

 

Postawa asertywna nie wiąże się jedynie z umiejętnym i stanowczym mówieniem „nie”. To świadome wyznaczanie własnych granic i komunikowanie ich innym osobom z szacunkiem i zrozumieniem. Co ważne, asertywności każdy może się nauczyć.

 

Umiejętność ta jest szczególnie przydatna w życiu zawodowym. Asertywność w pracy podnosi poczucie własnej wartości, wzbudza szacunek w otoczeniu i w naszym wewnętrznym ja. Nie zadręczamy się niczym, jesteśmy spokojni, gdyż postępujemy w zgodzie z własnymi przekonaniami.

 

Ludzie boją się być asertywni, zwłaszcza w kontaktach z przełożonymi, kontrahentami, ale i współpracownikami. Boją się, że odmowa może przynieść niemiłe konsekwencje. W najlepszym przypadku pracownicy obawiają się utraty sympatii w otoczeniu, w najgorszym utraty pracy.

 

Osoba asertywna jasno wyznacza granice, określa swoje potrzeby i wyraża swoje zdanie. Przez to staje się pewniejsza siebie, co też przekłada się na kontakty z innymi osobami. Dlatego nie można od razu zakładać, że jeśli mamy odmienne zdanie niż szef, stracimy posadę. Jeżeli odpowiednio uargumentujemy swoje zdanie, możemy zyskać nawet uznanie u przełożonego. Sztuką nie jest mówić po prostu „nie”, sztuką jest mówić „dlaczego nie”.

 

Natomiast, jeżeli na wszystko reagujemy złością lub wręcz agresją i nie motywujemy swojego zachowania, to jest to przeciwieństwo asertywności.

 

Odpowiednio zakomunikowana postawa asertywna w miejscu pracy pozwoli wypracować rozwiązania, które przyniosą satysfakcję obu stronom. Nie warto obawiać się wyrażania własnych potrzeb, nawet w stosunku do przełożonego. Ważny jest odpowiedni dobór słów, argumentacja. Nie należy ślepo zgadzać się ze wszystkim, jeśli to co nas rani czy przeszkadza w innych obowiązkach lub życiu prywatnym. Asertywny pracownik to dobry pracownik, gdyż tę cechę z pewnością także może wykorzystać w kontaktach biznesowych.

 

O tym, jak ważna jest asertywność na ścieżce rozwoju zawodowego, chyba najlepiej wiedzą osoby, którym brak pewności siebie. Nie każdy przełożony umie bowiem dostrzec wkład i zaangażowanie pracownika w realizację jakiegoś projektu. Podwładny, który nie potrafi się zaprezentować, zaznaczyć swojej obecności, może nie dostać szansy na podwyżkę czy awans, nawet jeśli na to zasługuje.

 

 

Asertywność w pracy – zalety

 

Asertywność pozwala nam działać zgodnie z własnymi potrzebami i preferencjami, jednocześnie odnosząc się z szacunkiem do innych. Postawa asertywna jest niezwykle ważnym elementem budowania samooceny. Dzięki niej wiemy, kim jesteśmy i nie czynimy niczego wbrew sobie. Dajemy sobie prawo na posiadanie własnego zdania, akceptujemy fakt, że może być ono zupełnie inne niż pozostałych osób.

 

Dzięki asertywności w pracy:

 

  • wypełniamy swoje obowiązki w terminie – nie pozwalamy się rozpraszać innym,
  • nie bierzemy na siebie zbyt wiele, potrafimy ocenić własne możliwości,
  • nie jesteśmy przepracowani, nie poświęcamy życia rodzinnego dla pracy,
  • jesteśmy doceniani przez współpracowników i przełożonych – pokazujemy się jako osoby, które mają swoje zdanie i szanują swoją własną pracę,
  • czujemy się bardziej zadowoleni ze swojego miejsca na ścieżce zawodowej, gdyż działamy zgodnie ze sobą.

 

Jak zatem podreperować swoją samoocenę, wyćwiczyć asertywność i zadbać o samorozwój, by przyniosło to pozytywne efekty w pracy? Na początek warto zastanowić się nad tym, jakie są przyczyny braku wiary w siebie. Niestety, często nie są one widoczne na pierwszy rzut oka i wymagają pogłębionej introspekcji czy psychoterapii. Mimo że akceptacja siebie, swojej pracy, ale też wyglądu, sposobu bycia, możliwości bywa trudnym i długotrwałym procesem, nie zniechęcajmy się. Inwestowanie w rozwój osobisty opłaca się i często przynosi wymierne skutki.

 

Prócz przyczyn osobistych brak pewności siebie i niska samoocena mogą być wywoływane między innymi przez toksyczne relacje i niesprzyjające rozwojowi warunki w pracy takie jak przeciążenie pracą, mobbing, dyskryminacja, faworyzowanie niektórych podwładnych. W takim wypadku pierwszym krokiem powinno być zgłoszenie niezgodnych z prawem praktyk.

 

Jeśli problem stanowi nadmierna rywalizacja czy złe relacje między współpracownikami, jeśli to możliwe, warto postarać się poprawić atmosferę w pracy.

 

Obniżona pewność siebie czy nieśmiałość w sytuacjach zawodowych często dotyczy kobiet. Przejawia się na przykład zaniżaniem oczekiwanego wynagrodzenia podczas rozmowy rekrutacyjnej, „oddawaniem” awansu kolegom bez walki, mimo że w zespole to one wykonały większość pracy, lękiem przed upominaniem się o nagrodę lub premię, czy pragnieniem nie zwracania na siebie uwagi w czasie spotkań biznesowych.

