Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

 
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak kontrolować emocje

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje emocję jako „silne uczucie wywołane jakąś sytuacją”. Przyczyny oraz efekty takich wzmocnionych reakcji mogą być pozytywne i negatywne. Czy należy je tłumić? Czy można spróbować je wykorzystać? 

 

Pewne normy społeczne, obowiązujące również w miejscu pracy, raczej narzucają nam powściąganie emocji. Chodzi jednak przeważnie o skrajne doznania, wpływające negatywnie na daną osobę i jej najbliższe środowisko - jeśli ktoś jest zdenerwowany, nie powinien wykrzykiwać wulgaryzmów w stronę współpracowników czy rzewnie płakać, kiedy presja sytuacji przerośnie pracownika.

 

Emocje, będące efektem danej sytuacji, tak naprawdę są wskazówką, z której powinniśmy nauczyć się wyciągać wnioski. I to jest też odpowiedź na pytanie, jak kontrolować emocje. Należy potraktować je jako wytyczne i dopasować do potrzeb sytuacji.

 

Emocje w pracy

 

Już na podstawie ogłoszeń o pracę można zauważyć, że zatrudniającym zależy na takich osobach, które potrafią sobie radzić z emocjami w pracy. Odporność na stres, umiejętność działania pod presją czasu, motywowanie siebie i zespołu, te i podobne wymogi wypisywane są w różnego rodzaju ofertach pracodawców.

 

Najczęściej to właśnie ciężkie, negatywne emocje najtrudniej jest opanować. Utrata klienta, danych, awaria sprzętu wywołują często gwałtowne i skrajne reakcje. W takiej sytuacji należy owe emocje stłumić - nie można zniszczyć sprzętu, zwymyślać klienta czy dociekliwego szefa.

 

Oczywiście po pracy jest już większy wybór aktywności pomagających pozbyć się negatywnych uczuć i uwolnić od stresu. Zabiegi kosmetyczne, masaże, siłownia lub pływalnia - to tylko kilka łatwo dostępnych propozycji.

Co zrobić, kiedy jest to jednak zbyt odległa perspektywa, a gniew lub lęk, które w nas wzrastają paraliżują pracę? Kilka głębokich oddechów, odejście od stanowiska, krótki spacer są dobrym początkiem na radzenie sobie z trudną sytuacją. Jeśli jest taka sposobność, to rozwiązaniem może być rozmowa telefoniczna z kimś bliskim lub nawet zwykła wymiana wiadomości tekstowych.

 

Zarządzanie emocjami w pracy

 

Jak kontrolować emocje w biurze, tak by negatywne reakcje przyniosły korzyści? To w bardzo dużej mierze kwestia poznania siebie, rozpoznania i zidentyfikowania sytuacji, które na nas wpływają.

 

Przykłady emocji i ich wykorzystania możemy zaobserwować na przykładzie comiesięcznej rozmowy z przełożonym. Skrajnym przypadkiem będzie stres, paraliż -którym dana osoba się podda, w efekcie doznając dolegliwości natury psychicznej i fizycznej (bezsenność, bóle brzucha, nerwowość).

 

Kontrola uczuć wywołanych spotkaniem ze zwierzchnikiem powinna pracownika zmobilizować do działania. Na początek dobra będzie analiza czynników, które wywołują stres. Może ktoś boi się rozmowy, ponieważ nie zrealizował w całości wyznaczonego planu? Może jest zestresowany, gdyż klient nie był zadowolony z obsługi?
Określenie takich elementów pozwoli z kolei przemyśleć przyczyny danej sytuacji - nie zrealizowano planu, ponieważ potrzebna była pilna pomoc przy innym projekcie, klient był tylko pozornie niezadowolony, bo chciał wymusić nieuczciwą reklamację itd.
Emocje, wyzwolone świadomością konfrontacji z szefem, zmobilizują daną osobę do podjęcia działań, do rzetelnego przygotowania się do oceny, a także do unikania błędów, które doprowadziły pracownika do skrajnego stresu.

 

Podobnie jest z kontrolą emocji pozytywnych: duża transakcja z klientem, zakończona sukcesem - skrajną reakcją będzie euforia, mogąca doprowadzić do przechwałek w grupie, nadmiernej ekscytacji. Jednak odpowiednio ukierunkowana radość przełoży się na motywowanie innych do działania. Pracownik, po osiągniętym sukcesie jest w stanie wykorzystać wiedzę, którą zdobył, by pomóc innym.

 

Warto jeszcze poświęcić uwagę zagadnieniu inteligencji emocjonalnej w pracy. Osoby posiadające tę cechę mają zdolność do współodczuwania i umiejętnego oddziaływania na emocje innych. Jest to niezwykle cenne w większym zespole. Dany pracownik jest w stanie zauważyć czy ktoś potrzebuje pomocy, ma gorszy dzień lub potrzebuje wsparcia. Osoba obdarzona inteligencją emocjonalną będzie wstanie odpowiednio zareagować i udzielić wsparcia kolegom z zespołu.

 

Zarządzanie emocjami w pracy to często poruszany temat przez menadżerów i liderów w przedsiębiorstwach. Dobrze zorientowany zwierzchnik będzie w stanie zaobserwować, co dzieje się z personelem i tak pokierować jego obowiązkami, by wszelkie sytuacje, zdarzenia i przeżycia pracownicy mogli przekuć na korzyść swoją i całego zespołu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    13 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Manager ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • Brygadzista (HVAC) z językiem niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Główne zadania: koordynowanie i nadzorowanie pracy zespołu monterów organizowanie przebiegu prac budowlanych wykonywanie pomiarów i kosztorysów na potrzeby prowadzonych prac sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy sporządzanie listy zapotrzebowania i planowanie dostaw materiałów...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić na Święta zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?