Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kierowca autobusu - czy to dobra praca?

Kierowca autobusu - czy to dobra praca?

 
Kierowca autobusu - czy to dobra praca?

  

Jak wygląda praca kierowcy autobusu? Jak zostać kierowcą autobusu? Ile zarabia kierowca autobusu? Na te pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

 

Kierowca autobusu

 

Kierowcą autobusu jest osoba, która posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdów samochodowych. Osoba posiadająca upoważnienie do prowadzenia pojazdów silnikowych tego typu może prowadzić nie tylko autobusy, ale także busy. Kierowca autobusu musi posiadać zatem prawo jazdy kategorii D.  

 

Kierowca autobusu powinien posiadać zestaw cech charakterystycznych, które odpowiadają za predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Ze względu na to, że kierowca autobusu odpowiada za bezpieczeństwo przewożonych pasażerów, kluczową rolę odgrywają refleks oraz koncentracja. Liczy się umiejętność szybkiej reakcji, opanowania sytuacji oraz logiczne myślenie w sytuacjach awaryjnych. 

 

Dodatkowo każdy kierowca musi wykazywać się ogromnymi pokładami cierpliwości. Kontakt z ludźmi, który jest na porządku dziennym w pracy kierowcy, nie zawsze należy do najprzyjemniejszych. Dlatego cierpliwość, otwartość oraz umiejętność radzenia sobie w stresowych sytuacjach jest kluczowa. 

 

Kierowca autobusu wymagania

 

Aby zdobyć pracę kierowcy autobusu,najpierw należy mieć prawo jazdy kategorii D. Jednak praca kierowcy kat. d, wymaga także posiadania prawa jazdy kategorii B. Posiadanie odpowiednich uprawnień to nie wszystko. Kierowcą autobusu nie może zostać osoba poniżej 24 roku życia. Ma to zapewnić komfort pasażerom podróżującym autobusem. Do tego dochodzą orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Przed podjęciem pracy, kierowca musi także zdać egzamin państwowy. Kierowcy co 5 lat muszą przechodzić szkolenia okresowe. 

 

Od kierowcy autobusu wymaga się także solidnego podejścia do pracy i punktualności. Odcinek, który autobus musi pokonać w określonym czasie, jest wiążący. Kierowca nie może ustalać sobie samodzielnie przerw, czy przystanków lub czekać na wszystkich spóźnialskich. Oczywiście są sytuacje niezależne, jak wypadek czy korki, które uniemożliwiają dotarcie na określony przystanek o czasie. Jednak nie można za to winić kierowcy. Tak samo nie można winić kierowcy, gdy po określonym czasie robi przerwę, zamiast jechać dalej ze względu na opóźnienie wynikające z sytuacji awaryjnej. Czas pracy kierowców jest określony z góry i każdy kierujący pojazdem autobusowym musi się do niego stosować. 

 

Kierowca autobusu uprawnienia

 

Kierowca autobusu, kierowca autokaru, czy busa musi zdobyć odpowiednie uprawnienia. Wobec kierowcy autobusu wymagania są określone względem wieku i predyspozycji. Osoby, które mają prawo jazdy kategorii B i ukończony 24 rok życia mogą starać się o uzyskanie posady kierowcy autobusu. 

 

Co trzeba zrobić? Przede wszystkim przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii D. Jednak, aby rozpocząć kurs, należy złożyć wniosek do starostwa właściwego z miejscem zameldowania. Do wniosku konieczne jest dołączenie zdjęcia oraz orzeczenia lekarskiego i psychologicznego. Jeśli te wymogi zostaną spełnione, można rozpocząć kurs. Kurs na prawo jazdy kategorii D to 20 godzin teorii i 60 godzin praktyki.

