Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Czy praca z klientem jest dla mnie?

Czy praca z klientem jest dla mnie?

 
Czy praca z klientem jest dla mnie?

Obsługa klienta - definicja

 

Z czym się wiąże i na czym dokładnie polega obsługa klienta? Definicji może być wiele. Wszystko zależy od perspektywy, z jakiej staramy się opisać to zagadnienie. W literaturze bardzo często pojawia się wyjaśnienie związane z logistyką. Obsługę klienta można rozumieć jako wszystkie działania przedsiębiorstwa, zmierzające do zaspokojenia potrzeb odbiorcy i jego oczekiwań, także tych związanych z czasem, niezawodnością czy komunikacją.

 

Jak to rozumieć? I czy praca z klientem jest dla mnie? Aby odpowiedzieć na te pytania, warto skupić się na analizie konkretnych obowiązków doradcy i ich specyfice.

 

Obsługa klienta - na czym polega

 

Można uznać, że zadania działu obsługi klienta, niezależnie od branży w jakiej działa przedsiębiorstwo, mają jeden cel – pozyskać nabywców i utrzymać ich zainteresowanie ofertą firmy. Aby to osiągnąć, trzeba posiadać nie tylko merytoryczną wiedzę obejmującą techniki sprzedażowe, ale także liczne umiejętności miękkie. Do najważniejszych zaliczają się komunikatywność, asertywność, odporność na stres, kreatywność.

 

W tej pracy ważne są także wypracowane praktyki, dlatego jeśli jeszcze nie masz doświadczenia w obsłudze klienta i dopiero rozważasz, czy sprawdzisz się na sprzedażowym stanowisku, powinieneś wziąć pod lupę obowiązki doradcy klienta detalicznego. Na czym polega ta praca?

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że zawsze najważniejszy jest klient. To on ma zawsze przysłowiową rację i od jego decyzji zakupowych zależeć będzie wysokość twojego wynagrodzenia. To, czy skorzysta z oferty, którą mu proponujesz jest efektem kolejnych etapów pracy. Obsługa klienta nie polega tylko na podpisywaniu umów czy bezpośredniej sprzedaży. Aby do tego doszło, doradca musi umiejętnie nawiązać kontakt z potencjalnym nabywcą, trafnie rozpoznać jego oczekiwania i przekazać wyczerpującą informację, zgodną z potrzebami, a następnie ustalić szczegóły umowy na podstawie zebranych informacji.

 

Doradca klienta - obowiązki

 

Jeśli chodzi o konkretne obowiązki, w ogłoszeniach o pracę najczęściej wymienia się aktywną sprzedaż produktów oraz usług, budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, przygotowywanie ofert i zawieranie umów, dbałość o pozytywny wizerunek firmy oraz analiza konkurencji, własnej sprzedaży i działań marketingowych. Obowiązki oczywiście będą się różnić ze względu na profil firmy i jej produktów. Samodzielność, pewność w działaniu i przede wszystkim cierpliwość – te cechy przydadzą się doradcy, niezależnie od prezentowanego asortymentu.


Doświadczenie w obsłudze klienta

 

Osoby zdecydowane na omawiany rodzaj pracy mogą wybierać między licznymi ofertami. Warto dodać, że duże możliwości zatrudnienia daje sektor bankowy. Wymagania w obsłudze klienta premium czy klienta biznesowego są dość wysokie. Utrata kluczowego kontrahenta oznacza dla firmy duże finansowe straty. Dlatego zatrudnienie kogoś niewystarczająco kompetentnego to w takiej sytuacji po prostu duże ryzyko.

 

Z tego powodu tak znaczące dla pracodawców jest doświadczenie w obsłudze klienta. Praca doradcy, jego wizerunek i zachowania względem klientów mogą poprawić, ale też zepsuć wizerunek firmy. Nie oznacza to jednak, że osoba bez doświadczenia nie ma szans na pracę. Jeśli wykaże się podczas rozmowy rekrutacyjnej determinacją, wiedzą i kompetencjami dobrego sprzedawcy ma szansę zdobyć pracę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca Bank Pocztowy S.A.

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Procesów

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków dokonywanie okresowych przeglądów procesów w ramach funkcjonującej w Banku Architektury Procesów; monitorowanie prawidłowej realizacji zadań w obszarze zarządzania procesami; bieżąca współpraca z Właścicielami i Menadżerami procesów; aktualizacja schematów...
  • HR Biznes Partner

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres obowiązków: Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej; Doradztwo z zakresu prawa pracy, narzędzi HR i metod komunikacji; Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzania zastępowalności oraz budowania planów retencji i sukcesji; Prowadzenie rekrutacji na wybrane...
  • Dyrektor Oddziału Banku

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Dołącz do Banku Pocztowego, gdzie prostota usług finansowych idzie w parze z innowacyjnością. W związku z rozwojem naszego zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: Dyrektor Oddziału Banku. Jeśli jesteś liderem, którego energia oraz wizja może poprowadzić naszą placówkę do sukcesów w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Wsparcia Sprzedaży

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków opracowywanie analiz i raportów w zakresie wyników sprzedażowych oraz przygotowywanie prezentacji wynikowych; współpraca z menedżerami i doradcami oraz ich aktywne wspieranie w realizacji planów sprzedażowych, a także wsparcie merytoryczne; udział w projektach...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 dni
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 dni
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy ciągle mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywna postawa może być destrukcyjna? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.