Grywalizacja - definicja
Grywalizacja to polski odpowiednik pojęcia „gamification”. Polega na wykorzystywaniu mechanizmów stosowanych w grach, do zmiany zachowań lub innych procesów, niezwiązanych z grami. Technikę można wykorzystywać na przykład w edukacji lub biznesie. Definicja grywalizacji jest w zasadzie krótka, ale zakres tematyczny i metodologiczny jest bardzo szeroki.
Pojęcie gamification zostało użyte po raz pierwszy przez Nicka Pellinga. Niecałe dziesięć lat później, około 2010 r. narzędzie to zyskało na popularności i zaczęło rozprzestrzeniać się na różne obszary.
Grywalizacja - przykłady
Do działań podlegających pod zjawisko zwane gamification można zaliczyć między innymi zdobywanie punktów (na tle grupy), rozwój postaci (na przykład w kontekście rozwoju osobistego), zaangażowanie jak największej liczby użytkowników w jakieś zadanie (wdrożeniowe, rozwojowe, marketingowe).
Zjawisko grywalizacji wykorzystuje się m.in. w medycynie. Przykładem może być aplikacja, w której użytkownicy, za pomocą gry, pomagają tworzyć modele białek. Najlepsze wyniki są następnie analizowane przez naukowców. W taki sposób udało się wyodrębnić wirusa Masona-Pfizera, badania nad jego strukturą z kolei mogą pomóc w walce z AIDS.
W życiu codziennym bardzo prostym przykładem są różnego typu aplikacje. Sportowe - motywują do aktywności, prozdrowotne - monitorują wyniki. Efekty użytkowników są porównywane, a jeśli wezmą udział w konkurencjach, mogą otrzymać nagrody. Dodatkowo, korzystanie z takich programów często połączone jest z działalnością charytatywną.
W edukacji, niekoniecznie szkolnej, metody grywalizacji motywują do nauki i do osiągania coraz lepszych wyników. Na przykład aplikacje językowe, w których za udzielenie dobrych odpowiedzi zdobywa się możliwość zapoznania z nowym, wcześniej niedostępnym tematem.
Grywalizacja w firmie
Grywalizacja w biznesie jest bardzo przydatna w procesie zarządzania pracownikami. Celem metody jest w dużej mierze zaangażowanie pracowników w ich codzienne obowiązki. Zdobywanie punktów za ciekawe projekty, nagradzanie najlepszych wyników na przykład premią lub przewodzeniem grupie przez tydzień, sprawiają, że z większą ochotą i efektywnością podchodzi się nawet do nudnej, biurowej pracy.
Mimo że technika wydaje się stosunkowo prosta, to jednak, by przeprowadzić grywalizację w firmie należy dobrze przeanalizować cały jej proces. Trzeba poznać grupę docelową, mającą zostać włączoną w program i odpowiednio dostosować plan do sytuacji. Istotne jest określenie odpowiedniego celu, wyjaśnienie zasad uczestnikom i ich właściwa motywacja. Wszystkiemu powinna przyświecać jedna, główna reguła – proces ma być przyjemny dla pracowników, ale w efekcie przynosić korzyści firmie.
Jeśli na przykład w dziale sprzedaży wprowadza się premię za liczbę wykonywanych telefonów do klienta, to pracownicy nie skupią się na jakości sprzedaży. Spadnie wtedy zadowolenie konsumentów, może nawet dojść do jeszcze gorszych efektów – dzwoniący będą lekceważyć rozmówcę, skupiając się wyłącznie na odpowiedniej liczbie wybieranych numerów.
Również w innych działach firmy można zastosować zjawisko grywalizacji. Marketing i metody sprzedaży produktu stanowią bardzo dobrą bazę do stworzenia ciekawych przykładów gamifikacji. Niekoniecznie odnosić się muszą do działań pracowników, ale raczej do zaangażowania potencjalnych konsumentów. Zbieranie punktów lojalnościowych itp., a w konsekwencji odbiór ciekawych nagród i bonusów z pewnością zaciekawi wielu.