Zawód managera, choć kusi pewnym prestiżem i dobrymi zarobkami, nie jest łatwą profesją. Spełnianie wyśrubowanych wymagań, gdy wciąż goni czas, piętrzą się problemy i dodatkowo podupada team spirit, wymagają sporych umiejętności. Aby rozwinąć swoje kompetencje managerskie, wiele osób na tym trudnym stanowisku decyduje się na coaching.
Spis treści
Cechy dobrego kierownika
Na początku warto zastanowić się, jaki jest dobry manager. Przede wszystkim zaangażowany i skuteczny. Musi nie tylko posiadać twarde kompetencje i wiedzę z obszaru, w którym działa firma, powinien też mieć nadzwyczaj dobrze rozwinięte zdolności komunikacyjne. W tej pracy odgrywają one szczególną rolę.
Cechy dobrego lidera to też empatia, umiejętność słuchania i reagowania na potrzeby pracowników. Rola kierownika w organizacji nie ogranicza się jedynie do kontrolowania efektów pracy podwładnych. Manager, który wie, jak motywować zespół, dba o dobrą atmosferę, docenia sukcesy, ale też konstruktywnie krytykuje błędy, będzie osiągał dobre wyniki.
Umiejętności managerskie są zatem dość złożonym zbiorem. Poprzez coaching można rozwijać te z nich, które wydają się dla danej osoby najistotniejsze i są najbardziej przydatne w organizacji.
Coaching kompetencyjny dla managerów
Istota coachingu to właściwie wspieranie, towarzyszenie w dążeniu do wyznaczonych celów. Te nie zostają odgórnie narzucone, a wynikają z potrzeby managera. Mogą dotyczyć obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, motywowania, delegowania zadań, udzielania feedbacku, ale też planowania czy priorytetyzacji zadań.
Coach nie daje gotowych rozwiązań. W zamian inspiruje, motywuje i zachęca do działania. W jego relacji z managerem bardzo ważne jest obopólne zaufanie, poczucie bezpieczeństwa, ale też odpowiedzialności. Pracownik musi być pewny, że informacje, które omawiane są podczas sesji, nie trafią do przełożonych czy podwładnych. Nie może bać się pokazać swoich słabości.
Cały proces coachingu trwa zwykle kilka miesięcy, a spotkania odbywają się raz, dwa razy w miesiącu, choć oczywiście zasady ustalane są indywidualnie. Ten czas jest niezbędny m.in. po to, by manager miał możliwość wprowadzenia zmian w swoje działania. Daje też sposobność do obserwacji efektów poszczególnych kroków. Taki długotrwały proces może być skuteczniejszy niż jednorazowe szkolenie. Pomiędzy kolejnymi sesjami często pojawiają się nieoczekiwane problemy, przeszkody czy szanse, które warto wziąć pod uwagę w doskonaleniu zawodowym.
Czytaj także: Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH
Umiejętności i kompetencje managerów – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są cechy dobrego managera?
Dobry menager posiada doskonałe umiejętności organizacyjne. O niczym nie zapomina, potrafi planować pracę i trzyma rękę na pulsie, by realizować zadania długoterminowe zgodnie z wyznaczonymi deadline'ami. Jest też komunikacyjny i empatyczny, wymagający i zarazem wyrozumiały. Potrafi dostrzec mocne strony swoich pracowników i przydzielać im adekwatne zadania. Wie, kiedy pomóc, a kiedy pozostawić podwładnym wolną rękę. Umie też budować zespół opaty na zaufaniu, przez co micromanageing, czyli drobiazgowa kontrola pracy, nie jest konieczna.
-
Czy warto skorzystać z coachingu dla managerów?
Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb danej osoby. Coach zawodowy może jednak pomóc odnaleźć i wzmocnić cechy bardzo ważne w zarządzaniu, w tym cechy lidera, doradcy i dobrego organizatora pracy. Jeśli masz trudności z zarządzaniem zespołem, wizyta u specjalisty może być początkiem dobrych zmian.