Obsługa klienta - definicja
Z czym się wiąże i na czym dokładnie polega obsługa klienta? Definicji może być wiele. Wszystko zależy od perspektywy, z jakiej staramy się opisać to zagadnienie. W literaturze bardzo często pojawia się wyjaśnienie związane z logistyką. Obsługę klienta można rozumieć jako wszystkie działania przedsiębiorstwa, zmierzające do zaspokojenia potrzeb odbiorcy i jego oczekiwań, także tych związanych z czasem, niezawodnością czy komunikacją.
Jak to rozumieć? I czy praca z klientem jest dla mnie? Aby odpowiedzieć na te pytania, warto skupić się na analizie konkretnych obowiązków doradcy i ich specyfice.
Obsługa klienta - na czym polega
Można uznać, że zadania działu obsługi klienta, niezależnie od branży w jakiej działa przedsiębiorstwo, mają jeden cel – pozyskać nabywców i utrzymać ich zainteresowanie ofertą firmy. Aby to osiągnąć, trzeba posiadać nie tylko merytoryczną wiedzę obejmującą techniki sprzedażowe, ale także liczne umiejętności miękkie. Do najważniejszych zaliczają się komunikatywność, asertywność, odporność na stres, kreatywność.
W tej pracy ważne są także wypracowane praktyki, dlatego jeśli jeszcze nie masz doświadczenia w obsłudze klienta i dopiero rozważasz, czy sprawdzisz się na sprzedażowym stanowisku, powinieneś wziąć pod lupę obowiązki doradcy klienta detalicznego. Na czym polega ta praca?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że zawsze najważniejszy jest klient. To on ma zawsze przysłowiową rację i od jego decyzji zakupowych zależeć będzie wysokość twojego wynagrodzenia. To, czy skorzysta z oferty, którą mu proponujesz jest efektem kolejnych etapów pracy. Obsługa klienta nie polega tylko na podpisywaniu umów czy bezpośredniej sprzedaży. Aby do tego doszło, doradca musi umiejętnie nawiązać kontakt z potencjalnym nabywcą, trafnie rozpoznać jego oczekiwania i przekazać wyczerpującą informację, zgodną z potrzebami, a następnie ustalić szczegóły umowy na podstawie zebranych informacji.
Doradca klienta - obowiązki
Jeśli chodzi o konkretne obowiązki, w ogłoszeniach o pracę najczęściej wymienia się aktywną sprzedaż produktów oraz usług, budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, przygotowywanie ofert i zawieranie umów, dbałość o pozytywny wizerunek firmy oraz analiza konkurencji, własnej sprzedaży i działań marketingowych. Obowiązki oczywiście będą się różnić ze względu na profil firmy i jej produktów. Samodzielność, pewność w działaniu i przede wszystkim cierpliwość – te cechy przydadzą się doradcy, niezależnie od prezentowanego asortymentu.
Doświadczenie w obsłudze klienta
Osoby zdecydowane na omawiany rodzaj pracy mogą wybierać między licznymi ofertami. Warto dodać, że duże możliwości zatrudnienia daje sektor bankowy. Wymagania w obsłudze klienta premium czy klienta biznesowego są dość wysokie. Utrata kluczowego kontrahenta oznacza dla firmy duże finansowe straty. Dlatego zatrudnienie kogoś niewystarczająco kompetentnego to w takiej sytuacji po prostu duże ryzyko.
Z tego powodu tak znaczące dla pracodawców jest doświadczenie w obsłudze klienta. Praca doradcy, jego wizerunek i zachowania względem klientów mogą poprawić, ale też zepsuć wizerunek firmy. Nie oznacza to jednak, że osoba bez doświadczenia nie ma szans na pracę. Jeśli wykaże się podczas rozmowy rekrutacyjnej determinacją, wiedzą i kompetencjami dobrego sprzedawcy ma szansę zdobyć pracę.