Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

 
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Miewasz czasem poczucie, że coś ważnego wyleciało Ci z głowy i za nic nie możesz sobie przypomnieć, co to było? Skończyłeś projekt i kiedy patrzysz na rezultat swojej pracy, dostrzegasz, że umknął Ci jeden dość znaczący szczegół i naprawienie błędu będzie Cię kosztować teraz sporo wysiłku? Rozwiązanie takich problemów jest bardzo proste. Dzięki checklistom szybko zapanujesz nad wszystkimi swoimi zadaniami. Jak to działa?

 

Spis treści

Checklista – co to?

 

Zapewne obiło Ci się już o uszy pochodzące z angielskiego słowo checklista. Co to znaczy po polsku? Checklista jest listą kontrolną, dzięki której można sprawdzić poprawność działań, a także ocenić, jaka część pracy została wykonana, a co należy jeszcze zrobić. To spisany zbiór pytań lub haseł dotyczących danego projektu, uporządkowanych w odpowiedniej kolejności. Im dokładniejsza jest checklista, tym lepiej. W ramach kontroli zaznacza się kolejne podpunkty odnoszące się do zadań już wykonanych.

 

To narzędzie zaczęto wykorzystywać początkowo w branży lotniczej, potem jego atuty dostrzegli specjaliści w innych dziedzinach. Checklisty mają bardzo szerokie zastosowanie, zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym.

 

Checklisty w pracy – zalety

 

Checklista to narzędzie, którego celem jest zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu. Przygotowując ją na początku projektu, można odciążyć pamięć, skupić się na działaniu. Nie trzeba zastanawiać się, co jeszcze należy zrobić – wszystko jest zapisane.

 

Lista wpływa również na redukcję stresu. Zwykle, kiedy pracownicy mają pełną kontrolę nad obowiązkami, czują się pewniej. Z checklistą łatwiej też utrzymać dyscyplinę w działaniu. Co więcej, to narzędzie przyda się osobom, które borykają się z problemami z koncentracją w miejscu pracy.

 

Zastosowanie checklisty w pracy

 

Jak wyżej wspomniano, checklisty można stosować w każdej branży. Do zarządzania dużymi projektami, kiedy cały zespół musi respektować określone procedury albo do uporządkowania własnej, codziennej pracy. Listy kontrolne ułatwiają komunikację i sprawdzają się świetnie w pracy zespołowej.

 

Checklista – jak ją stworzyć poprawnie?

 

Checklista powinna być maksymalnie uproszczona. Można zapisać pytania, bądź poszczególne kroki ująć hasłowo. Najważniejsze, aby później nie było wątpliwości, czego dotyczy dany punkt. Warto postawić więc na prosty język.

 

Przetestuj, jaka forma checklisty jest dla Ciebie najwygodniejsza. Możesz skorzystać z aplikacji w telefonie, wydrukować szablon, a nawet spisać zadania w notatniku.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?