Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

Feedback - definicja, dlaczego jest ważny

2019-06-06

Feedback - definicja


O feedbacku często słyszy się zwłaszcza w korporacyjnym slangu. Co właściwie oznacza ten termin? Feedback po polsku to nic innego jak informacja zwrotna. Opinie na temat obsługi w sklepie może wyrazić klient. Nauczyciel udziela uczniowi feedbacku, dając mu oceny oraz analizując progres, jaki poczynił od początku roku szkolnego. Z feedbekiem spotykamy się także w pracy. Przełożony każdemu podwładnemu powinien mówić, czy poprawnie wypełnia obowiązki. Tak samo zatrudnione osoby mają prawo oceniać swojego kierownika.


Informacja zwrotna, feedback – dlaczego jest ważna


Udzielanie feedbacku nie jest prostą sprawą. Łatwiej jest przekazać pracownikowi pochwałę. Sytuacja komplikuje się, jeśli pojawiają się zastrzeżenia co do jakości wykonywanych zadań. Przełożeni muszą pamiętać, że informacja zwrotna nie może opierać się na emocjach. Kluczowe są tak zwane „suche fakty”. Istotne jest też, aby feedback dotarł do zainteresowanej osoby jak najszybciej. Wtedy jest najskuteczniejsza. Pracownik nie będzie bowiem pamiętał, co robił pół roku wcześniej, dlatego odnoszenie się do dawnych sytuacji nie przyniesie dobrego efektu.

Dlaczego feedback jest tak ważny? Przede wszystkim pomaga on pracownikowi lepiej zrozumieć obowiązki, jakie są mu powierzone. Dobrze przekazana informacja zwrotna, chociaż ma wydźwięk negatywny, może zmotywować podwładnego. Rodzi się wtedy chęć do udowodnienia, że źle wykonane zadanie było tylko przypadkiem, ludzkim błędem. Dzięki temu zatrudniony wie, co ma poprawić, ale nie jest zdołowany.
Pracodawca musi pamiętać, że nie może naruszać godności osobistej. Mówienie komuś, że jest głupi i nie radzi sobie z najprostszymi rzeczami jest niedopuszczalne.

Najbardziej rozpowszechnioną metodą udzielania feedbacku jest metoda kanapki. Przekazuje się wtedy informacje w odpowiedniej kolejności: pozytywna, negatywna i znów pozytywna. W taki sposób łatwiej jest przyjąć informację zwrotną. Czasami stosowany jest także model rozmowy: zacznij, przestań, kontynuuj. Wtedy na początku pracodawca określa swoje wymagania: chcę abyś zaczął wykonywać zadanie w konkretny sposób. Następnie podwładnemu przekazuje się wytyczne dotyczące błędów: chcę abyś przestał robić to. Na koniec przełożony może powiedzieć, że widzi pozytywne aspekty pracy i chce, aby dana osoba nadal je kontynuowała.

Dobrze przekazany feedback to podstawa komunikacji, a bez niej żadne przedsiębiorstwo nie będzie poprawnie funkcjonowało. Dzięki przekazywaniu najbardziej jasnych informacji zwrotnych można w firmie wprowadzić pozytywne zmiany, które wpływają na zwiększenie efektywności pracowników.

 

 

Przeczytaj także: