Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kancelaria adwokacka – jak założyć?

Kancelaria adwokacka – jak założyć?

 
Kancelaria adwokacka – jak założyć?

Adwokat, który przebył aplikację adwokacką i uzyskał prawo do wykonywania zawodu, może otworzyć własną kancelarię.

Jak się do tego zabrać?

 

Kancelaria prawna – formy działalności


Zakładanie firmy zawsze wiąże się z ryzykiem oraz ogromną odpowiedzialnością. Jednak w przypadku kancelarii adwokackiej wytycznych, które trzeba wziąć pod uwagę, jest więcej niż w przypadku zawodu nieregulowanego.


Zastosowanie mają tutaj w szczególności Ustawa z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze, a także opracowany na jego podstawie przez Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej Regulamin wykonywania zawodu adwokata w kancelarii indywidualnej lub spółkach z dnia 29 października 2013 r.


Przede wszystkim kancelarię prawną może założyć wyłącznie osoba z wykształceniem prawniczym i uprawnieniami do wykonywania zawodu, w tym przypadku adwokata. Wynika to z art. 4a. wspomnianej ustawy:


Adwokat wykonuje zawód w kancelarii adwokackiej, w zespole adwokackim oraz w spółce:
1) cywilnej lub jawnej, w której wspólnikami są adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi, doradcy podatkowi lub prawnicy zagraniczni (...);
2) partnerskiej, w której partnerami są adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi, doradcy podatkowi lub prawnicy zagraniczni (...);
3) komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, w której komplementariuszami są adwokaci, radcowie prawni, rzecznicy patentowi, doradcy podatkowi lub prawnicy zagraniczni (...).


Wszystkie te podmioty, łącznie z kancelarią, świadczą usługi w zakresie pomocy prawnej.


Warto zwrócić uwagę też na § 1. 9. Regulaminu:


Adwokat przed rozpoczęciem wykonywania zawodu zobowiązany jest zgłosić wykonywanie zawodu w każdej formie oraz w każdej spółce okręgowej radzie adwokackiej właściwej ze względu na jego siedzibę zawodową. Zgłoszenie winno zawierać dane podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Adwokatów i Aplikantów Adwokackich, w tym imię i nazwisko adwokata, miejsce zamieszkania, adres pod którym prowadzona jest kancelaria, w tym przynajmniej jeden numer telefonu stacjonarnego lub komórkowego oraz adres e-mail, jeśli taki posiada, a jeżeli adwokat wykonuje zawód w spółce – również formę, nazwę, siedzibę i adres spółki. Jeżeli adwokat wykonuje zawód poza siedzibą (w filii), w zgłoszeniu należy wskazać również adres filii. Obowiązek zgłoszenia może być wykonany przez spółkę. Jeżeli spółka posiada oddziały, w zgłoszeniu należy wskazać również adres oddziałów.


Jeśli adwokat zatrudnia w kancelarii osoby nie będące adwokatami, aplikantami adwokackimi, radcami, aplikantami radcowskimi i zleca im zadania,których realizacja wymaga dostępu do materiałów objętych tajemnicą zawodową adwokata, powinien uzyskać od takich osób pisemne zobowiązania do zachowania tej tajemnicy.


Lokal na kancelarię: jaki, gdzie?


Lokal na kancelarię nie może być dowolny. Zgodnie ze wspomnianym Rozporządzeniem, przede wszystkim musi odpowiadać wymogom godności i zasad wykonywania zawodu oraz zapewniać klientom dyskrecję. Zaleca się stosowanie identyfikacji wizualnej określonej przez organy samorządu adwokackiego (§ 4.1.).

 

Lokal kancelarii adwokackiej musi:

  • być zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych, również poza godzinami pracy kancelarii,
  • gwarantować bezpieczne przechowywanie dokumentów objętych tajemnicą adwokacką i innych,
  • być wyposażony w sprzęt umożliwiający sprawną komunikację z klientami,
  • zostać oznaczony w taki sposób, by nazwa jednoznacznie wskazywała na charakter działalności – poprzez użycie słowa adwokat, adwokacki w dowolnej formie gramatycznej.

Szczegółowe wytyczne znajdziemy w Regulaminie.


Wystrój kancelarii adwokackiej


Choć kluczowe jest bezpieczeństwo i zapewnienie dyskrecji, adwokat powinien również pamiętać o kwestiach marketingowych i wizerunkowych. Stylowe meble do kancelarii prawniczej podniosą prestiż i sprawią, że klienci będą czuli się komfortowo. Warto starać się stworzyć aurę profesjonalizmu, również poprzez dobry smak w kwestii wystroju. Przyciągnie on klientów, co z kolei pomoże w umacnianiu pozycji na rynku.


Warto pamiętać o:

  • odpowiednim zasłonięciu okien przed wzrokiem osób niepowołanych;
  • poczekalni wyposażonej w wygodne miejsca do siedzenia;
  • dostatecznej liczbie biurek, zamykanych szaf, sejfów, półek na dokumenty,
  • wygodnym miejscu, w którym przyjmowani będą klienci. To oznacza nie tylko krzesła i biurko, ale też na przykład kanapę, sofę ze stolikiem kawowym, gdzie mogą być omawiane różne kwestie z klientami;
  • zagwarantowaniu czystości, schludności pomieszczeń np. przez zatrudnienie firmy sprzątającej;
  • zaopatrzeniu w takie produkty jak kawa czy herbata, a także urządzenia do ich przygotowywania.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.