 

Zjawiskiem wiążącym się z brakiem pewności siebie w pracy jest tzw. syndrom oszusta. Dotyka on przede wszystkim wysoko postawionych kobiet, które postrzegają się jako osoby, które nie zasłużyły na awans, wysokie zarobki itd. Żyją w przekonaniu, że tak naprawdę okłamują innych, gdyż brak im kompetencji, by pełnić znaczącą funkcję w firmie, oraz ciągłym lęku, że ich „oszustwo” nagle wyjdzie na jaw.

 

Uwierz w siebie! Uwolnij pewność siebie! Bądź asertywny! Uwolnij się od poczucia winy – to bardzo łatwo powiedzieć, trudniej jednak wprowadzić w życie. Pozytywne myślenie o sobie i asertywność w pracy to jednak coś, czego możemy się nauczyć, wypracowując u siebie dobre nawyki. Może pomóc na przykład:

 

  • nagradzanie siebie za sukcesy – drobnym upominkiem, czasem tylko dla siebie, wycieczką – w zależności od wagi osiągnięcia;
  • zrobienie listy krótko- i długoterminowych celów. W budowaniu pewności siebie bardzo ważną kwestią jest poczucie, że nasze działania przynoszą efekty i mają realny wpływ na rzeczywistość. Dobrze jest więc obserwować stopień realizacji swoich planów;
  • mówienie sobie komplementów i uczenie się przyjmowania miłych słów od innych. Nie każdy wie, jak odpowiadać na pochwały, a część osób reaguje na nie nieufnością, śmiechem czy zwyczajnie w nie nie wierzy. Warto zwracać pilniejszą uwagę na swoje małe sukcesy i zacząć je doceniać;
  • dostrzeganie pozytywnych stron różnych sytuacji. Dobre nastawienie to często połowa sukcesu – wyzwala kreatywność, łagodzi napięcie, pomaga radzić sobie z presją czasu czy stresem. Postaraj się w nawet w najtrudniejszym zadaniu znaleźć jakieś plusy – choćby dostrzec to, czego możesz się dzięki niemu nauczyć.

 

Nabranie pewności siebie to pierwszy, niezwykle ważny krok do wypracowania postawy asertywnej.

 

Asertywność – przykłady

 

Wiemy już, że asertywność w pracy czy w najbliższym otoczeniu oznacza wiele różnych rzeczy, między innymi umiejętność odmawiania, argumentowania, ale też zachowywania się z szacunkiem. Asertywny to znaczy nieagresywny i niezadający cierpienia innym i sobie. Zachowanie asertywne pozwala na poznanie potrzeb innych i wyrażenie swoich własnych. Poprzez taką postawę postępujemy w zgodzie ze sobą, odnosząc się z empatią do innych.

 

Przykłady postawy asertywnej to:

 

  • zdolność odmawiania, uczciwie i bezpośrednio,
  • umiejętność przedstawiania swoich racji, argumentowania,
  • zdolność do konfrontacji,
  • branie odpowiedzialności za swoje czyny i słowa,
  • umiejętność przyjmowania krytyki i pochwał,
  • zdolność do wyrażania krytyki i chwalenia innych,
  • świadomość swoich mocnych i słabych stron, dostrzeganie sukcesów i porażek,
  • wyrażenie szczerej opinii, szczególnie w rozmowie z osobą zajmującą wyższą pozycję,
  • umiejętność proszenia o pomoc, przysługi.

 

Czytaj takżeEpidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

 

Asertywność w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co oznacza asertywność w pracy?

 

Asertywność w pracy to umiejętność odmawiania w sytuacjach, które uważamy za niesprawiedliwe, niewłaściwe z punktu widzenia etyki pracy, godzące w godność własną lub innych osób bądź niezgodne z prawem. Co ważne, pracownik nie może odmawiać wypełniania obowiązków zawodowych bez ważnej przyczyny. Asertywność może objawiać się jednak w ramach różnych zachowań i sytuacji zawodowych bez naruszania ram podstawowych obowiązków pracowniczych. Przykładowo, asertywna osoba potrafi odmówić nadgodzin, kiedy te zdarzają się notorycznie bez istotnej potrzeby firmy, albo wie, w jaki sposób bronić swojego zdania na forum firmowym.

 

  • Czy asertywność w pracy się opłaca?

 

Wielu pracodawców bardzo ceni asertywnych pracowników. Asertywność jest dowodem, że dana osoba ma wysoką samoocenę, jest pewna siebie, zna swoją wartość. Taka postawa wzbudza szacunek i podziw innych osób. To my w dużym stopniu decydujemy o tym, jak inni nas traktują, wyznaczając granice tego, co tolerujemy, a co nie. Dlatego warto być asertywnym, a jednocześnie profesjonalnym i życzliwym.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Specjalista ds. Energii

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twoje zadanie: Wdrażanie oraz koordynowanie działań zgodnych z normą ISO 50001, wytycznymi koncernowymi oraz obowiązującymi przepisami prawa - w tym przygotowywanie dokumentacji do audytów wewnętrznych i zewnętrznych oraz zarządzanie dokumentacją wymaganą przez normy i regulacje....
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twoje zadanie: Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne) Dbanie o powierzony sprzęt; Inne prace zlecone przez przełożonego;
  • Operator Sprzętu (koparka dwudrogowa)

    PORR S.A.   Wągrowiec    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Praca w brygadzie sił własnych PORR S.A. w ramach realizowanych zadań modernizacji infrastruktury kolejowej oraz prac utrzymaniowych. Obsługa koparki dwudrogowej podczas robót budowlanych. Obsługa sprzętu w warunkach ograniczonego ruchu. Wykonywanie prac ziemnych, przygotowawczych i...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twoje zadanie: Prace przy wykonywaniu robót drogowych. Dbanie o powierzony sprzęt. Rozładunki palet z materiałami. Obsługa wielozadaniowego nośnika osprzętu. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.