Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

 
Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

W każdej dziedzinie są autorytety – osoby, które cieszą się powszechnym szacunkiem z uwagi na szeroką wiedzę i doświadczenie. Oddziaływanie autorytetów nie zawsze jednak można uznać za pozytywne. Zdarza się, że zbytnie przywiązywanie do zdania takiej poważnej i sławnej osoby hamuje rozwój w grupie, wiedzie na manowce. Czym jest tzw. efekt autorytetu? Jak może zmniejszyć skuteczność zespołu i podciąć skrzydła młodym talentom?

 

Spis treści

Efekt autorytetu w pracy – co to?

 

Czy zdarzyło Ci się, że w czasie dyskusji Twój oponent w pewnym momencie powołał się na jakąś wielką figurę z branży czy nawet powszechny autorytet moralny – a Ty poczułeś, że z tego typu postacią po prostu nie możesz konkurować, więc się wycofałeś? Jest to tzw. efekt autorytetu, zwany inaczej argumentum ad verecundiam lub po prostu argumentem z autorytetu. To błąd poznawczy znany od starożytności i stosowany już przez greckich sofistów. Opisuje go amerykański filozof Dr. Michael C. LaBossiere w książce pt. 42 Fallacies.

 

Efekt autorytetu w pracy –  dlaczego mu ulegamy?

 

Zastosowanie efektu autorytetu w argumentowaniu może wyglądać następująco:

 

  • osoba A (twierdzi, że) zna się na dziedzinie S,

  • osoba A stawia tezę C na temat dziedziny S,

  • więc C musi być prawdą.

 

Błąd zachodzi, kiedy osoba A nie jest prawdziwym ekspertem, a jednak inni mają bezwarunkowe zaufanie do jej opinii. Zdarza się, że twierdzenie C jest obiektywnie prawdziwe, ale to nie oznacza, że pozostali powinni uznać je za wiarę z powodu autorytetu osoby A (może być to np. efekt przypadku).

 

Oponent w dyskusji osoby A, osoba B – czuje nieśmiałość w dyskusji z osobą tak poważaną. Jest skłonny uznać, że bądź on sam popełnia jakiś błąd, którego nie widzi (a dostrzega go autorytet), bądź z innych powodów lepiej zakończyć dyskusję.

 

Błąd zachodzi również wtedy, gdy osoba A sama nie jest ekspertem, ale powołuje się na twierdzenie autorytetu.

 

 

Argumentum ad verecundiam – jakie ma konsekwencje?

 

Efekt autorytetu jest bardzo niebezpiecznym mechanizmem. Może prowadzić między innymi do:

 

  • hamowania rozwoju jakiejś dziedziny – gdy głosy osób mniej doświadczonych, ale stawiających trafne spostrzeżenia, są ignorowane;

  • przyjmowania na wiarę błędnych założeń – kiedy na dodatek na fałszywych założeniach oprze się np. cały kierunek badań / rozwoju firmy / strategię zespołu, brak zadowalających wyników może prowadzić do naginania kolejnych faktów, a także strat finansowych i wizerunkowych;

  • pozornego poczucia kontroli nad jakąś kwestią, gdy tymczasem decyzje oparte na zdaniach autorytetów raz są trafne, a raz nie. 

 

Starasz się zrobić dobre wrażenie w pracy? Sprawdź także, czym jest efekt aureoli

 

Efekt autorytetu w pracy – jak mu nie ulegać?

 

Nawet jeśli znasz mechanizm stojący za tym efektem, może być Ci trudno mu nie ulegać. Dlaczego? Ponieważ w sytuacji społecznej, jaką jest kontakt z autorytetem, kierujemy się najczęściej nie tylko logiką i racjonalnymi pobudkami, ale często ulegamy także emocjom, presji i różnego rodzaju mechanizmom psychologicznym. Co zatem możemy zrobić?

 

Przede wszystkim warto zachować czujność i starać się jak najmniej przyjmować na wiarę, tylko dlatego, że autorem zdania jest autorytet. W pracy zespołowej sprawdzajmy fakty samodzielnie i nie bójmy się stawiać pytań. 

 

Jeśli jesteś managerem, zachęcaj zespół do czynnego uczestnictwa w dyskusji, w której bierze udział także autorytet. 

 

Czytaj także: Twoja strefa geniuszu – czym jest? Jak ją znaleźć?

 

Efekt autorytetu w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest efekt autorytetu?

 

Efekt autorytetu w pracy czy w środowisku naukowym polega tym, że jednej osobie przypisuje się tak duży autorytet w danej dziedzinie, iż inni uczestnicy dyskusji / współpracownicy obawiają się lub nie mają śmiałości zgłaszać alternatywnych wobec tej osoby opinii, pomysłów czy rozwiązań. W ten sposób autorytet świadomie lub nie blokuje rozwój czy kreatywne rozwiązania.

 

  • Jak walczyć z efektem autorytetu w pracy?

 

W walce z tym negatywnym zjawiskiem ważna jest przede wszystkim postawa samego autorytetu. Ważne, by osoba będąca specjalistą w danej dziedzinie wykazywała się zarazem otwartością na nowe pomysły, inne punkty widzenia, i zachęcała pozostałych uczestników do wyrażania swojego zdania i konstruktywnej krytyki.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.