 

Nawet jeżeli kurs zostanie zakończony pozytywnie, nie oznacza to jeszcze, że możesz podjąć pracę jako kierowca. Zanim otrzymasz uprawnienia kierowcy autobusu,musisz przejść kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej w zakresie bloku D. Ważne, aby w dokumencie prawa jazdy znalazł się wpis o numerze 95, który potwierdza kwalifikacje do przewozu osób. 

 

Na zakończenie musisz zdać egzaminy państwowe. Po ich zaliczeniu składasz wniosek o wydanie Karty Kierowcy do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. 

 

Osoba, która chce podjąć pracę jako kierowca, musi wykazać się uporem w dążeniu do celu. Droga do zdobycia uprawnień jest długa i zawiła. Z drugiej strony praca jest odpowiedzialna, więc odpowiednie kwalifikacje są kluczem do jej wykonywania. 

 

Kierowca autobusu zarobki

 

Ile zarabia kierowca autobusu w Warszawie? Ile zarabia kierowca autokaru? Na jakie wynagrodzenie może liczyć kierowca autobusu w małej miejscowości lub za granicą?  

 

Wynagrodzenia kierowców autobusów zbadał Sedlak&Sedlak. Z raportu powstałego po badaniu wynika, że w Polsce średnie zarobki kierowców autobusów określa się na poziomie 3297 PLN. Co drugi kierowca autobusu otrzymuje wynagrodzenie w granicach 2452 - 4066 PLN. 

 

Wiele osób przyznaje, że nie są to satysfakcjonujące zarobki w stosunku do odpowiedzialności, jaką ponoszą kierowcy każdego dnia. Opinie o pracy kierowcy autobusów są podzielone.

 

Coraz częściej osoby poszukujące pracy w zawodzie kierowcy wolą pracować u zachodniego sąsiada ze względu na zarobki. Oferty pracy kierowcy autobusu miejskiego, czy praca kierowcy autokaru turystycznego są znacznie atrakcyjniejsze za granicą. 

Praca za granicą jako kierowca autobusu daje możliwość zarobienia znacznie lepszych pieniędzy niż w Polsce. Przykładowo kierowca autobusu w Niemczech jest zawodem deficytowym. Zapotrzebowanie rośnie, a wraz z tym zainteresowanie Polaków podjęciem pracy poza granicami naszego kraju. Kierowca autobusu, który ma minimum roczne doświadczenie, może w Niemczech otrzymać zatrudnienie na czas nieokreślony. Zarobi wtedy minimum 2000 Euro, a pracować będzie 174 godziny w miesiącu. 

 

Oprócz tego ma zagwarantowane dodatki za pracę odbywającą się w porze nocnej oraz w święta i dni wolne od pracy. To jeszcze nie koniec benefitów. Na liście są także dodatki świąteczne i urlopowe. Niektórzy niemieccy pracodawcy gotowi są „ściągnąć” do kraju całe rodziny, aby zyskać wykwalifikowanego kierowcę. Warunkiem jest jednak znajomość języka przynajmniej w stopniu komunikatywnym. 

 

W Internecie, w gazetach, a nawet i w autobusach i autokarach można znaleźć sporo ofert pracy kierowców autobusów, rozpoczynających się treścią „zatrudnię kierowcę autobusu...”.Osoby, które także same zamieszczają oferty w sieci, szybciej znajdują pracę. Wystarczy wrzucić ogłoszenie na lokalnym portalu lub w gazecie „Szukam pracy jako kierowca autokaru / autobusu”, a chętni do zatrudnienia sami się znajdą. Dzieje się tak dlatego, że w Polsce zawód kierowcy należy do zawodów deficytowych.  

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca Verkehrsgesellschaft Breitenbach mbH & Co. KG

Polecane oferty

  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...
  • Mechanik Samochodowy

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    Opis stanowiska: Diagnozowanie usterek w autobusach, samochodach ciężarowych, dostawczych lub osobowych; Bieżąca konserwacja i przegląd; Przeprowadzanie badań technicznych pojazdów; Przeprowadzanie napraw (mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne) Dokonywanie bieżących napraw;...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?