Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Dyskryminacja w pracy zdalnej

 
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Praca zdalna znacznie ogranicza kontakty z przełożonymi oraz współpracownikami. Mimo to również w takim trybie wykonywania obowiązków zdarzają się przejawy dyskryminacji. Jak je rozpoznać i się im przeciwstawiać?

 

Przejawy dyskryminacji w pracy zdalnej

 

Na początek przypomnijmy, że zakaz dyskryminacji wynika zarówno z Konstytucji RP (art. 32. i 33.),jak również z Kodeksu pracy (rozdz. IIa Równe traktowanie w zatrudnieniu). Kp wymienia przy tym dwa rodzaje dyskryminacji – bezpośrednią i pośrednią.

 

Do tej pierwszej dochodzi, gdy pracownika traktuje się mniej korzystnie niż byliby traktowani w porównywalnej sytuacji inni podwładni. Dyskryminacja pośrednia jest bardziej zawoalowana. Może przybrać postać pozornie neutralnej decyzji, działania, w wyniku którego dyskryminowana osoba uzyskuje np. mniej korzystne warunki pracy czy jest odsuwana od szkoleń/awansów.

 

Przejawami dyskryminacji w pracy są też naruszanie godności pracownika, molestowanie i mobbing, w tym zastraszanie, wroga postawa czy zachęcanie innych do niesprawiedliwego traktowania jakiejś osoby.

 

Praca zdalna w domu nie likwiduje problemu nierównego traktowania. Do naruszeń może dochodzić już w momencie przesuwania pracowników na stanowiska zdalne. Czy na pewno uzyskują tak samo korzystne warunki zatrudnienia jak współpracownicy wykonujący podobną pracę? Czy ich wkład w realizację projektu jest równie mocno akcentowany oraz są tak samo często awansowani? Problem dyskryminacji wynikającej z samego faktu pracy zdalnej został podjęty w art. 67.15. Kp: Zakaz dyskryminacji telepracownika:

 

§ 1. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni
pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.
§ 2. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.

 

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może zostać zwolniony dlatego, że odmówił przejścia w tryb zdalny. Jednak częściej dochodzi do odwrotnej sytuacji – kiedy firma za wszelką cenę chce zatrzymać pracowników w biurze albo wręcz pracę zdalną traktuje jako przywilej dla wybranych. Czy szef może zmusić zatrudnionych do stawiania się w biurze na przykład w sytuacji zagrożenia chorobą zakaźną? Jeśli pracownik uzna, że wskutek arbitralnej decyzji pracodawca odmówił mu pracy zdalnej (a np. innym umożliwił home office bądź sam pracuje z domu), wówczas taka osoba ma uzasadniony powód, by zgłosić się do Państwowej Inspekcji pracy lub sądu pracy i dochodzić swoich praw. Instytucje te zbadają, czy rzeczywiście doszło do dyskryminacji.

 

Dyskryminacja w pracy zdalnej – jak zapobiegać?

 

To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, jaką jest dyskryminacja w miejscu pracy. Kiedy relacje służbowe przenoszą się do sieci, stają się wirtualne, telefoniczne, przyjmują formę wideorozmów, również może dochodzić do naruszeń takich jak na przykład:

  • niewłaściwy język w kontaktach między pracownikami, w szczególności stosowany w półoficjalnych lub prywatnych wiadomościach, np. za pośrednictwem nieformalnych kanałów (media społecznościowe, telefon),
  • przesyłanie pracownikom niestosownych, godzących w ich godność treści,
  • ograniczony dostęp do informacji dotyczącej pracy dla niektórych osób; ważne dane nie są przekazywane wszystkim, w związku z czym niektórzy podwładni/współpracownicy mają utrudnione zadanie lub nawet nie wykonują obowiązków należycie,
  • niesprawiedliwy podział pracy,
  • wywieranie presji i zastraszanie, np. możliwością zwolnienia, jeśli dana osoba nie będzie pracować intensywniej, nawet w czasie prywatnym.

W przeciwdziałaniu tego typu dyskryminacji pomaga klarowne określenie kanałów komunikacji między pracownikami. Nie oznacza to, że firma powinna utrudniać np. prywatne rozmowy między podwładnymi w czasie wolnym – przeciwnie, pomagają budować zgrany zespół, więzi z firmą. Menedżerowie zespołów zdalnych powinni jednak promować postawę szacunku, równości i reagować, kiedy zauważają, że zostały przekroczone zasady współżycia społecznego. Warto dać pracownikom jasny komunikat, że dyskryminacja, molestowanie czy mobbing nie będą akceptowane.


Warto również zadbać o sprawne narzędzia pozwalające monitorować postępy w pracy – np. program do zarządzania projektami. Dzięki temu wkład każdej osoby w realizację zadania będzie widoczny, wszyscy (do tego uprawnieni będą mieli jednakowy dostęp do danych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.